fredag 20. oktober 2017

Faen så jævla steinbra aka "Skada Gods" av Tore Renberg

Rudi, Rudi - du e tebage. Herligaste småkriminelle maen fra Tjensvollgjengen, nå Hillevågsgjengen. Å det e så bra, så bra. "Faen så jævla steinbra", sitat Rudi slutt.

Jepp. Jeg har lest sisteboka (?) i trilogien til Tore Renberg. Sisteboka som starter med en advarsel til leserne:
"ADVARSEL:

Eksplisitt språkbruk
Usømmelig innhold
Fornedring av mannskroppen
Objektivisering av kvinnekroppen

Et vitnesbyrd fra vår barokke endetid
Grufulle og skjønne historier om
Det voldelige...
Det gripende...
Det latterlige...

Menneskelivet
Før oljekrisen

Det er desember 2012
Den vestlige verden er på fest hos seg selv og innbyggerne elsker det
Pengene er store og mange
Menneskene har begynt å tro at:
a) dette har de fortjent
b) dette skal vare evig

I verdens rikeste by - Stavanger - er troen sterkere enn noe annet sted
Vi ser store biler og svulmende lepper
Vi ser stolte menn og sprudlende kvinner
Og lykkelige barn
Vi ser et perfekt samfunn
Gjør vi ikke?

Men ikke alle er invitert på festen
Ikke...
Hillevågsgjengen"


Kan man lese Skada Gods uten å lese de to første? Ja. Bør man? Definitivt ikke! Dette er nemlig en usannsynlig bra trilogi fra byens store sønn Renberg. Og bøkene blir bare bedre og bedre, med Skada Gods som toppe heile driden, for å si det på godt stavangersk.

Boka fortsetter der andreboka Angrep fra alle kanter slapp. Det er desember, og Jan Inge, Rudi og Chessi m/flere i følget driver fremdeles Mariero Moving (flyttebyrå) og prøver å holde seg borte fra dop og vold. Sistnevnte nå noe utfordrende, for det ligger et par lik nedgravd i hagen, so to speak. Litt vanskelig å komme bort fra, men filosofien null dop og vold er fremdeles målet. Det er like oppunder jul, og Jan Inge - Krf-tilhengeren, gjengens selvfølgelige sjef og overhode, Chessi's bror og Rudi's bestekompis - skal gifte seg med Beverly Hinna, en noe spesiell, eldre amerikanerinne som Jan Inge har kjent i noen år, men aldri har fått napp hos før plutselig nå. Samtidig skal Rudi bli far til tvillinger, Cecilie (ja, Chessi altså) er gravid, men noen innenfor husets fire vegger har ikke de ærligste hensikter. Hvem, hva som skjer og hvorfor  skal ikke spoiles her, men scenen er satt.

Tore Renberg
Bildekilde: vg.no
Det er denne gang en noe mørkere fortelling som blir lagt til oljebyen Stavanger med all dens bling og mennesker fulle av pæng i opprulling mot jul. Kontrasten til gjengen fra Hillevåg som lever på byens skyggeside er stor, men de lever likevel i en oppriktig tro på at de skal kunne komme seg ut av problemene sine og bli aktverdige borgere. Sånn på sikt. Sånn på noe lang sikt... Domkirken i Stavanger og en av dens prester får en sentral rolle, det blir svik og flere svik, politiet blir involvert på en litt annerledes måte enn hva man skulle tro, det blir hjerteskjærende trist, forbausende troverdig, morsomt lokalhistorisk for meg som hadde tilknytning til Tjensvoll og i Hillevåg i samme tidsperiode (det "penere strøket" Madla hvor jeg har vokst opp er like over haugen fra hvor historien utvikler seg), det er driv, og det er ikke minst et fantastisk bra persongalleri som Renberg gir oss. Legg til et særdeles godt språk ispedd horrorfilm-, musikk- og litteraturreferanser, en grepa dose samfunnskritikk og en lun humor i de mest stavangerske dialogene og du får en bunnsolid roman med driv og spenning, men hvor også kameratskap, kjærlighet og ikke minst håp er sterkt fremtredende. Du verden så bra. Så aldeles fantastisk bra! 

Og det beste? Det ser jammen ut for at dette ikke blir en trilogi! For den slutten der, den bare beeeer om minst ei bok til! YAY! For hvordan går det med tvillingene til Chessi, fryseboksene og deres innhold, de videre planene for gjengen og deres mål om å bli aktverdige borgere, og ikke minst - den uventede gjesten i huset? For å si som Øystein Sunde, hører du Tore - jeg må, JEG MÅ HA MER!

ANBEFALES med store bokstaver :-)


Kilde: egen ebok - Utgitt: 2017 - Forlag: Oktober - Sider: 497 - Utfordring: GoodReads, Norske


Stavanger Domkirke


18 kommentarer:

  1. Jævla steinbra omtale!
    Eg lyttar til boka - og det er skikkeleg steinbra. Nesten 15 timar - men det går unna som berre det. Gruar meg nesten til det er slutt, har berre tre timar igjen. Êg er blitt så glad i Rudi og Chessi og Jani og de - og det skjer litt mot min vilje sidan det dei står for er så hinsides det som er "normalt". At Renberg utfordrar lesaren når det gjeld moral/umoral og kva som er normalt/unormalt er det eg set mest pris på i desse bøkene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Berit :) Ikke til å legge skjul på at jeg liker Renbergs hillevågsgjeng svært bra, og av de samme årsakene som deg. Selv om det de holder på med både er umoralsk og direkte straffbart så blir man glad i karakterene. Selv får jeg normalt svært vondt i viljen av å lese bannord, merkelig nok - jeg bruker dem jo selv "når det passer seg" - men i disse bøkene er språket kombinert med karakterene helt utrolig perfekt. Jeg festet med hillevågsfolk gjennom halve åttitallet, og kallenavnene OG karakterene er gjenkjennelige fra dengang da. (Også det at vi følte oss "finere" enn dem, men det kan jeg ikke si høyt ;) Renberg gjør en særdeles god jobb med å presentere et troverdig persongalleri i kontrast til den pengesterke oljebyen, og det at både Rudi, Jani og Chessi er så elskelige i all galskapen er - syns jeg - evnen til Renberg å vise både det gode og det mindre gode i karakterene sine. Og derfor viskes grensene ut for meg. Herlig serie!

      Slett
  2. Morsom omtale, Marianne - straks ferdig med denne. Grøss og gru - hard kost. Siste delen var "far beyond" - Full Circle - House of Horrors. Må vel kunne kalles krim også denne - eller er det en sosial-samfunns-case-study?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ville ikke akkurat kalt denne krim. Heller en sosial-samfunns-crazy-case-study møter forskrudd oppvekstroman med handling lagt til Stavangers skyggeside. Renberg har skapt et fantastisk troverdig persongalleri og kompletterer dette med et språk og en hjertevarme som rett og slett er unik. Fantastisk bra! Regner med du har lest hele serien Randi? Og: Du er så lys?

      Slett
    2. Jada, jeg har lest så å si alt av Renberg.

      Slett
    3. Jeg har lest mye, men ikke alt. Startet med Mannen som Elsket Yngve,og har fått med meg mesteparten fra da av og fremover. Nå er det på tide å grave bakover :) Har du lest de første bøkene han gav ut på nittitallet?

      Slett
  3. Jysla bra omtale om ei grævligt goe bok, så langt. Har lyttet til 40% og gleder meg som en unge til de neste 60. Da går en togtur hjem fra Oslo alt for fort.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe..takk! Stavangersken din er slettes ikke så verst ;-) Jeg lurer rett og slett på om jeg må ta boka på øret også. Denne leste jeg på Kindle. Hadde ikke tid til å vente på papirversjonen da lesebehovet dukket opp. Kjøp, last ned og les. Men forstår fra Ingalill, at Renberg gjør seg godt på øret. God togtur :D

      Slett
  4. Jeg lurer på hvorfor i all verden jeg ikke har lest disse bøkene? Jeg leste og likte "Du er så lys"og det er det eneste jeg har lest av Renberg og jeg forstår at jeg har mye godt lesestoff tilgode.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmm.. Du er så lys er veldig veldig forskjellig fra denne serien, men - jeg tror rett og slett du vil elske bøkene. For meg blir de i tillegg svært så "lokale", som selvfølgelig legger til en ekstra dimensjon til lesingen. Spesielt den første boka i serien. Her har du definitivt mye godt lesestoff tilgode. Lettleste, velskrevne og forbausende vanskelige å legge fra seg :-)

      Slett
  5. Turte ikke lese et eneste ord av omtalen din, men har fått med meg stjernene og godordene og står i bib.kø, på lydboka. Nr2, faktisk, ikke sikkert det tar så veldig lang tid. Noen uker. Det er greit. Jeg kan vente. Hillevåg må høres. Sånn er det bare. Kommer tilbake i etterpåleserusen..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ehm, Tiller burde også høres, så mye dialog.

      Slett
    2. I tilfelle Hillevåg må leses :-) Kan med fordel høres etterpå. Omtale tom for spoiler, men stjernene er fullt fortjent. Har du hørt Tiller?

      Slett
    3. Tør ikke likevel. Begynte på Tiller idag. Framholder at Tiller er en forfatter som gjøres seg bedre på lyd enn papir, med det forbeholdet at jeg kun ever har hørt han på lyd.. 1,5cd inn - veldig, veldig bra, (men minner sålangt litt om Kyrres Khartagobok).

      Slett
  6. Jeg har lest mye av Renberg. Har stor sans for bøkene hans, så denne står for tur snart! Flott omtale gjør at den nok avanserer i ventehylla!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt jeg kan påvirke stabelen, for denne er virkelig god :-)

      Slett
  7. Skummelt bra omtale Marianne, og jeg som har parkert Renberg ytterst på parkeringsplassen :) Går i tenkeboksen, men etter å ha lest gjennom min omtale av Vi ses i morgen, sitter det langt inne. Ha en strålende dag Marianne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Whaaaat? Og så helt ytterst?!? Jeg må lese omtalen din av Vi ses imorgen. Nuh! Men, ser jeg ... hvordan søker jeg i bloggen din? Finner ingen søkeknapp...?!?

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)