fredag 12. august 2016

Bio-sirkelen "From HELL to Inspired" av Hilde Larsen

Tema for august i Ingalill's biografisirkel er freske frøkner og festlige fruer. Jeg tok temaet veldig så bokstavelig denne gang og valgte derfor boka til min tidligere klassevenninne og freske frue Hilde Larsen. Jepp, definitivt kortreist! Boka kom ut i år, og innholdet er nokså kontroversielt. Noen vil kanskje si at den passer vel så greit i alternativere-boksen, og det gjør den også. Som Patti Smith og poteten kan Hilde brukes til så mangt. Boka From HELL to Inspired, ble utgitt på engelsk først, men er også planlagt utgitt på norsk etterhvert. Årsaken til at jeg valgte denne boka til bio-sirkelen er todelt. For det første fordi den faktisk er skrevet av en klassevenninne og jeg var nysgjerrig på hva hun hadde å fortelle, og for det andre fordi Hilde er den eneste jeg kjenner til som har trosset Big Pharma big time, funnet sin egen vei og bokstavelig talt kastet krykkene og begynt å gå igjen. Stolt og oppreist og like bestemt som jeg kjente henne fra barndommen.

Hilde's reise startet nemlig kun en halv kilometer fra mitt eget barndomshjem. Vi hadde samme oppvekst, mødre i samme turnforening, samme aktive liv, samme asbestbefengte vann (gamle, dårlige rør) i springen og samme melke- og kjøttbaserte diett. Jeg var heldig, Hilde var ikke. Hilde ble nemlig i ung alder i tillegg alvorlig angrepet av flink-pike-syndromet og brant lyset i alle ender det var mulig å tenne en gnist. Interiørarkitektstudier utenlands, design av cruiseskip, hus-for-fremtiden, kontorlokaler og bygg i Stavanger. Hilde var der, kom med løsninger, drev eget firma, jobbet døgnet rundt, fikk seg kjekk mann, to barn, var aerobicsinstruktør, levde livet, tøyde alt som fantes av strikker og lukket øynene for at kroppen ikke helt hang med. Legg til bearbeidet mat, dårlige matvaner, røyk, alkohol og lite søvn. Det straffet seg til slutt. Big time! Resultatet? Flere år til sengs med alvorlig revmatoid artritt, lyme-sykdom (borreliose), angst og repeterende magesår. Inn og ut av sykehus og legekontor. Pilleboksen vokste seg større enn stor, listen over bivirkninger likeså, sykehusbesøkene ble lenger og lenger, til slutt fikk hun dommen. Du kommer aldri til å bli frisk, du kommer til å bli mer og mer avhengig av hjelpemidler, du er igrunnen en medisinsk lost case og må leve med smerter resten av livet. Smertestillende midler har vi imidlertid nok av. Hilsen Big Pharma og norsk sykehusvesen.

Hilde Larsen
Bilde tatt av meg
Sa jeg Hilde var bestemt? Hun er ikke det, hun er beinsta! Etter å ha vært forsøkskanin på et utall medisiner som bare behandlet symptomer og ikke gjorde noe med årsaken bak, så bestemte Hilde seg for at nok var nok og besluttet at hun var ferdig med sykehus og medisiner en gang for alle. Hun reiste hjem og la seg ned i sengen. Der ville hun bli til hun enten a) døde, eller b) fant sin egen vei ut av smertehelvete. Det ble en lang, ensom og modig reise. Og denne reisen tar Hilde oss med på i boka si. Med et håp og en indre stemme som sa at hun kunne bli helbredet tok hun flere livsforvandlende beslutninger. Hun kuttet ut alt av medisiner, la om dietten totalt og ble sengeliggende. Sakte men sikkert begynte kroppen å helbrede seg selv, men ingenting av dette kom gratis. Det ble rett og slett en reise From Hell to Inspired. Den inspirerte definitivt meg.

Siden jeg ikke pleier å omtale bøker fra venner og bekjente, så kan jeg ikke si mer om boka enn dette: Er du bare såvidt interessert i hvordan kosthold, tro, håp og masse kjærlighet og omtanke kan påvirke en fysisk og mental kropp så er dette boka å lese. Tror du blindt på leger og legemiddelindustrien? Les! Vil du pleie kroppen din og få energi, glede og lyst tilbake - ung eller eldre? Les! Jeg er ikke akkurat den som sluker alternative bøker. Dem som kjenner meg vet akkurat det. Ei heller blir jeg lurt av vidunderkurer for å oppnå midlertidig lykke/helse/whatever. Men jeg har tro på en ting - man blir hva man spiser. Så enkelt. Dette er ikke en oppskriftsbok til et lykkelig og langt liv. Dette er imidlertid historien til ei dame på nå 51 år som lever av å dele erfaringene og kunnskapene hun har gjort seg underveis på reisen. La deg inspirere! (Lyst å vite mer om forfatteren og helsereisen, sjekk ut www.inspiredbyhilde.com)

Interessert i en kopi av eboka? Hilde gir bort ett eksemplar, og det er første mann til mølla prinsippet :-) Send meg i såfall en epost til ebokhyllami@gmail.com

Nå ser jeg fram til å lese om flere freske, friske og fantastisk flotte fruer!


Kilde: Egen ebok - Forlag: iUniverse - Sider: 264 - Språk: Engelsk - Utfordring: GoodReads, Biografisirkelen


.

11 kommentarer:

  1. Så interessant! Jeg tror på kosholdsendringer og livsstilsendringer. Jeg har lest fler bøker om det,og det er mye på markedet så man kan gå seg aldeles vill, men det siste som har kommet om forsking på mage-tarmens betydning, og kostholdets innvirkning på det er jeg veldig nysgjerrig på. (Sjarmen med tarmen, Sunn tarm klart hode, sannheten på bordet mm)
    Jeg synes det er er tøfft å lese om folk som har gjort varige endringer og blitt belønnet med å bli frisk, det viser at det går an selv om man må trosse helseråd , skolemedisin og sykehusvesen. Det krever mot. Men Hilde hadde ikke så mye å tape med den fremtidsprognosen, men mye å vinne på å prøve noe annet. Den vil jeg lese.:)
    (jeg har også blogget om Patti Smith i kveld, og lagt den til publisering til den 15.august)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenkte på deg da jeg begynte på omtalen og antok at boka ville være rett opp di gate. Det er mye interessant i boka som jeg ikke har kommet inn på i den korte omtalen, for boka må leses i sin helhet. Den er forholdsvis kronologisk, og resultatene av Hilde sin forskning på egen kropp er det virkelig å ta av seg hatten for. Jeg har testet noe av dette selv, og kroppen har aldri vært lykkeligere. Spent på hvordan du liker boka! Leser du engelsk?

      Slett
    2. Interessant! Ja, jeg liker slike bøker. Men engelsk er jeg litt treg til å lese, leser helst norsk- men enkel engelsk går nok det også.

      Slett
    3. Du fikk mailen jeg sendte om bokønske den 12.?

      Slett
  2. Flott omtale av ei interessant bok! Fikk lyst til å lese den. Sterke saker. Jeg har stor tro på at egen innsats og motivasjon er godt for helsa.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Åslaug! Den kan virkelig anbefales. Jeg traff Hilde på en gjenforeningsklassefest nå i sommer, og ble aldeles imponert med tanke på at jeg nå vet hvor syk hun faktisk har vært. En strålende, flott og ernergisk dame. Det ligger uante helsegevinster i kosthold, man må bare være villige til å forsake. Håper du leser boka så jeg får høre hva du synes :)

      Slett
  3. Oi, dette er en bok jeg fikk lyst til å lese! Eboken er sikkert long gone for lengst men vet du om det er lenge til boken kommer på norsk? Er selv uføretrygdet pga Fibromyalgi og utmattelse og var delvis sengeliggende for bare få år siden. Har en drøm om å kunne komme tilbake til abeidslivet, om ikke på fulltid så i hvert fall deltid. Noterer meg boken, tusen takk for fint tips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig, Beathe. Ei vel verd bok å lese, uansett om man sliter med helsa eller ei. Mye bra å hente i boka. Eboken er ikke long gone, om du ønsker den. Ingen har vært konkrete ennå og "bestilt" :)

      Slett
  4. Siden jeg nå sitter her og klamrer meg til - utsagn som - finnes ikke dårlig knær, bare dårlig vær, use them or loose them (også om knær), og by default er imot - the man - (big pharma, kosmetikk/mat/korrupt/industri)(veganer at 19, dog gradvis mer fisk/kyllingspisende med aldere) - og med en lang rekke kneopererte kvinner i stamtreet
    - legg merke til hvordan jeg sitter her og skremmer meg selv opp as I write, - men her er det ikke snakk om overlevelse, kun det helvete det vil være å ikke bli løpbar - før Oslo Maraton. Tør ikke tenke lenger.
    Det jeg prøver å si, prøvde, før selvopptattheten tok over.
    Preachin to the choir. Og det flere stemmer som kommer i dette koret. The better. Frysedisken og kjekshylla er et fint sted å starte.

    Heldigvis høres det ut som om boka var god. Jeg noterer men er usikker på om jeg vil lese. Det beror mest på det litterære. Har lest nok bøker i år - livsvist og bra - men som egentlig ikke burde vært bøker. Nilleboka Mersalg og springebok om anorexia blant annet - Spring for Livet. Framover skal jeg bare lese litterære mesterverk. ehm og biografier om standupkomikere -)

    (Så kan du banke meg på bokbloggtreffet fordi jeg fordomsfullt antar at Hell/Inspiret ikke er et litterært mesterverk. Leste forresten Sjarmen med Tarmen i juli og den anbefales)

    SvarSlett
    Svar
    1. From Hell er ikke Rune Christiansen, men det skal den heller ikke være. Hilde skriver imidlertid forbausende engasjerende, og husk - det er jeg med min manglende tålmodighet med crap (og langtekkelige) bøker som skriver dette. Hilde er bunn ærlig, innrømmer med- og motgang, opp- og nedturer, i egne valg, bretter seg ut (uten å bli altfor tett) og har et lett språk. Noe repeterende på enkelte områder, mest for å overunderstreke poeng, men likevel spenstig nok til at jeg - som ikke har vært i nærheten av å være kostholdsfokusert - faktisk fikk både en og flere aha-opplevelser. Nok til at jeg pløyde boka videre helt til mål og har tatt for meg en ukes detox-kur som resultatet. Det særdeles positive resultatet av den uka der (og påfølgende to mndr) skal du heller få høre mer om i september :) Litterært mesterverk, nei - engasjerende og overbevisende nok for en tidligere matsøppelbøtte som meg, definitivt. Your choice ;)

      Slett
    2. Nesten overbevist -)
      , og veldig spent på matsøppelbøttas oppdagelser
      , tror vi må sette av noen bokfrie timer til dette...

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)