torsdag 8. juni 2017

"Up in the Tree" av Margaret Atwood

Up in the tree er så langt min første barnebok fra forfatteren. Ei  søt lita bok om en gutt og en pike som er så glade i å klatre i trær at de bestemmer seg for å lage seg et hjem der oppe blant greinene. Men når deres trofaste stige forsvinner, begynner de å ønske seg tilbake til komforten nede på landjorda igjen. Kommer de seg ned til slutt? Og hvordan ender historien egentlig?

Ungene hadde likt denne da de var små (gitt at de forstod engelsk på tidspunktet). Tegningene er søte, enkle og naive. Fargebruken likeså. Og gullkornene? Boka er illustrert og bokstavene håndskrevet av Margaret Atwood selv. I tillegg følger også lydboka på CD, innlest av forfatteren.

Up in the tree ble utgitt i 1978. På dette tidspunktet var det en utbredt enighet om at det var altfor dyrt og risikabelt å publisere en barnebok i Canada. Dette stoppet imidlertid ikke Atwood, noe hun forteller litt om i forordet til boka:
"I drew this book in the very early days of children's book publishing in Canada. We could use only two colours, as three would have been too expensive to print; hence the blue, the red, and the odd brown that is a combination of the two. I hand-lettered the entire book for the same reason: to save on costs. I had a background in poster design and printing - in my university days in the late fifties I's had a little serigraph poster business that I ran on the ping-pong table - so I knew how to do the lettering. The drawings were black and white pen-and-ink - I then indicated to the publisher which o the two colours should go where. The techniques were primitive - there were no computers then - and the results look a little primitive as well, bit I remain very fond of this book, for sentimental reasons."
Margaret Atwood er ikke bare god til å skrive for voksne. Med denne lille boka viser hun også at hun er særdeles allsidig og ikke minst kreativ for barn. Her leker hun både med ord og bilder, og tegningene hennes står ikke tilbake for noen. Hun har definitivt sin egen strek, og den begrensede bruken av farger gir tydelige bilder.

Som voksen kan man lese en dypere forståelse mellom linjene - om vennskap og trygghet, om hvordan man kan forandre seg når forutsetninger endres, om hvordan man kan løse problemstillinger på andre måter dersom man bare tenker alternativt.

Dette var ei kjekk bok for en Atwood-samler :-)


Kilde: egen bok - Utgitt: 1978 - Forlag: Bloomsbury - Språk: Engelsk - Sider: 32
Utfordring: GoodReads, Atwood's forfatterskap



Utdrag fra boka
Klikk på bildet for større visning


.



4 kommentarer:

  1. Skriver hun for barn også? hm.... denne fikk jeg lyst å se nærmere på. Fryder meg over serien som går for tiden, den er helt fantastisk, så litt mer Atwood er ikke å forakte :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Allsidig dame ja. Denne var ny for meg da jeg satt og googlet i listen over bøkene hun har gitt ut. Fikk nettopp inn 8-10 Atwood-bøker fra BookDepository. Jeg har hatt en del bøker fra henne på norsk som jeg har kjøpt på bruktbutikk, men ønsker meg hele forfatterskapet på engelsk. Da dukket denne opp. Har ingen anelse om den er oversatt til norsk. The Handmaid's Tale har jeg ikke sett på HBO enda. Vil starte abonnement på TV-kanalen etter vi er ferdig med flytteprosessen (som drar ut i tid, gitt - det er litt (les:mye) oppussing jeg enda ønsker å gjøre i nyehuset). Da får jeg sett hele serien under ett, og slipper å vente. Gleder meg stort til TV-serien siden den har fått så utrolig bra reviews. Vet du hvor mange episoder den totalt er på?

      Slett
  2. Ante heller ikke at Atwood hadde skrevet barnebøker. Barnebok? Henger litt etter med Atwoodlesinga mi, sier hele tiden, NÅ, NÅ, men så kommer det alltid noe i veien. Begynner forøvrig å komme litt inn i Minier nå. Ca 30%. Godt jeg leser på kindle så lengen ikke vises annet enn i tida det tar å gå opp i prosent. Har bare så dårlig tid. Så mange kryss, Så mange bøker. Og så gammel man har blitt. Angsten er Outlanderbasert, kommer ingen vei med noe, nå man skal høre disse 40t bøkene. Jeg sa jeg bare skulle høre på løpetur, men...

    SvarSlett
    Svar
    1. Bøker! Har registrert en håndfull barnebøker når jeg har skummet bibliografien. Nå først har jeg skaffet meg de jeg har lest på norsk, på engelsk. Så er planen å sakte men sikkert skaffe meg hele samlingen. Innimellom hektiske og sløve leseperioder for tiden er Atwood alltid god å ty til. Men ikke høre på løpetur, tenker jeg...
      Spent på å høre hva du synes om Minier til slutt. Jeg lukker øynene for kryss, antall bøker og burde burde. For mange hager å holde i orden, få for timer i døgnet, what's new...
      Tvangslesekafé idag går også fløyten. Trodde livet skulle gå i et noe roligere tempo nå når man er blitt så gammel. Dengang ei... Outlander ja! Nå må jeg få sett mer! *sukk Jamie* ;)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)