onsdag 4. januar 2017

Sosialt headset for lydbøker!

Jeg er særdeles fornøyd med at både sambo og slekta hans er tekno-geek'er. Da slipper jeg å holde meg oppdatert selv, og får alt "gratis" i form av a) enten lange foredrag, b) tilsendte linker til dippedutt-nyheter pr. mail som jeg aldri hadde vurdert å lese selv og c) rimelig kreative julegaver, som i år.

Ja, jeg har begynt å lytte til lydbøker, og Storytel er favoritten. 28 lydbøker i 2016, og 2017 blir enda bedre. Resultatet er da selvfølgelig at jeg, som de aller fleste som lytter til lydbøker, går rundt med headset-propper i ørene. Lykkelig i min egen verden, men ikke fullt så enkelt for andre å få inn et ord. Som jeg kan forstå.. Ikke hører jeg når noen prater til meg, ei heller om det ringer på døra eller fasttelefonen. Men i jula kom altså løsningen, i form av det jeg rett og slett ikke kan kalle noe annet enn et sosialt headset - perfekt for lesehester! (..og selvfølgelig alle andre..)

Bildekilde: www.aftershokz.com
Vidunderet kalles Aftershokz Titanium, og det er allerede blitt en naturlig del av meg :-) En fordel med dingsen er at den er trådløs, så nå kan jeg gjøre hva som helst mens jeg lytter, uten å ha en irriterende kabel dinglende som alltid henger seg opp i ting. Mobilen kan plasseres i veska, eller lommen, og lyden er super! Den kommer selvfølgelig med mikrofon, så du kan også bruke den til telefonsamtaler.

Det aller beste er imidlertid at headsettet IKKE dekker ørene! Her er ingen plugger å proppe inn i hodet, høyttalerne legger seg nemlig på beinet utenfor øregangen. Og det virker! Så det suser! Jeg kan nå trygt høre bok over alt, samtidig som jeg får med meg det som skjer rundt meg. Det er som å ha et stereoanlegg gående "på" hodet, uten at det hindrer andre lyder å komme gjennom. Barnegråt, fasttelefon, ringeklokka, tenåringen på badet, mannen som roper fra første etasje? Give it to me!

Så - takk kjære svigerinne og svoger, for en fantastisk julegave! Aftershokz Titanium selges også i Norge (min neongrønne variant kom fra England med slekta), blant annet fra Komplett. Kan leses mer om HER og HER. Og nei, selv om heatsettet både ser solid ut og virkelig er det, så veier det ikke mer enn 41 gram. Det balanserer perfekt på ørene, og jeg kan uten problemer også ha brillene på. Og så kan jeg skjule det under håret og kamuflere, at jeg faktisk lytter til lydbok når jeg oppmerksomt(?) følger med på andre ting.

Anbefales!

.


12 kommentarer:

  1. Så bra. Takk for tips. Kan være noe for meg. Nesten all min "lesing" er lytting.

    SvarSlett
    Svar
    1. Er du utelukkende en lytter, så er dette perfekt. Også dersom du har øreplugger. For det første kan det være greit å bytte litt på, og for det andre kan det være greit noen (få) ganger å stenge verden helt ute. Som f.eks. på fly, hvor jeg befinner meg en del timer ila et år.

      Slett
  2. Så stilig, utrolig at det virker når den ikke er inne i øret. Takk for supert tips! Selv fikk jeg øretelefoner med støydemping til jul, nå vil de jeg bor med se tv med lyden på :)

    SvarSlett
    Svar
    1. HAHA - jeg forstår problemet om du lytter til bøker samtidig som TVen surrer. Jeg liker begge deler. Støydempende øretelefoner til de få gangene jeg virkelig vil stenge verden ute, og disse til alt annet. Som f.eks. i butikken når jeg handler, må være oppmerksom på andre i huset/ute av huset osv. Herlig alternativ som kommer til å få meg til å lytte til lydbøker enda mer.

      Slett
  3. For et strålende tips! Disse vil jeg også teste. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har røsket ut ledningen midt i lydboka fordi jeg har hektet meg fast i noe. Så utrolig irriterende det er.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er skikkelig irriterende! Spesielt når det er telefonen som skramler i gulvet når kabelen henger seg opp. Jeg prøvde å stryke skjorter med og uten kabel. Gjett hvilken som vant... Utrolig behagelig, og så kan man bære ting og greier uten å tenke på manøvrere utenom kabelen. Heaven :)

      Slett
  4. Tusen takk for tips, dette skal prøvast. Eg høyrer ofte på lydbok og går difor omkring i min eigen verden (påstår dei som eg er saman med..) Og når eg er på sykkeltur vert det alltid så "fullt" på og rundt øyrene mine: Hjelm, briller OG øyreproppar - og er det kaldt i veret må eg også ha ein buff under hjelmen. Då blir det trangt! Det upraktiske med ledningar som heng og sleng kan eg også skriva under på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er lett å bli vandrende i sin egen lille boble når man har ørepropper plugget langt inn i skallen. Når det gjelder sykkelhjelm så sklir også hodetelefonen under denne, ihvertfall på min hjelmmodell. Delen av hodetelefonene bak hodet henger så lavt at de ikke er i veien. Ikke prøvd med buff enda, men ser for meg at det burde gå om man ikke er altfor tettpakket. Og så hører man verden! Det er faktisk en befrielse! Ungene har ledd av meg når jeg har påstått at jeg får klaustrofobi i ørene, men jeg tror du - og alle andre lesehester - forstår veldig godt hva jeg mener :)

      Slett
  5. Koss i alle dager klarer du å høre bok samtidig som du hører det andre rundt deg??? Det er i alle fall ikke slik jeg er laget :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hører ikke på andre rundt meg når jeg lytter til bøker. Men andre får kontakt med meg ved behov. Jeg har fått uttallige klager på at jeg ikke hører når folk snakker til meg, og så blir det ikke så "tett inni hodet" om du forstår. Ørene puster. hehe... ja jeg vet jeg er snål når jeg påstår jeg får klaustrofobi i ørene, men det er virkelig mye bedre å kunne ta inn andre lyder også - som å høre biler bak deg når du sykler, for eksempel. Funker godt for meg, men sikkert ikke for alle. Trenger du å være helt i fred med ei bok på øret så er propper fremdeles det beste, og ekskluderende.

      Slett
  6. Smart teknologi. :-)
    XXL har dem på tilbud, riktignok grå farge.
    https://www.xxl.no/headphone-aftershokz-trekz-tit-grey-hodetelefoner-med-bone-conduction-teknologi/p/1129521_1_style

    SvarSlett
    Svar
    1. Ah - takk for tilbudstips Tårn! Fargen har lite å si så lenge det virker :)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)