mandag 2. januar 2017

Årets første bok

Alt stiger - så også prisen på lydbøkene mine, er jeg nå gjort oppmerksom på. Men - selv om Storytel stiger fra 169,-/mnd til 199,- så blir jeg en fast støttespiller også i 2017. Fjoråret var et lite testår, og med 28 lydbøker lyttet til så sitter jeg igjen med ca 72,-/bok. Borderline økonomisk, men svært så praktisk. Jeg kjøper praktisk. Every time!

Årets første bok er som sagt fortært, riktignok påstartet i 2016. Gert Nygårdshaug fikk æren av å åpne ballet, og det med en som vanlig velskrevet historie. Det som likevel slår meg etter ferdiglyttet bok er - kan dette kalles krim? Jeg kommer tilbake til akkurat det... Gåten denne gang blir løst av Skarphedin Olsen, onkel til den berømmelige Fredric Drum (som har fått sin egen 10-binds krimserie ferdigskrevet av selvsamme forfatter).

En drept kryptolog i Oslo og to mord i London i påskeuken er det som sparker igang plottet. Disse drapene ser ut for å ha sammenheng med et eldgammelt pergament fra 1300-tallet. Et pergament som ennå ikke er dekryptert og hvor innholdet står som et stort mysterium. Parallelt med drapsgåtene blir vi samtidig fortalt historien til en munk på 1300-tallet som er involvert i dette pergamentet. Utro og ikke minst forføreriske kvinner, keltiske sagn, døde gnagere og katolske hemmeligheter er noen av ingrediensene i boka. Men selv om dette er en riktig så festlig og engasjerende røverhistorie så har den mer underholdningsverdi enn den er direkte spennende. Jeg klager imidlertid ikke, for Nygårdshaug er en eminent forteller.

Gert Nygårdshaug
Bildekilde: forlagsliv.no
Forfatteren har igjen noen refleksjoner i etterordet, og denne gang viser det seg at virkeligheten faktisk kan være like spennende som fiksjonen. Pergamentet som Nygårdshaug skriver historien rundt eksisterer i virkeligheten, og der er det et par riktig så spesielle hendelser som er kommet frem i dagen, etter boka ble skrevet. Jeg skal ikke røpe noe her, men litt kult er det lell.

Boka er lyttet til fra Storytel, Helge Winther-Larsen leser like glitrende som før - og jeg fortsetter som nevnt med abonnementet mitt inn i 2017. Pergamentet anbefales, uten hjertebankende spenning, men med svært høy underholdningsverdi!


Kilde: lydbok Storytel - Tid: 11m32sek - Forlag: Cappelen Damm - Utgitt: 2013 - Utfordring: GoodReads



Winter is coming - thank God :-)

16 kommentarer:

  1. Dårleg forbrukar, eg var ikkje klar over prisaukinga. Men som du seier, praktisk over økonomisk - trur Storytel har auka lesetalet mitt kraftig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dårlig og dårlig.. Det er vel ikke akkurat som de annonserer akkurat det ;) Lesetallet mitt har også øket etter lydbøkene kom på telefonen. Eller, det har vært enklere å lese mye, og ofte. Ganske så deilig for meg som pendler med ferje og av og til er for trøtt til å fysisk lese :) Godt nyttår, forresten!

      Slett
  2. Riktig godt nyttår, Marianne! Jeg er lite økonomisk, er på både Audible og Storytel(bare siden november på Storytel da, jeg forsvarer det med den unnskyldningen). Tror jeg bare må pause førstnevnte, har litt for mange ubrukte credits liggende ser jeg. Omtalen av denne boka får meg til å tenke litt i Dan Brown baner forresten. Jeg har ikke lest noe av Nygårdshaug, men en vakker dag så er det kanskje hans tur?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nygårdshaug er festlig, og innleseren han benytter er genialt god. Les serien om Fredric Drum, og du kommer til å få deg 10 særdeles festlige bøker på øret. Jeg savner nesten mannen, ferdig med serien som jeg er :) Jeg hadde en testperiode på Audible, men fant ut at jeg like gjerne kunne bruke Storytel. Der blir utvalget bedre og bedre både på norsk og engelsk (svensk leser jeg ikke), og det er jo grenser for hvor mange bøker man kan lytte til til enhver tid - i tillegg til å lese e- og papirbøker. Og Dan Brown? Mer likt Tom Egeland syns jeg, spesielt siden Nygårdshaug også har en særdeles spesiell hovedkarakter. Bjørn Beltø møter Fredric Drum? Ja det hadde vært noe, hehe... Godt nyttår til deg også!

      Slett
  3. Eg har heller ikkje fått med meg at Storytel auker prisen, men som du sier så blir det vel ikkje annonsert ;-) Eg har høyrt 47 bøker via Storytel så tar med meg appen inn i 2017. Når det gjelder Audible har eg pausa det. Storytel blir betre og betre, og eg finner meir og meir eg vil høyre.

    SvarSlett
    Svar
    1. FØRTISYV? Jøsses og bevares. I ditt selskap (sammen med Inga, Tine, Anita osv) føler jeg meg aldeles som en novise, og det til tross - at jeg nok har mest tid av alle til å lese på, "pensjonert" som jeg har vært i hele 2016 :) Sitter her med en stabel ved siden av meg for 2017 som jeg skal organisere i LISTER! Kan ikke få nok av dem..

      Slett
    2. Roald Dahl tok ein heil del, og sjølv om eg har ein del Agatha Christie i bokhylla så har eg høyrt ein del via Storytel :-)

      Slett
    3. Agatha Christie er på Storytel-planen. Jeg har også flere bøker av henne ulest i hylla, men de bøkene der er gode på øret også. Roald Dahl ja. Han må jeg få med meg mer av. Lenge siden jeg har lest noe fram ham. Jeg får lage meg en Storytel-plan også, nå når jeg har plukket en stor stabel Off The Shelf som SKAL leses i 2017. Ikke noe i veien med målene! ;)

      Slett
  4. Assa, her hadde jeg bestemt meg for å investere i Storytel, til tross for min irritasjon over deres ignoranse overfor bokbloggere. MEN SÅ ER DET BLITT DYRERE?! Akk o ve, irritasjonen er økt!

    SvarSlett
    Svar
    1. INVESTER I STORYTEL! Nå vet jeg ikke hvor mye du lytter, eller kommer til å lytte, men utvalget blir stadig bedre og bedre både på norsk og engelsk (og svensk). App'en til telefonen sklir som ei kule, man kan ha flere bøker "offline" liggende, og det er null stress med download, uansett om du er på wifi eller kun mobildata. Herlig for meg som reiser mye og som bare MÅ ha DEN boka akkurat da.. Har du tatt deg et prøveabonnement for å teste?

      Slett
    2. Opptil flere, for å være pinlig ærlig. Jeg prøvde såpass lenge at jeg fikk det til å fungere, jeg som alltid tidligere har sovnet til lydbøker. Dessuten fikk bøker på øret meg til å gå lange turer hver dag. Vinn-vinn, forsåvidt. Men de kunne kuttet ut prisøkningen, assa. Eventuelt sponset meg med gratis app. Frem til det eventuelt skjer får jeg vente til våren og isfrie veier 8-*

      Slett
    3. Vi er to...som alltid sovnet til lydbøker. Jeg kan ennå ikke sette meg ned og lytte til ei bok i fred og ro i soffen. Lydbøker bruker jeg når jeg er på farten, men likevel vil lese. Når jeg pendler med ferje, kjører bil, handler, vaser rundt i huset. Prøver jeg lydbok i senga så sovner jeg garantert.. Storytel er perfekt for lange turer, så lad opp du - til isfrie veier og godbok på øret :) Sjekk derfor ut innlegget mitt fra idag, om sosialt headset. Noe for deg?

      Slett
  5. Jeg har lest en bok av Gert Nygårdshaug, den var ganske underholdende, men ikke slik at jeg umiddelbart fikk trang til å lese flere. Likevel, jeg ser ikke bort fra at det blir mer lesing av denne forfatteren.

    God nytt leseår til deg, Marianne :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Birthe - og godt nyttår til deg også. Jeg liker Nygårdshaug fordi han er enkel å ha på øret, han er underholdende og alle bøkene hans ligger innlest på Storytel med favoritt-innleseren min. Jeg har merket at jeg liker lettere bøker (krim) på øret, mens klassikerne og sci-fi bøkene aller helst leses i ebok-/eller papirformatet. Skal jeg nyte og smake på språket så fungerer lydboka dårlig for meg, men som underholdningsfyll er lydboka - og Nygårdshaug - genial :)

      Slett
  6. Jeg hadde abonnement på Scribd for lydbøker siden det var mye billigere og kostet $8 i måneden. Men i høst gikk appen i den digitale søppelkassa da den nektet meg å høre ferdig ei bok jeg var nesten gjennom og alle nedlastinger feilet på 94%. Så ble det Storytel abonnement på meg også, og jeg må jo innrømme at tekniske fungerer det MYE bedre.

    Jeg er fremdeles veldig usikker på om det er verdt pengene for min del. Foreløpig ikke, siden jeg ikke får helt dreisen på lydbøker og i beste fall er på et snitt på ei bok i måneden. Men har treningsambisjoner for 2017 som tilsier økt lydbokkonsum, så gir det et par måneder til før jeg evt kansellerer.

    Jeg har bare lest "Klokkemakeren" av Nygårdshaug. Likte den da jeg leste, uten å være overbegeistret. Men husker overraskende mye av den nå flere år etterpå, så den har nok gjort et større inntrykk enn jeg trodde da.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nygårdshaug er finurlig, og Fredric Drum serien er veldig god. Begynn med førsteboka. Det ER virkelig noe med Nygårdshaug som fester seg, og spesielt lydbøkene - som har en aldeles superb innleser!
      Scribd har jeg ikke hørt om, og ikke har jeg brukt Audible. Jeg hadde Amazon Prime en periode, men jeg liker ideen av å ha tilgang til både norske og engelske lydbøker, som man jo får på Storytel. Ja, det tekniske er temmelig solid, og det er viktig. Ikke noe er mer irriterende enn å ikke få lyttet bøker ferdig, pga dårlige løsninger. 199,-/mnd er litt drøyt, men ikke mer enn jeg tåler. Men du bør lytte til mer enn ei bok i måneden før det "føles" mer riktig. Ikke for det, unngå 2 øl en kveld på byen, og du har spart inn hele abonnementet ;)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)