lørdag 31. mai 2014

"Retorikk i vår tid" av Jens E. Kjeldsen

Pensumbok for bokbloggere? Det er vel sjelden jeg har fått så god nytte av ei pensumbok som jeg har av denne, og det ikke bare for studiet sin del! Retorikkboka fra Kjeldsen er en innføring i moderne retorisk teori, og er rett og slett su-ve-ren! Boka starter med å sette retorikk i historisk perspektiv fra Aristoteles og Platon til vår tid hvor mediesamfunnet er blitt den nye retoriske arenaen. Og der befinner vi oss. Midt i smørøyet!

Boka tar for seg den retoriske jernbanemodellen: Sender - Budskap - Mottaker og setter denne opp i forhold til gitte situasjoner, ser på avsenderen og mottakeren spesielt og går detaljert inn på uttrykket, altså ordenes retorikk. Særlig kapittelet om logikk og argumentasjon syns jeg var veldig bra, for ikke å snakke om alt jeg har lært når det gjelder ironi og ironibruk... Boka gir en grundig behandling av viktige retoriske emner og inneholder gode eksempler fra norsk offentlighet og populærkultur. Disse blir brukt for å presentere sentrale retoriske perspektiv på kommunikasjon og språklige virkemidler. Løp og kjøp!

Kun en liten advarsel - dette er ikke strandlektyre. Som fagbok er den imidlertid like god som Fiksjon og film av Jakob Lothe som jeg tidligere har skrytt opp i skyene :o)


Kilde: Egen pensumbok
Sjanger: Sakprosa
Utgitt: 2009
Forlag: Spartacus
Sideantall: 395
ISBN: 9788243003958
Utfordring: GoodReads, Norske forfattere


.

9 kommentarer:

  1. Interessant.. denne skal jeg ta en titt på.:)

    SvarSlett
  2. Enig med Anita i at dette er interessant! Det å ha kunnskap om kommunikasjon har stor betydning, og da gjelder det å lese bøker som dette. Flott at du deler :)

    SvarSlett
  3. Svar
    1. Altfor fristet til altfor mange bøker, Ellikken...

      Slett
  4. Denne boken tror jeg kan være veldig nyttig for meg, både som bokblogger og "Sikring av barn i bil" ambassadør :)

    SvarSlett
  5. Hei! Er dette også en e-bok? Har forsøkt å finne den i e-bok-format uten hell, finner bare en annen bok av samme forfatter som heter "Hva er retorikk". Har nettopp fått min Kindle Paperwhite levert på døra (inspirert av det du har skrevet om her) og nå må jeg jo bare finne noe skikkelig lesestoff å kose meg med. ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan. Nei dette er "dessverre" en papirbok. Tror ikke den eksisterer i ebok formatet. Det er generelt få pensumbøker fra litteraturstudiet (som denne boka mi er fra) som foreløpig eksisterer i digitalt format. Du finner imidlertid en rekke ebøker nå hos digitalbok.no, ebok.no, bokkilden.no m.fl - så du blir nok ikke beit for lesestoff på Kindle'n likevel ;-) Grattis med bra lesebrett forresten! :o)

      Slett
  6. Marianne, jeg kom tilfeldig over bloggen din, og det var jo en hyggelig opplevelse. Takk for omtalen din. Jeg vil nødig være alt for selvpromoverende, men hvis du likte "Retorikk i vår tid" vil du kanskje synes om denne: http://www.universitetsforlaget.no/nettbutikk/hva-er-retorikk.html (Hva er retorikk). Om ikke det er standlektyre, så er det i hvert fall et skritt nærmere. Sofalesning, kanskje...

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan,
      Kjekt du likte det du fant på bloggen.
      Jeg kjente ikke til Hva er retorikk? -boka. Takk for tips! Har kastet meg på Bachelor i litteratur i godt voksen alder og koser meg på universitetet. Tar fordypning i nordisk dette året, samt Intro til engelsk og irsk litteratur i tillegg dette semesteret. Pensumlista er svær, også for en erfaren lesehest. Skal kikke nærmere på din nye bok. Retorikk i vår tid har fått kjørt seg i flere innleveringsoppgaver, eksamener og er svært nyttig i bloggsammenheng. Likte den! Heavy, men veldig god! Kanskje jeg skal investere i en sofabok denne gang? :-) Marianne

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)