mandag 15. mai 2017

"Tørst" av Jo Nesbø

En kjapp en!

Jeg leser, om jeg ikke skriver for tiden. Livet kommer av og til i veien, men jeg er her lell. Og har nettopp ferdiglest den nye Harry Hole boka fra Nesbø. For å innrømme det først som sist, dette er den beste HH-boka jeg har lest! Nå hører det imidlertid til historien at jeg ikke har lest særlig mange av HH-bøkene til Nesbø. Hvorfor? Fordi jeg ikke syns om Hole, selv om jeg synes Nesbø skriver rasende godt.

Denne boka er imidlertid annerledes (for meg, med mitt begrensede kjennskap til serien - 3 bøker før denne). Den godeste etterforskeren holder seg (så godt som) edru gjennom hele boka, historien er på kanten grotesk, men ikke over, plottet er gjennomarbeidet intrikat, og jeg tror jeg har løsningen flere ganger før jeg blir overrasket over vendingen. Det eneste Nesbø kunne spart seg var siste avsnitt, som jeg selvfølgelig ikke røper her. Avsnittet ble litt smør på flesk - tanken var allerede plantet, og vel kommersielt - "kjøp neste boka mi om du likte denne" - men alt i alt, ei strålende krimbok som var vanskelig å legge fra seg.

Ja Nesbø, jeg skal kjøpe neste boka di. Hold Hole tørrlagt og plottet like intrikat så er jeg med videre. Jeg er ikke verre fanten :-)

Anbefales!


Kilde: anmeldereksemplar Aschehoug - Utgitt: 2017 - Format: ebok - Sider: 526 - Utfordring: GoodReads


På vei til litteraturhuset :-)


.

15 kommentarer:

  1. Jepp, har den i hylla. Må til pers , skjønner jeg.. Men den får vente et par-tre uker til. :) Er nettopp ferdig med en lang krim på 632 sider. Fransk og meget god. Bernard Minier.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg leste om Minier-boka såvidt. Skal lese omtalen i sin helhet senere. 632 er en solid samling sider, så den bør være god! Jeg har blandet erfaring med franske forfattere.. Og Nesbø, men Tørst var god! Kanskje det er hype-allergien min som har holdt meg borte fra Nesbø's HH bøker de siste årene. Har likt de andre han har skrevet bedre. Tørst kan du se fram til. Som Randi nevner under her, noe rå og ekkel, men syns ikke den gikk over grensen. Spennende, og temmelig uforutsigbar.

      Slett
    2. Har hatt hyperallergi jeg også, men jeg har faktisk prøvd meg på Nesbø, uten å greid å komme meg gjennom ei Holebok.
      Men skal prøve meg på Tørst alstå. Lang den også , bare 100 sider færre enn Minier...

      Slett
    3. Jøss, du er jo "verre" enn meg når det gjelder Nesbø. Prøvd deg på Snømannen? Når det gjelder Minier... særdeles(!) lovende!!!

      Slett
    4. Ja, det er jeg sikkert. Har ikke prøvd meg på Snømannen, men på Frelseren (?) og en annen som jeg ikke husker, Marekors? Mulig, men det ble ikke mange sidene før jeg la dem fra meg, for lenge siden nå..
      Godt du liker Minier.:)

      Slett
  2. Ser ut som du likte den litt bedre enn meg - den ble litt vel rå og "ekkel" for meg - men spennende det var den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Spenning på topp, Randi. Helt enig!

      Slett
  3. For et flott bilde av slottet! Godt å høre at du liker, eller har begynt å like den tørrlagte Harry. Selv blodfans som har lest alle bøkene etterhvert som de har kommet ut, ble litt matt av all alkoholen på et tidspunkt :) Godt å se at der er liv hos deg. Livet kommer litt i veien her hos meg også, men det får stå sin prøve en liten stund :)

    SvarSlett
    Svar
    1. (universitetet i Oslo, Tine ;)
      Tørrlagt Harry, er mye mindre Harry! Jeg er ikke spesielt glad i etterforskere hvor "personlige utfordringer" tar for stor plass. Det blir slitsomt i lengden, og jeg fant Hole slitsom etter tre bøker. Snømannen var flott da, men det var også første HH-boka jeg leste fra Nesbø. Tørst var spennende, uten en dominerende kriminaletterforsker. DET likte jeg svært godt!
      Her er det liv, litt vel mye, så jeg får ikke tid til å leve, hehe.. Det heter vel prioriteringer, tenker jeg. Nå begynner jeg å få hode over vannet, visning av gamlehuset førstkommende søndag, og SÅ håper jeg på å flytte. Sjonglerer mellom tre hus for tiden, det er "noe" strevsomt. Har alltid padda med meg, men den er tungvindt å skrive omtaler på. Det leses, men helst i lydbokformat. Mest praktisk med tanke på pendling. Nærmer meg normaltendenser, og det ser jeg virkelig fram til nå :)

      Slett
  4. Fint å "sjå" deg her igjen :)
    Når livet byr på utfordringar er bøkene gode å ha, er min erfaring.

    (Gi ein lyd neste gong du er i Sogndal, hadde vore hyggeleg å helsa på deg)

    SvarSlett
    Svar
    1. Satser på å være tilbake i aktiv modus nå. Ikke helt i mål med saker og ting, men det kommer seg :) Neste gang jeg er i Sogndal skal jeg sette av tid. Var ikke helt klar over at du bodde der. Har en datter som går på høyskolen, og henne besøker jeg ihvertfall et par ganger i halvåret. Neste gang (som nå nok blir utpå høsten engang) skal jeg gi lyd! :D

      Slett
  5. Kan ikke huske HH som særlig tørrlagt i Rødstrupe, men DEN, DEN er bra, den!

    SvarSlett
    Svar
    1. Humm...notert! Har ikke lest Rødstrupe, men fikk nok av både hypen og Harry etter et par bøker etter jeg hadde lest Snømannen - ei bok som jeg forøvrig likte svært godt. Tror det var første boka jeg leste av Nesbø. Jeg er hype-allergiker (vi har alle vårt ;) så det er mulig det var det som skapte problemer... Godt at bøker ikke går ut på dato da, selv om kronologien er blåst.

      Slett
  6. Da bør kanskje jeg også se å få med meg denne boken om Harry Hole! Jeg har enda mindre kjennskap enn deg om ham, nemlig ingen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe.. da var jeg ikke helt alene ;) Den overrasket meg. Kanskje fordi jeg var lunken i utgangspunktet? Når du er klar for krim så prøv Tørst. Hadde vært interessant å se hva du som ikke har lest Hole tidligere synes om boka. Du trenger definitivt ikke lese serien kronologisk.

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)