lørdag 3. januar 2015

Glimrende e-/lyd-/papirbok bokklubb for jenter 7-10 år



Jeg har tidligere skrevet et innlegg om Sandviks Twinsy-klubb og lesehjelp for jenter i småskolen og har nå mottatt mine to første pakker for å prøve ut konseptet. I utgangspunktet syns jeg dette var en glimrende idé, men det var på papiret. Noe annet er det å holde på produktet og teste det selv. Jeg kan med en gang si - jeg ble SVÆRT positivt overrasket!! Synd min datter er en smule over målgruppen (18..), for dette var noe hun hadde rett og slett elsket!

Så hva får man som medlem i klubben? Istedfor at jeg ramser opp alle fordelene her - jeg er mer interesssert i hands-on på produktet - så kan dere lese mer på www.twinsy.no. En veldig bra nettside som forklarer det meste, og er designet for å appellere nettopp til målgruppen. Det er en egen side for foreldre - her - som sier litt om hva man får og tanken bak produktet.

Test av Twinsy

Twinsy er en kopling mellom e-bok, lydbok og papirbok, og den koplingen syns jeg fungerte svært bra. Man trenger følgende for å få fullt utbytte av lyd- og e-boka:
  • En dings (telefon/nettbrett) som kan laste ned app'en til Twinsy: IOS eller Android
Det er det hele. Og installasjonen av app'en er såre enkel, installasjonsveiledning fulgte med og den var rett fram. Jeg testet Android-versjonen på min Samsung S5 fullstendig smertefritt. I tillegg til at det er et par "jentefunksjoner" i appen så er hovedpoengene:
  • at man kan lytte til månedens bok som en lydbok
  • at man kan lese månedens bok i ebok-form (på mobilen/nettbrettet) - og...
  • papirversjon av boka følger selvfølgelig i tillegg med!

Dette betyr imidlertid også at man kan lytte til boka samtidig som man følger med i enten papirboka eller i eboka. Følger man med i eboka samtidig som man lytter så markerer appen setning for setning som innleseren leser. Med andre ord en super lesehjelp!

I introduksjonspakken kommer i tillegg noen kjekke overraskelser, som bla. Twinsy-Ipad/nettbrett cover og et kit hvor man kan lage sine egne strikkedyr. Boka i Intropakken og ordinær pakke 1 til meg var:




Isa+Bea
"Allerede fra første gang de så hverandre, visste Bea og Isa at de aldri kom til å bli venner. Begge jentene syntes den andre var en raring. Men når Bea irriterer søsteren en gang for mye og må gjemme seg, kommer Isa til unnsetning med tryllestaven sin, ansiktsmaling, og en bøtte med meitemark. Havner de i trøbbel? Kanskje. Har de det gøy? Jepp!"

Klementina
Klementina har en ikke-så-bra-uke. Mandag må hun til rektor for å ha klippet av Filippas hår. På tirsdag er moren til filippa sint på henne. Onsdag er det til rektors kontor igjen... Torsdag slutter Filippa å snakke med henne. Fredag starter med et rennende egg til frokost - æsj, og blir bare verre.
Og på lørdag blir til og med den snille moren hennes sint. Ok, Klementina har en KATASTROFE-UKE. Er det sant det Filippa har sagt? At Klementina er den vanskelige ungen som skal byttes bort slik at familien bare har den ekle lillebroren igjen?"

Verd en kikk om man har en datter/søster/jente i passende aldersgruppe :o)


Kilde: Intropakke og pakke 1 tilsendt fra forlaget
Forlag: Sandviks
År: 2014


.

2 kommentarer:

  1. For et flott tilbud! Jeg har en jente på snart 13, så hun blir nok litt for gammel, men kanskje det kommer noe tilsvarende for de som er litt eldre? Det ønsker jeg meg ;) Mammalesehjertet mitt er litt ekstra stolt for tiden. Jenta mi har nemlig hatt en del utfordringer i forhold til dysleksi, men nå har ting begynt å løsne litt og hun er på sin andre bok siden november. Hun har fått tatt det helt i sitt eget tempo, og vi har ikke presset henne i det hele tatt, men en slik bokklubb hadde kanskje vært tingen for å fått enda mere leseglede. Jeg krysser i allefall fingrene ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også slitt med lettere dyslektiske barn og kjenner godt på stoltheten man får når de etterhvert mestrer lesekunsten. Ingen av mine to er imidlertid blitt lesere, og unngår bøker når de kan. Skolebøkene måtte jo leses, men svært lite annet, uansett hva jeg fant på. Twinsy ville vært midt i blinken for min datter dengang da. Men, man skal ikke gråte over spilt melk, men heller tenke som så: Så flott for kommende generasjon :-) Jeg kan vanskelig uttale meg om bøkene blir for enkle for din 13-åring, men førsteboka Isa+Bea leste jeg selv idag, og den leker med gjenkjennelig og fortåelig tema, alder til tross. Spennende å høre om du gir den en sjanse!

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)