onsdag 23. november 2016

Over the top testosteronbombe!

Av og til kan jeg ikke hjelpe for at jeg blir noe lei av å lese. Neste bok ut er nr. 100 av året, så det er kanskje ikke så rart. Nettopp derfor må jeg klaske til med noen testosteronbomber i ny og ne. Som den jeg hadde planlagt å lese igår og idag, men som ble ferdig i natt 03:30... Neida, jeg blir ikke bedre. Takk og lov at jeg har Kindle med innebygget diskret nattlys, for her tas ingen hensyn om boka er god!

Jeg har igjen lest australske Matthew Reilly, og denne gang bok nummer fire i serien om Jack West Jr. Helten over alle helter, eller - ihvertfall sidestilt med Scarecrow, Reilly's andre store helt i bokform. For å like disse bøkene må man imidlertid være klar over en ting: Dette er James Bond på hyperstereoider. Intet mindre. Man må også være åpen for at verdenshistorien tøyes og bøyes i alle retninger, og kanskje også utvides - både fremover og bakover.

Plottet: De er seksten deltakere, men bare én vil overleve. Jack West Jr er en av de seksten. Det siste han imidlertid husker er å ha møtt opp på en topphemmelig militærbase  med familien sin på slep. Når han våkner klarer han såvidt å unngå å bli drept. Av hvem? Nei det vil jeg ikke røpe. Jack har nemlig blitt valgt ut til å delta i disse lekene, en rekke dødelige utfordringer som er utformet for å oppfylle et gammelt rituale. Hvis han ikke velger å konkurrere, vil både han og hans datter bli drept. Ikke rare valget der. Med skjebnen til jorden på spill, selvfølgelig, så blir Jack nødt til å traversere diabolske labyrinter, bekjempe hensynsløse leiemordere og møte ufattelige grusomheter på sin vei  som vil teste ham til det ytterste. Underveis oppdager han en mytisk og mektig gruppe mennesker bak det hele, fire familier gamle som verden selv, og disse hersker over de fire legendariske rikene.

Matthew Reilly
Bildekilde: ccic.vic.gov.au

Jadda, her er det eventyr og action, men helt der i begynnelsen av boka igår kveld, så var jeg noe usikker på om selv mitt eget testosteronvillige, litterære bakhode taklet det hele. Starten var nemlig temmelig hårete - men, så tar Reilly seg sammen og legger grunnlaget og bakgrunnshistorien mer tilgjengelig, og da er det gjort. Han bygger igjen et stort verdensbilde, karakterene er varierte, vitser og humor er tilbake på plass og badass-mannfolk (og Mother) utfolder seg på testosteronvis. Jada, hårete som sagt, men det er også så fokusert, intenst og medrivende at det ikke er mulig å unngå å bare hengi seg totalt til galskapen. Kl. 03:30 av en grunn, folkens!

De tre foregående bøkene i serien har jeg skrevet om her:

Klar for badass high speed action? Da vet du hvor du finner den :-)
(Matthew Reilly på fantasticfiction.com HER)


Kilde: Egen e-bok - Forlag: Orion - Utgitt: 2016 - Sider: 468 - Språk: Engelsk - Utfordring: GoodReads



 Soon, very soon...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)