mandag 5. desember 2016

"Stillhet i støyens tid" av Erling Kagge

Jeg var først noe redd for at Kagges bok enten skulle være a) nok en hjelp til selvhjelp mindfulness bok eller b) nok en vandring alene i egne tanker mot Sydpolen. Den viste seg imidlertid å være litt av begge deler, men likevel mye mer. Som person er jeg, eller - har jeg ihvertfall alltid vært, utpreget ekstrovert. Det har alltid vært mye støy rundt meg, både i form av lyd og aktiviteter. Som ung kjente jeg sjelden på stillheten. Det gjaldt heller å få puttet så mye inn i 24-timers døgnet som mulig. Etterhvert ble stillheten imidlertid det Kagge beskriver så godt, nemlig en luksus verd å ta vare på. Nå i voksen alder nyyter jeg stillheten og avkoplingen, både fra fysisk støy, men også fra den elektroniske støyen fra iPad'er, smarttelefoner, laptop'er og PC'er. Dette er også Kagge's utgangspunkt.

I boka gjør nemlig forfatteren seg en rekke refleksjoner rundt stillhet, både i forbindelse med egne ekspedisjoner hvor han har besteget fjell, gått alene over isen mot Sydpolen, vært på seiltur i Stillehavet, vandret under jorda i New York's kloakksystem eller klatret opp på Williamsburg Bridge og sett soloppgangen bade New York i morgenlys. Under et foredrag om stillhet som Kagge holdt på St. Andrews universitetet i Skottland dukket det opp tre spørsmål fra studentene som han begynte å gruble videre på, og det er disse tre spørsmålene som er fundamentet til denne boka: Hva er stillhet? Hvor er den? Hvorfor er den viktigere enn noen gang? Stillhet i støyens tid har 33 forsøk på svar til disse spørsmålene. Så kan man tenke - et veldig enkelt utgangspunkt for ei lettvint bok med banale svar? Kanskje sånn på papiret, men i de 33 kapitlene finner jeg også mye mer. Kagge baserer seg nemlig ikke bare på egne erfaringer, han siterer også hyppig flere av mine favorittforfattere, bla. Jon Fosse her fra en e-mail utveksling de to hadde rundt stillheten som luksus:
"Det er kanskje fordi stilla har undringa med seg, men den har også eit slags velde i seg, ja som eit hav, eller som ei endelaus snøvidde. Og den som ikkje undrar seg over dette veldet , han vert redd for det. og det er truleg difor mange er redde for stilla (og difor er det musak overalt og over alt.)" 
Erling Kagge
Bildekilde: kagge.no
Her finnes bla. også deler av dikt fra den nå avdøde lyrikeren Rolf Jacobsen, referanser til kjedsomhetsteoretikeren Blaise Pascal, bilder av oljemalerier fra den amerikanske pop-art artisten Ed Ruscha og kopling mot filosofen Immanuel Kant. Litt av hvert, med andre ord, så boka ble både interessant og lærerik. Jeg må likevel innrømme, selv om jeg leste boka i ett fra start til mål, at den ble noe repeterende etterhvert. Filosofer, grundere og forfattere siteres på løpende bånd, og selvfølgelig rundt samme lest - riktignok med forskjellige innfallsvinkler. Det mest finurlige med boka var at den bygget stadig opp mot det trettitredje og siste kapittelet. Det var tomt............. Noe som virkelig fikk meg til å tenke!

Anbefales? Ja hvorfor ikke. Ingen har vondt av å sette seg ned et par timer og fordype seg i verdien av å finne et stille sted i seg selv. For stillheten er faktisk i dagens samfunn en luksus!

Kilde: Egen e-bok - Utgitt: 2016 - Forlag: Kagge - Sider: 140 - Utfordring: GoodReads, Nye norske forfattere 

Og så må jeg rett og slett ha med et dikt av Jon Fosse, siden Kagge har sitert og referert ham flere ganger i boka si:


EIN STILLE VIND

ein vind går igjennom livet
og andar stille rørsle

han seier det finst ei stille
open for deg og for meg

han seier det finst ei redsle
som ikkje gjer oss redde

han seier det finst ein lagnad
og lagnaden er stille

Fra samlingen: Stein til stein, 2013


Et stille sted på jord
Coco Beach, Barbuda



.

7 kommentarer:

  1. (Først, internt og viktigst:: wf, blæhhh), deretter, det er noe på gang med bloggformatet ditt, ser ut som det vises i mobilformat på pc.

    Soo, Kagge..
    Jeg vet ikke, uansett hvor mye godt jeg leser, makter jeg ikke fri meg fra mindfulness og pretension. Mye mer begeistret for Lars Monsen da han måtte gå over fjellet med høy i skoene. Det er ikke det at jeg er uenig, det virker bare så selvfølgelig å si det. Så selvfølgelig at jeg ville følt meg teit, hvis jeg skulle tatt det opp rundt bordet, hei, hva med stillhet, you, guys, teit, selv i meget, meget, festlig lag..

    (Jeg har forresten også lest den Morgenblad anmeldelsen og greier ikke riste den av meg. Boka har jeg ikke lest, men når har det stoppet en kommentar -))

    SvarSlett
    Svar
    1. Merkelig, etter jeg kommenterte ble formatet vanlig igjen (??)

      Slett
    2. (hos meg ser det helt normalt ut..)
      (deretter, wf-returmatch akseptert!)

      Kagge.. Jeg er forsåvidt enig med deg og mindfulness'en som du ser. Har et godt forbehold når det gjelder boka. Akkurat nå i desember-julestress-og-årsinnspurttiden (hvor ble det av: vi "venter" på jul?) så var det likevel en laidback og helt ok bok å lese. Topper langt fra listene for 2016, men også langt fra dårlig. Ikke lest Monsen-boka, men har sansen for Monsen. Kan derfor ikke sammenlikne, men ser jo likevel - gitt den var godt skrevet - at den nok kunne engasjere mer.
      ...og at du - skravla selv, skulle ta opp stillhet i festlig lag? HAHA - isåfall kveldens beste vits :D Morgenbladet-anmeldelse har jeg ikke fått med meg, men kommentere bøker uten å ha lest dem - DET gjør jeg også med største selvfølge ;)
      Er godt igang med Falketid av Mantel. MINST like strålende god som førsteboka Ulvetid!

      Slett
    3. Må bare skynde meg å tilføye (før alle styrter til bokhandel på jakt etter Monsen-med-høy-i-skoene-bok. Det med Monsen var referert til tv-serien. På Villspor med Monsen. Ligger free for all på nrktv, fordi som ikke gidder benke seg i beste sendetid.

      ((skravla?))

      Slett
    4. Aha! Så man tyr til film? Bio-sirkel, say no more! Men, søknaden er innvilget av Berit, så det blir årets dobbel. Film og bok. Og når det er sagt - så er George R.R. Martin biografien ferdiglest(!) Hvor langt er du kommet?

      Slett
  2. Jeg synes dette var en koselig fin liten bok, jeg.:) Mye er selvfølgelig, men mange kan ha godt av å påminnes sitt behov for stillhet og kanskje hjelp til å finne mer stillhet gjennom denne boka.. Fin gavebok også, en bok man kan bla i litt nå og da..Jeg liket bildene, de ga ro i seg selv.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bildene er nok nydelige i papirbokformatet. Jeg har ebok-utgaven, men fikk likevel en del ut av dem. Koselig bok, ja. Men for meg ble det kun et behagelig tidsfordriv. Kanskje fordi jeg er flink til å finne stille lunger i eget liv? Mulig det. Likevel, etter ei uke nå i en storby med 9 millioner mennesker så er det et sterkt behov for stillhet igjen. Ser virkelig fram til jula på fjellet :)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)