tirsdag 22. mars 2016

1001-absurditeten "Dirk Gently's Holistic Detective Agency" av Douglas Adams

Yess! Her snakker vi 1001-påskekrim rett inn Kindle-mappa "Goodiebag"! Etter et par temmelig for meg tungrodde bøker i Lines 1001-lesesirkel nå i 2016 kom kategorien som satt midt i ebokhyllami's bulls eye - Mars: les ei bok som virker skummel eller spennende (tenk påskekrim).

Glem tradisjonell påskekrim og det lukkede roms mysterium. Ønsk heller velkommen Dirk Gently, psevdonymet for Svlad Cjelli - detektiven som benytter seg av den holistiske tankegang og de grunnleggende sammenhengene til alle ting i denne verden (og parallellunivers) for å løse hele mysteriet. Ikke halve, mind you. I dette tilfellet avdekker hans søken etter en savnet katt både et spøkelse, en tidsreisende og den fryktelige og ødeleggende hemmeligheten til menneskeheten. Og prisen for å benytte seg av denne så eminente etterforskeren? No charge! Av alle kjente detektiver opp gjennom tidene er dette den absolutt minst tradisjonelle, og årsaken til hans (måtelige) suksess er ifølge ham selv hans deprimerende dyktighet til å tenke særdeles utradisjonelt og å basere tankegangen sin på deprimerende nøyaktige og ville forutsetninger.

Douglas Adams
Bildekilde: wikipedia.org
Denne boka er det så godt som komplett umulig å gi en omtale av som er i nærheten av å beskrive Douglas Adams' genialitet. Jeg elsket trilogien hans i fem bøker - The Hitchhikers Guide to the Galaxy. Dirk Gently er enda bedre! Sentralt i historien står et dikt av Samuel Taylor Coleridge - en britisk poet født på 1700-tallet, spøkelser, elektriske munker, Kubla Khan, en hest innelåst på et bad, et par kvinner som heter Susan, Cambridge University (med minst én skrullete professor), Schrödingers katt, gamle romvesener fra en svunnen tid - og, selvfølgelig Dirk Gently. Og hvis du ikke ser sammenhengen mellom alle disse elementene er det selvfølgelig...fordi du ikke forstår de grunnleggende sammenhengene av alle ting. Og derfor skylder du denne boka en sjanse. Karakterene er sære, humoren er så tørr som den kommer, oppbygningen av kriminalmysteriet - om jeg kan kalle det det - er i all sin absurditet temmelig logisk, og avslutningen på boka...må bare oppleves. Dette er en lek med språket som mangler sidestykke. Og hva du nå enn gjør, ikke les boka i oversatt utgave om du er i stand til å stave deg gjennom den på engelsk. Morsomhetene ligger i detaljene, i dobbeltbetydningene og i den skrullete tankegangen. Den eneste forfatteren som kanskje kan nærme seg Douglas Adams' sære univers og karakterer er Terry Pratchett. Liker du Pratchett så elsker du Adams.

Det er uhyggelig trist at Douglas Adams ikke er blant oss lenger. Han døde så langt tilbake som i 2001, men bøkene hans er like rykferske lesninger idag som de var da de ble utgitt. Jeg anbefaler boka til alle som vil ha et avbrekk fra normaliteter og standardoppskrift påskekrim :-)



Kilde: Egen ebok - Forlag: Amazon - Sideantall: 304 - Utfordring: GoodReads, 1001




.

6 kommentarer:

  1. Din absurde 1001-påskekrim var nok mye bedre enn min klassiske Malteserfalken, og jeg har lyst til å lese den NÅ! Men dessverre har jeg den bare på norsk, og jeg hører hva du sier om de språklige detaljene. Det er akk så få forfattere som behersker sånne triks at jeg ikke vil risikere å gå glipp av dem når de først er å finne. Vi får se hva påskekindlenissen kan klare å få til. I mellomtiden leser jeg Helga Flatland og Marit Eikemo på skift. Vi er ingenting om ikke allsidige!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes å huske at jeg har lest Malteserfalken for mange år siden, men tar ikke igjen innholdet. Ser fram til omtalen din! Boka har fått veldig god rating på Amazon (selv om ikke det alltid stemmer med egen smak) Min absurde påskekrim var fantastisk. Men nå liker jeg veldig godt Adams. Han har to bøker på 1001-lista om Dirk Gently - denne er den aller beste. The Long Lost Tea Time of the Soul var langtfra så god, så det undrer meg hvorfor den ligger på 1001-lista.. Eikemo-boka ligger i på-vent hylla mi. En annen gang..

      Slett
  2. Denne har jeg hatt stående i hylla noen år allerede, men den har liksom aldri nådd opp. Selv om den er innkjøpt fordi jeg elsket 'Hitchhiker' bøkene. Nå ga du meg veldig lyst til å velge denne som neste bok ut...
    Og helt klart et bedre valg som månedens 1001-bok enn min Frankenstein.

    SvarSlett
    Svar
    1. Trenger du noe annerledes, finurlig og lite troverdig - da vet du hva du skal lese. Forskjellig fra HH-serien, men helt klart innenfor Adams' sære univers. Man kan jo lure hvor fantasien kommer fra.. :) Det er såpass mange år siden jeg leste HH-serien, og tre av bøkene leste jeg (dessverre) på norsk, så nå lurer jeg jammen på om jeg skal ta for meg serien igjen. Innimellom litt mer seriøse bøker..
      Likte du ikke Frankenstein? Jeg ser jeg leste den høsten 2014 og likte den veldig godt. Den smaken og baken, du :)

      Slett
  3. Den må jeg lese ��

    SvarSlett
    Svar
    1. Du går definitivt noen festlige timer i møte :-)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)