torsdag 28. juli 2016

Rekord, delmål og overambisiøse planer

Jeg starter med rekorden og kan notere, at juli rett og slett uten tvil har vært den aller beste lesemåneden siden bloggen startet opp i 2011! Hvordan jeg har klart det? Ved å omskrive en velkjent barnesang, trykke den til mitt bryst (og unngå å se på kalenderen). Hvilken barnesang? "Regn, regn kom igjen, regnet er min beste venn.." 14 bøker er allerede fortært, og det er jammen meg flere dager igjen av juli! Holder på med Bookervinner-mursteinen Ulvetid av Mantel, så jeg antar at det muligens ikke blir nok ei bok på lista, men for en måned likevel!

Ett av delmålene jeg også har klart å runde i juli er å få antallet fysiske bøker i hyllene ned til under 2000 igjen. Her gis det bort i alle retninger. Målet er til slutt max 1500, men da er 2/3 av dem sambo sine bøker, og jeg har et hav av plass til nyervervelser jeg bare ha i papirformat. Noe som tar meg direkte til en rimelig overambisiøs plan for seinsommeren/høsten. Nemlig å lese alle bøkene på langlisten til Booker-prisen. Har ikke lest Booker-listene tidligere, bare skummet enkelte vinnere, så denne gang blir den første. Book Depository fikk seg en solid bestilling igår, for nå har jeg jo plass i bokhyllene! (under 1500 bøker i 2017?..haha...hvem prøver jeg å lure...)  Om jeg blir ferdig til vinneren kåres betyr mindre. For første gang vil jeg se hvilke bøker som faktisk kommer så langt som til langlisten og hva jeg selv synes om utvalget. Ser aller mest fram til min nye favoritt Coetzee og er innstilt på gode overraskelser!


FIRE PÅ RAD

For (ihvertfall for andre måneden på rad) å følge min overambisiøse plan om å skrive om alle bøkene jeg leser, så kommer her fire raske røvere.

Den syvende boka om Fredric Drum og hans eskapader. Jeg er blitt så glad i lydbøkene om denne fyren her, at nå har jeg hatt en liten pause for å drøye gleden ut hele 2016. Nærmer meg slutten av serien, og det er nesten tragisk. Drum er her på fisketur med sin onkel Olsen og venner fra Kripos. Det går i fluefiske, amputerte kvinnearmer, istykkerskutte fiskestenger, klaustrofobiske huler, ulvestammer og overtro. Hva foregår egentlig der oppe i fjellheimen? Mindre vin og mat, mer action og gamle myter. Anbefales!


Jaatinen har fått i oppdrag å bygge en bro i Granbacka, men glir ikke akkurat inn i det pene borgerskapet i byen. Han ender opp med å bli sparket fra jobben som bro-ingeniør, men hevnen er søt og preger til slutt hele det lille samfunnet på mange vis. Humreverdig Paasilinna dette, om enn ikke den beste av forfatteren. Det er likevel noe med skrivestilen som jeg liker, og den litt naive holdningen til, men likevel skarpe iakttakelsen av, det finske samfunnet. Liker du norske Erlend Loe, så liker du Paasilinna. Dette er lett strandlektyre.


Månedens nedtur. Jeg hadde store forventninger til denne boka av Douglas Adams og John Lloyd, men den skuffet kraftig. The Meaning of Liff er en ordliste over ting det ikke er noen ord for ennå, men som det ifølge forfatterne burde være. I ren Douglas Adams' ånd (rip) så jeg for meg intet mindre enn en skikkelig morsom bok/ordliste, med humoristiske forklaringer på ord og uttrykk. Det jeg fikk var rett og slett kjedelig. Jeg kom til bokstaven F... Skal du lese Douglas Adams - start heller med Hitchhiker-bøkene...

Mer Drum! Jeg klarte ikke dy meg, og plukket med meg den åttende Drum-boka også denne måneden. Denne gang havner vi rett og slett ved Dødehavet, det går i arkeologiske utgravninger, gullstøv, mord og en uventet vri henimot slutten. Dette til tross, så var vel denne boka den minst engasjerende rent plot-messig sålangt i Drum-serien. Innleser Helge Winther-Larsen gjorde likevel boka til en lyttefest, så det er ingen grunn til å hoppe over  denne heller, ihvertfall ikke om du kjører lydbokversjonen. Men kanskje var den litt svakere enn de fleste andre?


Kjapp oppsummering av sommermåneden juli som nå er kraftig på hell:
  • Totalt 14 bøker
    • 3 lyd, 3 e-bøker, 8 papir
  • 2 kvinner, 12 menn
  • 6 på engelsk, 8 på norsk
  •  4 stk. 1001-bøker
  • Land besøkt: USA, Finland, Japan, Sør-Afrika, Frankrike
 
Tilbake til Hilary Mantel og Ulvetid. Av og til skulle jeg ønske jeg levde i Tudor-tidens England, og var ei av Boleyn-søstrene :-)
 

Det er alltid lov å drømme...

17 kommentarer:

  1. Eg har 12 så langt i juli, men satser på eit par Booker-bøker før kvardagen innhenter meg på mandag. I juni hadde eg 17 så eg er ikkje ukjent med mange leste bøker kvar månad. Bokhylla har eg rydda i i dag, mange nye bøker måtte inn, men eg har ikkje hatt opptelling.

    Gler meg til ditt syn på Booker-bøkene. Eg har starta med Deborah Levy i Storytel og Wyl Menmuir på kindle.

    SvarSlett
    Svar
    1. 17? Bevares! Det er laaangt over hva jeg klarer på en god måned. Da oppnår jeg kanskje 9 :) Takk for tips ang Storytel og Levy. Jeg laster ned offline as we speak. God innleserstemme, hørte jeg på utdraget. Jeg sliter litt med Torkil Damhaug på øret nå. Innleser Liv Aakvik passer meg ikke helt.. Har bestilt Hot Milk i bokform, men det gjør ingenting å snikstarte syns jeg. Har lest flere Booker-vinnere de siste årene, men har ikke kommet så langt som til å konsentrere meg om langlisten det aktuelle året. Blir det en suksess i år så blir det sannsynligvis gjort flere forsøk. Håper på det! Lykke til med juli-innspurt. Jeg har aldri bestilt fra Book Depository tidligere. Pleier de å være kjappe med levering?

      Slett
    2. Godt fornøgd med innleserstemmen til Levy-boka - eg er ca halvveis as we speak. Book Depository har eg ingen erfaring med, men meiner eg har høyrt det kan ta litt tid utan at eg skal sei det sikkert. Høyr med Ann Helen/Labben om du er usikker.

      Slett
  2. Bøyer meg i støvet over både deg og Elida her altså. Imponerende statistikk. Jeg synes det er spennende å følge diskusjonene rundt Booker-bøkene, men kommer ikke til å ha mål om å lese dem med det første.

    SvarSlett
    Svar
    1. Plutselig en dag så får du det for deg. I år, neste år, et annet år. Det er så mange lister, så mange gode bøker, så mye jeg vil lese. Av og til må jeg ha et mål, og dette halvåret ble det altså Booker for min del. Innimellom 1001-lista... :)

      Slett
  3. Gratulerer! Skal si du har laget vei i vellinga der du er, og fått omrokkert litt på litteraturen din. Selv har jeg ikke talt opp juli enda, gløttet bare fortvilet ned på datoen i høyre hjørnet på pc`en, for er virkelig sommeren (juli) over allerede?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, juli rant bort i ekspressfart. August kan kun bli bedre, og nå har ytterligere 2 bæreposer med bøker forsvunnet fra hyllene. Jeg velger mine bokvenner med omhu. Nostalgien kommer og tar meg, men jeg kan jo ikke sitte her med bøker som tyter ut fra alle kriker og kroker. Datteren min på 20 kaller meg en bok-hoarder, og sambo rister på hodet. Jeg har jo Kindle. Heldigvis har han like mange bøker som meg i hyllene, men han kjøper aldri papir lenger. Kun og bare kun ebøker. Kanskje han ikke ser at jeg "omplasserer" noen av hans? Hehe... det var jo en idé :) Omrokkering må til. Nå finner jeg ihvertfall senga uten å rase ned stabler med bøker...

      Slett
  4. Flink du; Marianne, som greier å kvitte deg med bøker. Skjønner at det må til, for det må også jeg i gang med utpå høsten, siden jeg skal inn i ny mindre leilighet på nyåret.
    Er ikke Drumbøkene fornøyelige? Jeg elsket dem både i lyd og papir, vekslet en del mellom alt ettersom.
    Bookerbøkene satser ikke jeg på enda, tar dem som de kommer når de dukker opp på norsk, men synes det er gøy å følge med dere som leser dem.
    Skal su du har lest en del i juli. Det ligger vel på ca ti hos meg så langt, og kanskje rekker jeg to-tre til, avhengig av hvor mye det blir lest her i Lofoten. Er jo på besøk og er jo mest sosial og går turer etc, men litt lesetid blir det innimellom.
    Ha fortsatt fin sommer.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja juli har vært en optimal lesemåned. Ingen jobb, heller ingen ut-på-tur-ferie = mye tilgjengelig lesetid. Ryddesjauen kom nok som et resultat av altfor mye innevær. Det positive er jo at det er plass til mer kvalitetslitteratur i hyllene nå på bekostning av eldgamle, lettleste pocketbøker som jeg vet jeg aldri kommer til å lese igjen. Prioriteringen er egentlig enkel (og så er det jo mye lettere å holde reint ;) Er spent på Booker-bøkene. Igang med Hot Milk av Levy som ligger på Storytel. Veldig veldig god, syns jeg, så dette lover godt! Lofoten ser fantastisk flott ut! Aldri vært der. Turen går istedenfor til betongbyen Houston midt i august. Sambo skal jobbe, og vi skal bo på hotell med stort uteområde og basseng. Krever ikke mer enn en Kindle i tillegg jeg, så er det ferie godt nok :) Fortsatt fin sommer på lofotkysten!

      Slett
  5. Herremann, som du leser! Men når det er sagt: Jeg har nå lest 4 bøker på 3 dager (og det er meg det er snakk om!) ANyway, denne Drum-fyren har jeg ikke hilst på enda, men det skjønner jeg at kanskje høsten er en god tid for. Han bor på storytel, altså?

    SvarSlett
    Svar
    1. Å heldige du og deg! Drum bor definitivt på Storytel, og han er aldeles herlig. Definitivt en type som passer i høstmørket. Bli ikke skremt av førsteboka. Den er god, men jeg fikk litt sånn der Johnny Depp Pirates of the Caribbean feeling da jeg hørte førsteboka. Den var aldeles annerledes, men du verden for en type når du blir vant med ham! Helge Winther-Larsen er SUPERB som innleser. Husk å begynne på førsteboka i serien. Søk på Fredric Drum på wiki, og du får alle listet korrekt. Du har en morsomt høst foran deg :D
      Du? Fire bøker på 3 dager? JØSSESOGBEVARES! Det er ikke normal kost, vet jeg. Så herlig da! Nå sitter jeg og venter på oppholdsvær. Har masse rips som burde vært plukket, men jeg blir søkkvåt hvis jeg skal krangle meg mellom bærbuskene...

      Slett
    2. Yes! jeg elsker Helge Winther Larsen - beste oppleser, nest etter Ringo Starr! Måtte høsten komme fort :) Jeg hadde jo tenkt at jeg ikke skulle bruke penger på storytel, men kan jeg nekte åtteåringen å lytte på lydbok??

      Slett
    3. Slettes ikke..! Og lytter dere begge to så blir det halv pris for dobbel morro ;) Dere kan jo teste en gratisperiode først og se om det blir suksess. Med ditt lesetempo for tiden så blir du ferdig med hele Drum-serien på to gratis prøveuker... :D

      Slett
  6. Utruleg imponerande! Eg tek kanskje ikkje heilt feil viss eg trur at du er rogalending? For rogalandssommaren kan gjera mykje for leselysta - i fjor brukte eg 10 dagar i pysjbukse. Foran peisen! Med kakao! Med bokstabel! Skjønar aldri heilt korleis folk får til å lesa så mykje (og så variert) :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du tar langt fra feil, Signe. Jeg bor utenfor Stavanger, midt i gråværet :) Her er det lite sommerkjoler å spore, desto flere dager i treningsbukse og tynn fleece-genser. Jeg har ikke fyrt i peisen siden slutten av juni, men har vært nære på denne uka. Igår ble det stearinlys og bøker på sambo og meg. Perfekt fredagskveld :) Tiden begrenser/evt gir muligheter for lesingen, når det gjelder variert så går jeg fort lei. Har erfart at jeg må bytte sjanger temmelig ofte for å holde gnisten oppe. Jeg forstår jo for eks. ikke hvordan folk kan lese så mye ut av en sjanger kun, som krim. Eller sci-fi (som jeg elsker), oppvekstromaner etc. Det fine er at vi er ulike, som gjør at vi får lest mange forskjellige bokomtaler. Det går mange timer totalt i uka til å lese OM bøker, istedenfor å lese dem selv.

      Slett
  7. Alpakka-lakka hvor du leser - og skriver. Nå ligger jeg bare ei Drumbok foran - og jeg har holdt på i flere år. Niern er dessverre den drummen jeg har likt minst, men jeg slet også med Skarphedin, noe du ser ut å ha tatt på strak arm. Tok meg en hel googlerunde for å finne ut hva som foregikk i seksern. Jeg skal også lese Bookerbøker. Glemte av hele prisen og ble sjokkert da langlista ble publisert - ALLEREDE?? , men det var så gøy i fjor ,at jeg ihvertfall skal prøve. Ikke nødvendigvis å lese hele langlista, men ihvertfall å velge ut de seks som kommer videre! Siden 2 ligger på storytel er ihvertfall de selvskrevet -)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja her går det unna. Regnet er godt for flere ting..innomhus. Bokhyller er ryddet og klar for mer jeg bare MÅ ha i papir, bøker leses og skrives om og Booker-listen er påbegynt. Hot Milk av Levy er på øret as we speak, og den andre på Storytel påstartes vel imorgen. Jeg har ladet opp til Booker med vinneren fra 2009, mursteinen Ulvetid av Mantel. Usedvanlig fornøyelig, om jeg må si det selv :) Skarphedin tok jeg på strak arm, og jeg tror - at det kommer nok en overraskelse på akkurat det planet etterhvert. Jeg ser omrisset av et tilsvarende reverserende stunt. Dersom jeg ikke får det, må jeg overbevise Nygårdshaug å skrive inn akkurat den twisten ;) Fint å se deg tilbake just in time for ny biosirkel. Jeg har en annerledes vri på august, bok skrevet av ei klassevenninne fra barneskolen. Kan bli interessant (og noe alternativt).

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)