søndag 10. mai 2015

The Visitor av Lee Child

Jeg er kommet til fjerdeboka i Jack Reacher serien til Lee Child, og jeg er ennå ikke lei. Akkurat det er ganske så spesielt til meg å være, jeg som pleier å drøye gode forfattere, lage pauser for ikke å overdosere på dem jeg liker. Kanskje det kommer av at jeg har disse bøkene på øret? Om det er Lee Child eller forlaget hans som har tatt beslutningen så synes jeg det er et genialt trekk at han ikke benytter samme innleser på bøkene sine. Innleserne har sålangt vært menn, men de har forskjellig måte å lese på. Fortellerstemmen blir derfor ikke ensartet, og det passer meg utmerket. Like nok til å gi meg følelsen av at dette er nok ei Lee Child bok, forskjellige nok til at det ikke blir for monotont og jeg går lei.

I The Visitor er Reacher fremdeles kjæreste med datteren til hans tidligere venn og general i militærpolitiet. Reacher bor ennå i huset han arvet og ser ut for å ha slått seg til ro. Foreløpig. Det tar likevel ikke lange tiden før han blir involvert i nye problemer. Denne gang starter disse med at Reacher overværer et par menn som krever innehaveren av en restaurant for pengebeskyttelse. Restauranteieren blir truet og Reacher kan selvfølgelig ikke sitte å se på at sådan skjer. Parallelt med at Reacher involverer seg i pengeinnkrevingssaken så blir han mistenkt av FBI for å ha tatt livet av flere eks-militære kvinner, en gruppe kvinner som forlot militæret pga seksuell trakassering. Kvinnene blir myrdet, og funnet nakne i sine egne badekar - druknet i grønn kamuflasjemaling. Morderen etterlater overhode ingen spor, og det bisarre er at ingen av etterforskerne verken i eller utenfor FBI klarer å finne ut hvordan kvinnene døde. Av årsaker jeg ikke vil spoile her blir Reacher presset av FBI til å ta saken, eller å ta konsekvensene av FBI's raseri som i denne historien faktisk er rettet mot Reacher selv.

Denne boka plasserer seg for min del kvalitetsmessig sålangt på andreplass av de bøkene jeg har lest i serien. Igjen en historie med høyt tempo og hyppige sceneskift. Igjen ei lydbok jeg føler jeg "ser" foran meg som om jeg leser film. Full av detaljer og beskrivelser, likevel med en framdrift og en nerve man sjelden finner i såpass detaljerte bøker. Nytt i The Visitor i forhold til de foregående tre er at morderen har fått sin egen fortellerstemme. Første gang morderen dukket opp er også første og eneste gang jeg har måttet spole tilbake i lydboka. Dette fortellertekniske grepet har ikke Lee Child benyttet tidligere, så det kom litt vel plutselig på. Genialt. For man blir ikke fortalt hvem dette er, i hvem sitt hode og tanker man befinner seg. Likevel så er dette den første boka i serien jeg har vært helt overbevist over hvem synderen er allerede før midtveis, og serienmorderen viste seg også å være vedkommende jeg tidlig blinket ut. Kanskje sporene var litt vel tydelige? Kanskje det er jeg som er litt vel paranoid? Eller FBI litt vel blinde? Boka var likevel nervepirrende spennende, for jeg  kunne jo ta feil - eller?

The Visitor har også hatt tittelen Running Blind, om noen lurte på akkurat det. Forøvrig et skikkelig irriterende trekk - jeg har gått på flere blemmer der tidligere med spesielt Clive Cussler bøker. Ny tittel, nytt cover er jo alltid ny bok? Ikke nødvendigvis. You are hereby warned.

Anbefales!!

Kilde: Storytel
Forlag: Random House UK
Lydbok utgitt: 2013
Innleser: Hayward Morse
Tid: 14t 7min
ISBN: 9781448169368
Utfordring: GoodReads 


4 kommentarer:

  1. Og som lydbok finner du 37 bøker her:
    https://www.storytel.no/sok-Lee+child

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet. Dette er fjerde Lee Child boka mi, fra nettopp Storytel :-)
      De er veldig gode på lydbøker, men det er ikke alltid like lett å se om ei bok er unabridged eller ei. Spesielt gamle klassikere har hatt en tendens til å være forkortet. Tips er å sjekke disse mot audible.com som er flinkere å markere bøkene sine. Sålenge man er klar over dette så er Storytel et fantastisk billig alternativ for oss som leser mye.

      Slett
  2. En veldig god en. Child er nå sammen med Stephen King og Zadie Smith en absolutt autoritet når det gjelder skriving og historiefortelling. Kan anbefale hans foredrag på youtube. En av de minst selvhøytidelige forfattere i dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja denne likte jeg (også). Har ikke sett noen av foredragene hans på youtube. Må sjekkes ut! Stephen King leste jeg en del av tidligere, men det er flere år siden. Kanskje på tide å ta ham fram igjen etterhvert. Zadie Smith har jeg 2 bøker av i hyllene. Hun er på planen. Betryggende å vite at du også hever henne over de fleste. Jeg har lest mye godt om Smith. Ser at både N-W og The Embassy of Cambodia ligger på Storytel. Jeg vil likevel "lese" henne først. Enkelte ganger har jeg behov for å se språket, ikke bare høre det :)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)