tirsdag 10. januar 2017

"Når gjøken galer" av Robert Galbraith

Så var det dags å ta for seg Potter-frua utenfor det mystiske universet. Boka har ligget i hylla siden den kom ut på engelsk, men jeg valgte the easy way out og fant den på norsk på Storytel. Det nye headsettet får virkelig kjørt seg for tiden. Rimelig spent på fru Potter (J.K.Rowling) da, kan hun krim også? Jepp!

Selv om jeg var noe tilbakelent i starten, så må jeg innrømme at historien tok seg kraftig opp etterhvert. Galbraith (jeg får vel kalle henne det) gjør en usedvanlig grundig jobb med å bygge karakterene sine i denne debutromanen. Cormoran Strike, sønn av en verdenskjent rockestjerne og en av hans groupies, er privatdetektiven med beinprotese, røde tall i regnskapet og en nylig brutt forlovelse bak seg. Han bor på campingseng på kontoret og har akkurat fått dumpende en ny, og til en forandring styrtrik, klient i fanget. Robin jobber for Temporary Solutions og har fått en ukes sekretæroppdrag hos Strike, en jobb hun går til med blandede forventninger, helt til det går opp for henne at Strike er privatetterforsker.

Saken historien etterforsker er et påstått selvmord. Lula, en berømt supermodell, har hoppet fra balkongen i luksusleiligheten sin og landet svært så uheldig for kroppens videre funksjoner. Hennes bror ansetter Strike for å gå selvmordet nærmere i sømmene. Dette kan nemlig ikke stemme. Hun må da ha blitt drept!? Med hele livet foran seg, et usedvanlig vakkert ytre og indre, modelloppdrag i kø og med beilere fra alle verdenshjørner så er ikke selvmord en logisk aktivitet en lørdagskveld. Eller er det det?

Robert Galbraith alias J.K. Rowling
Bildekilde: AP
Den store styrken i boka er de møysommelig oppbygde karakterene, og da spesielt Strike og unge Robin og utviklingen av jobbforholdet mellom dem. Solid, troverdig og stein-på-stein (som et eviglangt jærsk steingjerde) flytter forfatteren oss til Londons mer dekadente strøk med alle dets feil og mangler. Dette er langt fra Galtvort, Strike er så fjernt fra magiske Potter som man kan komme, men språket er like besnærende. Jo, det var noen langdryge passasjer der 1/3 ut i boka, men i etterpåklokskapens lys så ser jeg at disse var nødvendige. Detaljene var viktige i det større bildet, og Galbraith har meg like godt på kroken som krimforfatter. Kanskje mer så, fordi jeg ikke leste HP-bøkene før etter jeg hadde sett de fleste filmene, noe jeg antar tok bort mye av magien med ikke å kjenne historien på forhånd.

Jeg lyttet til boka på norsk fra Storytel. Heidi Grinde har, hørt med mine ører, gjort en god jobb med oversettelsen. (Les gjerne Heidi Grinde sitt innlegg God bok? på oversetterforeningens sider her.) Jan Martin Johnsen har lest inn lydboka som ligger på Storytel. Jeg er alltid skeptisk til nye stemmer, men han var skikkelig behagelig å ha på øret! Neste boka i serien, Silkeormen, ligger også på Storytel med samme innleser, og den ser jeg fram til.

Fru Potter nå som Robert Galbraith er veldig god - anbefales!

Og slik gikk det, da Hitler fant ut at Robert Galbraith egentlig var J.K. Rowling. Priceless :-))




Kilde: Lydbok Storytel - Forlag: Cappelen Damm - Sider: 487 - Språk: Norsk
Utfordring: GoodReads


.

16 kommentarer:

  1. For en video hahaha. Nå kan jeg juble hele veien til senga i kveld, Marianne likte Galbraith!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg begynner å bli sær ;-) Jeg liker sakteflytende krim, så denne passet meg faktisk veldig så godt. Godt å vite jeg ikke holder deg våken i natt, hehe.

      Slett
    2. ...Galbraith, Hitler og jei... ;)

      Slett
  2. Disse har jeg tenkt lenge på å lese, mulig 2017 blir året, det må jo det. Nå har jeg lett fram blå bøker frahylla, og satser på bokhyllelesingsirkel. Dessverre har jeg ikke Galbraith som OTS, men jeg kan jo skaffe meg dem likevel etterhvert. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne første har jeg hatt i hylla, men Silkeormen har jeg drøyd bevisst med. Skulle lese nr 1 først. Nå er nr 2 på Storytel, nr 3 er i papirform og nr 4 like om hjørnet, så det ser ut for at jeg får mange gode leseopplevelser fremover dersom den første er den svakeste, som Mari sier. Jepp, dette er bra! Og en ekstra OTS utenom de 36(!) jeg allerede har satt opp er jo et pluss ;)
      Har du lest The Casual Vacancy?

      Slett
    2. Så bra! At de ser ut til å være bra, mener jeg.
      Nei, har ikke lest noe av denne forfatteren. Startet på en Potterbok en gang, men ungene orket ikke at jeg leste Harry Potter for dem, siden de var lei pga av at de leste den på skolen.. og da leste ikke jeg mer Potter heller. Tror mer på at krimmen er for meg.

      Slett
    3. Ja jeg tror trimmen er like opp din gate. Toern som jeg lytter til nå har et aldri så lite grotesk innslag sålangt (er 1/3 ut i boka), men ellers er det god, og litt typisk engelsk krim, uten å bli for tørr. Veldig bra sålangt Silkeormen også!

      Slett
  3. Glimrande omtale der du avslører tilstrekkeleg/passe av handlinga; nok til at folk som ikkje har lest boka - som Anita - kan bli frista til å ta fatt på ho. Eg likar Cormoran Strike-serien svært godt. Las nummer tre like før årsskiftet, men har ikkje fått somla meg til å skriva noko om den enno.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Berit. Ja denne kan jeg anbefale. Tar nr 2 som lydbok også, men så vil jeg lese Career of Evil på engelsk. Det er ikke ofte jeg tar letteste utveien når forfatteren i utgangspunktet skriver engelsk, men så er det kjekt med gode lydbøker på øret. Spesielt når innleser er så behagelig som denne. Skal bli spennende å høre hva du synes om den siste du leste!

      Slett
  4. Jeg elsker Hitlervideoen. Har sett mange forskjellige varianter av den og de er nesten like morsomme alle sammen. Hitler har fått brev fra NAV, Hitler kommer opp i nynorsk muntlig eksamen, Hitler er fyllasyk etter tur på Radøy ;)

    Jeg tror dette er krim jeg kan like. Hun skriver godt og så vidt jeg har skjønt er det veldig britisk krim, noe som ofte faller i smak. Men jeg har enda ikke lest The Casual Vacancy heller, så jeg tror jeg begynner med den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Var ikke klar over at Hitler-videoen var brukt over det hele. Vel, den er nå anvendelig til det meste da :)
      Ja dette er definitivt britisk krim, og en detaljert og nøyaktig oppbygget en. Hadde likevel en aldri så liten mistanke til den skyldige, så helt Agatha Christie var det ikke, men velskrevet! Jeg har ikke lest The Casual Vacancy. Den får komme etter Strike-serien, tenker jeg.

      Slett
  5. Skjønner jeg har gått glipp av noe når jeg har oversett dette, takk for tips Marianne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig. Så mye som du leser så må du få med deg denne. Så kan du jo se om du vil fortsette, med Mari sin kommentar i bakhodet. Dette er den svakeste av dem..

      Slett
  6. I'm rett bak deg. Ble ferdig igår, og er helt enig, i alt. Det går så sakte og omstendelig (på en god måte) for seg, at du senker skuldrene og får med deg detaljer og stemning. Det høres ut som om det samme jeg et sted sa om Donna Tartt, uten at jeg overhode tenkte på henne underveis i Gjøken. Perfekt karakterbygging, og ingen tilfeldigheter. Jeg er nå igang med toern. Tenker jeg, i likhet med deg, tar treern på engelsk, mm norskeversjonen dukker opp på storytel i helga. (misunnelig på svenskene).

    (btw, casual vacancy er strålende)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er også godt igang med toern og er strålende fornøyd. Karakterbygging "ferdig", så nå kan historien få ta hovedtyngden av boka. Sålangt veldig happy med samme innleser. Det blir rart å endre, og lurer derfor på å lese de neste bøkene selv i ebokformat. Vet ikke om jeg ønsker en ny innleser. Synes å huske at jeg har Casual Vacancy i hylla, men er noe usikker. Det jeg vet er at jeg ikke har den med meg. Med 11 bøker i kofferten for å lese OTS på tur så begrenset det seg "noe" :) Hvor tar du treern på engelsk fra? Audible-abonnement enda?

      Slett
    2. Ferdig med toern. Begynt på treern (kun 1t inn), og det var veldig rart og endre. Engelsk (ganske riktig fra audible, tør ikke slutte, ifall det kommer bøker jeg ikke får tak i, akkurat når jeg vil ha de -)). Kunne like gjerne valgt svensk, tror jeg, synes ikke innleseren er bedre enn den norske, og har foreløpig ikke ropt hurra for originalspråk. Reagerer litt på at Strike har dialekt, det hadde han ikke på norsk. Får rapportere tilbake hvis jeg begynner å elske/hate. Hadde jeg ikke allerede betalt, ville jeg gått tilbake til storyel og svenskeutgaven. (Eller det kan jeg jo, det er jo faktisk lov til å levere tilbake bøkene på audible, selv når du har lest). Dilemma....
      Tror jeg prøve noen timer til.

      (handlingsmessig dog, virker denne MYE skumlere enn de 2 forrige, og det kun etter en time, selv om det i starten benyttes et krimgrep jeg ikke er glad i)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)