lørdag 26. november 2016

Test av lesebrettet Adlibris Letto Frontlight

Det var helt tydelig mange flere enn meg som ble nysgjerrige på lesebrettet Adlibris Letto Frontlight (ALF) og kvaliteten på dette her tidligere i høst, og etter flere mail og spørsmål spurte jeg like greit Adlibris om jeg kunne få et eksemplar for test til ebokhyllami. Adlibris syntes det var en svært så god idé, så her sitter jeg nå med et flott, nytt lesebrett i hendene. Jeg har vært veldig klar for et alternativ til Amazon sine lesebrett, for svært mange lesere har etterspurt et kvalitetsbrett tilknyttet en nettbutikk med norske e-bøker.

Så - stod Adlibris Letto Frontlight til forventningene?


HARDWARE

Jeg skal ikke gå inn på alle de tekniske spesifikasjonene til ALF. Det har Adlibris skrevet svært så utfyllende om HER.  Det jeg vil fokusere på er opplevelsen av lesebrettet i bruk. ALF blir levert med en USB ladekabel. Det er det hele, og det er også det du trenger. I tillegg er det selvfølgelig mulig å kjøpe cover til lesebrettet. Noe jeg anbefaler.

Det første som slår meg når jeg tar ALF ut av pakningen er at det er et solid brett. Det føles ikke plastikkaktig, det ligger godt i hånda og det er lett. 180 gram på kjøkkenvekta mi. Til sammenlikning veier pocketboka The Sisters Brothers på 324 sider dobbelt så mye, 364 gram. ALF kan inneholde 1000 slike, og det er før man eventuelt kjøper en ekstra minnebrikke. Det skulle si litt om det praktiske.

ALF har bla fram/tilbake knapper på hhv venstre (tilbake) og høyre (fram) side. De som kjenner meg vet at det er et solid salgsargument. Uansett hvor kjekt det er med touch-skjerm, som også ALF har, så er bla-knappene et must for meg. Herlig! Knappene kan også veldig enkelt omprogrammeres om man eksempelvis er venstrehendt, eller om man vil ligge i en annen stilling i senga å lese og skifte hånd. Praktisk!

Skjermen er også en gledelig overraskelse. Selv om jeg kanskje synes at coveret på bøkene ikke blir så crispe som jeg kunne tenkt meg på hovedskjermbildet, så er leseopplevelsen en desto større fryd. Kontrasten er veldig god, lysstyrken kan man justere opp og ned alt etter om man leser i mørket på senga eller ute i direkte sollys, og lysstyrken er (nesten) like god over hele lesebrettet. Det er et gradert mørkere parti aller nederst i skjermbildet mitt, men det begynner i "bunnteksten" under skillestreken mellom boka og teksten som forteller deg hvor mange sider du har lest og det er igjen av boka. Derfor sjenerer det heller ikke leseopplevelsen. Jeg har med vilje ikke lagt inn bilder for å understreke kvaliteten på ALF sitt skjermbilde, for det vil uansett ikke representeres korrekt sålenge det er gått gjennom et kamera. Tro meg når jeg sier at lesekvaliteten er veldig god :-)

Hastighet ja. Hvor mange ganger har jeg ikke irritert meg over lesebrett som tygger og tygger hver gang man blar en side og som tar "en liten evighet" for å laste neste. For ikke å snakke om dersom man drister seg til å søke etter spesielle fraser i ei bok, slår opp et ord, vil gå direkte til innholdsfortegnelsen midt i boka eller legge inn egne kommentarer. Rest assured - ALF er mer enn rask nok til ikke å irritere selv kravstore meg.

Alle tomler opp!


SOFTWARE

Som all hardware er også lesebrettet avhengig av en god programvare. Det hjelper lite om den fysiske kvaliteten står til gull om produktet er klønete i bruk. Og for å ta det mest innlysende først, ja - ALF kommer med en særdeles god og enkel brukermanual ferdig lastet til brettet. Og det beste? Nei, man trenger faktisk ikke lese denne fra perm til perm for å komme igang. ALF er nemlig svært så intuitiv i bruk. Hannkjønn av beste sorten ;-) Slik ser oppstartsskjembildet ut:


Skjermbildet er logisk delt i tre. Boka man holder på å lese i øyeblikket ligger lastet øverst. Her ser man med en gang hvor langt man er kommet i boka både i prosent og sideantall. Klikk på boka, og den åper seg der du var kommet sist. Vil du lese ei annen bok, sjekk det midtre feltet. Det inneholder nemlig biblioteket ditt. Nederste feltet tar deg direkte til Adlibris sin nettbokhandel. Første gang man klikker her så blir man bedt om å logge seg på eget nettverk. Det var aldeles uproblematisk. Nettet ble funnet, man logger seg på med passord og vips så er man inne.

I tillegg har ALF en knapp nederst på brettet, like under Letto-logoen. Dette er en hurtigtast som tar deg til følgende funksjoner:



Hjem-knappen bringer deg til oppstartsskjembildet vist tidligere over her.

Bibliotek-knappen tar deg til følgende side:


Her får du full oversikt over bøkene dine. Noen mapper er allerede laget, og under mine samlinger kan du lage din egne mapper. Enten sortert på sjanger, forfatter eller hva det måtte være. Dette skjermbildet holder også oversikten over eventuelle bokmerker og bilder du måtte ha lagt inn.

Butikk-knappen


Butikk-knappen starter automatisk wifi (så lenge du har satt den opp en gang) og tar deg rett inn i Adlibris sin nettbutikk. Førstesiden i nettbutikken er todelt. Først listes Nyheter, dernest Topplisten. Begge kategoriene kan man bla i. Nederst ligger et felt hvor du kan søke deg fram til ønsket bok. Man kan velge å legge inn kredittkortinformasjon på Adlibris sine sider, eller man kan velge å få faktura tilsendt. Begge deler er like enkelt å forholde seg til.

Frontlight-knappen gir deg direkte tilgang til å justere lysstyrken på på lesebrettet.

Den siste knappen er Meny-knappen, og den er litt spesiell. Meny-knappen endrer nemlig innhold alt etter hvor du befinner deg når du trykker denne. Står du i Hjem-skjermbildet får du bla. mulighet for innstilling av trådløst nettverk, oversikt over tilgjengelige ordbøker (ja, Cambridge American English dictionary er installert i tillegg til norsk), mulighet for å skifte mellom liggende og stående sider og avanserte funksjoner som bla. invertering av sideknappene sin funksjon, endre skjermsparer, oppsett av USB-tilkopling m.m. Står du imidlertid midt inni ei bok og velger Meny-knappen så får du tilgang til å endre layout som marger og linjeavstand, fonttype og størrelsen på denne, legge til kommentarer, søke etter tekst m.m.

For ikke å glemme. Hver gang man trykker på hurtigtasten under Letto-logoen, i tillegg til å få fram de forskjellige menyene så vises også a) om frontlight er skrudd på, b) om wifi er skrudd på og c) hvor mye som er igjen av batteritiden. Jeg anbefaler å ha wifi skrudd av til enhver tid, bortsett fra når man skal kjøpe bøker. Da spares mye batteri!

Såvidt jeg kan se så savner jeg ingenting av det jeg forventer å finne av funksjonalitet. Programvaren er uhyre lettvint, kjapp å bla rundt i og svært intuitiv.

Alle tomler opp!


ANNET

Et siste punkt jeg ønsket å teste/sørge for fungerer er hvordan ALF oppfører seg mot bøker kjøpt fra andre nettbutikker enn Adlibris sin egen. Jeg kjøper nemlig bøker fra både hist og her og everywhere. Da er det viktig å vite, at ALF leser alle bøker i e-pub formatet. Man kan ikke lese Amazon e-bøker direkte på dette lesebrettet. De e-bøkene kommer i et helt annet og ikke-kompatibelt format. Det er selvfølgelig mulig å lese engelske/andre språks bøker på Letto, men da i det nevnte e-pub formatet. (Letto leser også andre formater, som .pdf. En liste over disse ligger i brukermanualen.)

Jeg har gjennom årenes løp handlet en rekke e-bøker fra bla. ebok.no og bokkilden.no. Personlig liker jeg å sitte og surfe via PC etter bøker å kjøpe. Det er kjappere og mer praktisk enn å surfe fra lesebrettet. Jeg pleier også å kjøpe e-bøker direkte til PC. Da har jeg alltid en backup om noe uforutsett skulle skje.

Fordel Adlibris: Å kjøpe ebok direkte fra Adlibris sin nettbutikk til ALF er såre enkelt. Gå til nettbutikken, søk etter boka, last ned = Voila!


Handel fra andre nettbutikker enn Adlibris sin egen

Jeg koplet ALF til laptop'en min med den medfølgende USB-kabelen og svarte JA på ALF-skjermen om jeg ønsket at innholdet på ALF skulle vises på PC. Deretter fant jeg boka jeg hadde kjøpt og lagret på PC, høyreklikket på denne og valgte Kopi. Gikk deretter til disken til ALF, åpnet mappa som het Digital Editions og valgte Lim inn. Så koplet jeg ALF fra laptop'en og gikk til Hjem-skjermbildet. Der lå boka klar for lesing. Enkelt? Superenkelt!

Tommel opp!


KONKLUSJON

Har du lest deg gjennom denne testen og kommet hit så tror jeg du kjenner konklusjonen.

Jeg syns ALF er et særdeles godt valg av lesebrett! Det gir meg akkurat det jeg vil ha, der jeg ønsker det. Det virker fysisk solid, såre enkelt i bruk og er koplet direkte mot nettbutikk med norske bøker til konkurransedyktige priser samtidig som man står fritt til å kjøpe e-bøker fra hvilken som helst annen nettbutikk uten problemer.

Dersom du er i tvil: jeg er ikke betalt fra Adlibris for å skrive god omtale av dette brettet. Jeg er alltid subjektiv, og (dessverre) alltid ærlig :-)


KAMPANJETILBUD!!!

Adlibris har nå ALF på flott juletilbud fom. 29/11. Sjekk kampanjen ut HER. Første-mann-til-mølla prinsippet. Kampanjetilbudet vil også inkludere følgende 11 bøker gratis:

1.       Paris for en av Jojo Moyes
2.       Alt i et øyeblikk av Erica James
3.       Valentinas siste reise av Santa Montefiore
4.       Offer uten ansikt av Stefan Ahnhem
5.       Ildvitnet av Kepler
6.       De syv søstre av Lucinda Riley
7.       Den tredje stemmen av Börjlind
8.       Fare for gjentakelse av Chris Tvedt
9.       Rimelig tvil av Chris Tvedt
10.   Skjellig grunn til mistanke av Chris Tvedt
11.   Rottejegeren av Chris Tvedt

 Og det syns jeg var et godt tilbud før jul!



Favorittstilling :-)



26 kommentarer:

  1. Så bra! Men hva med eBokBib, kan de lastes hit?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det enkle svaret er nei, dessverre. Ikke på dette lesebrettet heller. Det er mulig man kan root'e lesebrettet (fjerne eksisterende operativsystem og legge inn nytt) for så å gjøre et forsøk. Men å benytte ethvert lesebrett's nettleser, Kindle-Nook-Sony-Letto whoever, er en lidelse i venting, så foreløpig ville jeg ikke gjort det selv om man fysisk fikk tilgang til ebok-bib. Jeg har googlet meg grønn og funnet en svenske som har gjort akkurat ovennevnte root-stunt, men han holdt på å gå i frø av tregheten. Lesebrett er lesebrett av en grunn. De skiller seg ennå eksepsjonelt sterkt fra nettbrett ved at nettlesing er en pain..

      Slett
  2. Det høyres ut som eit meget godt lesebrett, og når det er du som tester stoler eg på det som blir skrevet <3

    Eg leser som du veit ikkje norske e-bøker på min kindle, for eg har ikkje hatt lyst eller tid til å sette meg inn i korleis det virker. Eg kjøper bøkene via amazon enten på kindle (sjelden) eller på PC og låner norske bøker på biblioteket. Letto skal eg definitivt legge meg på minnet om ønsket for norske e-bøker skulle dukke opp.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå kan du sende så godt som absolutt alle norske ebøker direkte fra norsk nettbutikk til Kindle. Bruk bare linken nedenfor. Det eneste du trenger å vite er e-mail adressen din til Amazon og e-mail adressen din på @kindle.com - den finner du på Kindle'n din. Voila og du har norske bøker på brettet :)

      http://www.sendepubtokindle.com/

      Den store fordelen med Letto er imidlertid at du ikke trenger å ta steget om en PC i det hele tatt. Det holder å ta med seg lesebrettet og man har tilgang til norske ebøker ethvert sted det finnes internett tilgang :)

      Slett
  3. Betyr det at du ikke kan lese bøker fra Amazon på brettet?

    SvarSlett
    Svar
    1. I utgangspunktet ja Silje. Ingen andre lesebrett enn Amazon sine egne Kindle kan lese deres formater direkte.

      Slett
  4. Er der mulighet for å låne bøker fra Biblioteket til Letto Frontlight?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei dessverre det er det ikke. Programvaren installert på brettet egner seg ikke til det. Et ønske mange har, inkl meg :-)

      Slett
  5. Hei, Marianne.
    Hvilke lesebrett vil du anbefale av Letto og Kindle Paperwhite? Jeg heller mot Letto pga pris, men hvis Kindle er raskere og har bedre kvalitet går jeg heller for den. Har du noen tanker? :)

    Hilsen Pernille

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kommer helt an på om du i hovedsak leser norske eller engelske bøker, og om direkte kopling fra lesebrettet til ebok-butikk på nett er viktig. Letto kopler seg direkte opp mot Adlibris sin egen nettbutikk, med resultat at du kan kjøpe bøker rett ned fra nett til brett. Kindle kopler seg på samme måte opp mot Amazon sin nettbutikk, hvor du enkelt kjøper engelske bøker fra nett til brett. Skal du ha norske bøker på Kindle er det best å kjøpe bøkene fra PC for så å sende dem til Kindle. Skal du kjøpe engelske bøker fra Amazon får du problemer med ebok-formatet.
      Skulle jeg anbefalt noe, så ville jeg selv valgt Kindle. Det er i all hovedsak fordi jeg leser mye engelsk kjøpt på Amazon. Det å gå via PC for å sende norske bøker til Kindle er enkelt. Å få Amazon-bøker på Letto er en teknisk utfordring. Men, det er jo fullt mulig å kjøpe engelske ebøker fra andre enn Amazon. Norske nettbutikker selger også engelske bøker. Da handler du dem via PC til Letto.
      Jeg kjenner den tekniske kvaliteten til Kindle mye bedre, for jeg har hatt flere forskjellige Kindle de siste 5 årene og kan gå 100% god for kvaliteten. Letto har jeg hatt en liten måned. Ser sålangt veldig bra ut. Så det er egentlig opp til deg og bruksbehovet :)

      Slett
  6. Hei, en litt gammel post ser jeg, men når jeg nå vurderer lesebrett av ulike slag så er dette et av de billigere og har tilsynelatende alt jeg ser etter.

    Dog, jeg har et ebook-bibliotek bestående av samlede bøker (public domain, osv osv) i hovedsak i .pdf og .epub-formater, men også .mobi. Biblioteket blir håndtert og lagret via programvaren Calibre på PC-en, og mitt spørsmål er om du har erfaring med dette opp mot Letto.

    Calibre har en såkalt content server, som jeg kan nå via forskjellige ebok-lesere på mitt vanlige nettbrett, som fbreader og lignende apper. Kan Letto gjøre noe lignende?

    Ev. kan jeg enkelt bare overføre PDF og epub-filer av alle slag enkelt, som ved at den kommer opp som "ekstern disk" eller lignende ved tilkobling til pc, eller må jeg bruke et eget program for Letto?

    Jeg har mer lesestoff enn jeg mulig kan pløye igjennom for mange, mange år fremover, i tillegg til pensumbøker i PDF og lignende til studiene. Hvordan vil en PDF-bok med enkelte diagrammer og illustrasjoner ta seg ut på nettbrettet?

    Håper du har tid til å svare på, da jeg som nåværende student ikke har den råeste økonomien, og er på jakt etter et lesebrett som ikke skuffer verken i mørket eller ute i sola, og - som aller viktigste punkt - kan lese de bøkene jeg allerede har samlet.

    På forhånd takk, og takk for en ypperlig blogg!

    SvarSlett
  7. Heisan. Så denne posten nå..dessverre. Vet ikke om du har fått kjøpt deg brett, men uansett så kan du bruke Calibre til å konvertere mobi-filer til epub-formatet. Det har jeg gjort, og gjør, jevnlig. Gi gjerne lyd om du trenger mer detaljert svar.

    SvarSlett
  8. Hei! For en fantastisk fin og informativ vurdering av ALF. Har vært i tvil om dette var noe for meg, men etter din test virker det som en drøm. Eneste jeg egentlig mangler før den ligger i handlekurven er: går det an å endre fargen på skjermen? Sånn at bakgrunnen i boka blir en annen farge enn hvit? Er veldig fan av å lese e-bøker med mørk bakgrunn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan. Takk for hyggeiige ord :) Ja Letto er et ypperlig brett! Jeg må imidlertid skuffe deg mtp bakgrunnsfarge. Den er og blir hvit, dessverre. Men den er veldig behagelig å lese mot, som en ordinær papirbok, men med valgfri font og størrelse. Du får heller ikke endret bakgrunnsfarge på andre lesebrett så vidt jeg vet. Det er det kun nettbrett med valgfri layout som kan gi deg.
      Lykke til med valget!

      Slett
    2. Oppdatering: Den nye All-New Kindle Oasis har mulighet for å skifte bakgrunnsfarge! Der kan man lese hvit skrift på sort bakgrunn!

      Slett
    3. Du kan skifta til sort bakgrunn og hvite bokstaver på menyen. Trykk på meny, layout og nattmodus :-)

      Slett
  9. Hei og tusen takk for raskt svar! Det høres jo veldig lovende ut. Regner kanskje med det er førsteutgaven av brettet du har testet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Testen min er fra 2016, så da er det den modellen jeg har testet. Vet ikke om du så det ovenfor, men nå leveres Amazon sin nyeste Kindle Oasis med hvit skrift på sort bakgrunn. Du finner omtale av det brettet også på bloggen her :)

      Slett
    2. Tusen takk for svar, igjen! Har lest igjennom din omtale om kindle også.. herlig anmeldelse, du har akkurat gjort det enda vanskeligere, det nye brettet ser såå bra ut! Men kan jeg spørre om du bestiller brettene fra Amazon? Siden du linker dit.

      Slett
    3. Heisan. Ja jeg bestiller brettene fra Amazon direkte. Det hører med til historien at jeg også ofte drar til Houston, og bestiller dem da direkte til hotellet der jeg bor. Da får jeg brettene raskere (lesebrettene selges ikke internasjonalt før flere måneder etter de har blitt tilgjengelige i USA) og de blir billigere for meg, for jeg betaler ikke frakt og moms, kun skatten som Texas legger på toppen av alt som man handler.

      Slett
    4. Hei
      Kan Letto kun laste ned bøker på norsk?

      Slett
    5. Heisan,
      Det som kreves for å lese bøker på Letto er at de er i .EPUB formatet, ikke at de er norske. Du kan derfor også lese bøker som ikke selges hos Adlibris. De aller fleste nettbutikkene selger bøker i .EPUB formatet. Det er bare Amazon som er sære. De selger i sitt eget format, og det er problematisk (om enn ikke helt umulig, du må bare være teknisk kyndig) for å få inn på en Letto.

      Sjekk linken nedenfor, så ser du hvilke språk du kan kjøpe hos f.eks. Bokkilden og laste ned til Letto i .EPUB formatet:

      https://www.bokkilden.no/utvalg.do?term=rom:E-bok&overskrift=E-b%C3%B8ker

      Slett
  10. Hei

    Jeg skal kjøpe meg mitt første lesebrett. Det jeg lurer på er hva man mener med engelske bøker og norske bøker. Mener du norske og engelske forfattere, eller at det står på norsk eller engelsk? Sikkert et veldig dumt spørsmål..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke dumt spørsmål. Se forøvrig svaret jeg nettopp gav over her. Du kan lese norske og engelske bøker på alle lesebrett. Forøvrig også fra alle verdens land. Nå snakker jeg både språk og forfattere.
      Hvilken type bøker leser du? Og på hvilket språk?

      Slett
  11. Hei! Må bare få takke deg så mye for god hjelp til å velge lesebrett, det trengte jeg virkelig! Du virker utrolig dyktig. Valget falt på Adlibris Letto Frontlight 2, og jeg er så innmari fornøyd! Ved første øyekontakt virker det veldig likt som din beskrivelse av letto frontlight 1, men til min glede finnes 2’ern med nattmodus, som betyr svart bakgrunn. På ei ukes bruk av brettet har jeg lest ferdig 2 bøker og omtrent ikke brukt telefonen, så det fungerer som en sosiale medier-detox også. Tusen takk for hjelpen! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelige ord :) Og FLOTT! Da vet jeg at 2'ern kommer med nattmodus! Det var jeg ikke klar over.
      Lesebrett er bare SÅ MYE BEDRE å lese på enn telefonen. Både størrelsesmessig, og ikke minst at brettet er frontbelyst som gjør det mye mer behagelig for øynene, både i dagslys, ikke minst sollys(!) og på nattestid i senga. Som deg syns jeg også det er fantastisk bra som sosiale medier-detox! Det er en befrielse at det ikke "plinger inn" meldinger, mail osv mens jeg leser.
      Så kjekt du er fornøyd! Nå er jeg på en 2,5 mnd tur til Canada og Houston og bare EEEELSKER å dra med lesebrett på tur :)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)