tirsdag 2. juli 2013

Halvveis til mål

Da har vi bikket 2. halvår i 2013 og det går mot mørkere tider.. Det heter visst juli og sommer, men utenfor er det grått og vått. Slipper å vanne.. joda, noen fordeler finnes jo.. Det er på tide med et lite halvårsregnskap og et kjapt blikk på juni som gikk. Det ble en mager måned.. 5 bøker lest. Kanskje det er på sin plass med halvparten av foregående måned sitt antall når man er halvparten ferdig med året? En slags logikk? Følgende bøker ble uansett fortært:


Felles for de få bøkene jeg klarte å lese i juni er at alle fikk enten 4 eller 5 på skalaen! Et veldig godt utvalg, med andre ord. Jeg er aller mest fornøyd med at jeg har begynt på NR1 i serien om Gretchen til Chelsea Cain, Ondskapens hjerte. For ei bok! Den dama kan skrive! Det var duket for oppstart av biografisirkelen til Ingalill hvor populærmusikk var emnet. Freddie Mercury er en en interessant kar, og utrolig bra biografi - A life in his own words. Lydboka denne måneden ble nok en Tom Kristensen, nemlig Dødsriket. Holdt samme gode kvalitet som tidligere, dog med en annen innleser. Favoritten er fremdeles Nergaard, for å si det sånn.. The chimera vector er skrevet av debutanten Nathan M. Farrugia. Sjelden jeg hopper på debutanter (denne gang fra Australia) som prøver å markedsføre seg med generelle e-mail til hele halve verden, men denne måtte jeg lese. Svært hyggelig forfatter og utrolig bra action/thriller debut! Bok 2 i serien er nettopp kommet ut, og innkjøpt! Til slutt ble The twelve fra Cronin lest. Den har ligget i haugen min en stund. Dette er bok 2 i The Passage-serien. Bok 1 var jeg totalt sett ikke så veldig begeistret for (omtale kan leses her), men første halvpart var utrolig bra. Er glad jeg gav The twelve en sjanse. Den var mye bedre, og mye jevnere all over. Nå ser jeg fram til sisteboka (som er planlagt utgitt om et års tid). Alle bøkene kan faktisk anbefales, med Ondskapens hjerte på en definitivt 1.plass for juni! Største skuffelsen i juni er Politi av Nesbø som jeg fremdeles holder på med. Ikke fordi den er direkte dårlig. Det skal jeg ikke si, men den er så langtekkeliiiiiig. Hører den som lydbok, men er langfra ferdig. 18 timer's Nesbø-orgie på øret..ikke helt for meg. MEN, den kommer jeg tilbake til. Forhåpentligvis nå i juli. Jeg har mye strykearbeid som venter på ei lydbok :o)

  1. Når det gjelder 1001-bøker så har jeg ikke lest ei eneste denne måneden! Det betyr også at jeg ikke har fullført lesesirkelen til Line. Virginia Woolf's To the lighthouse ligger ennå på bordet. Den er imidlertid ikke gitt opp. Bare utsatt. Litt..
  2. Debutanten denne måneden er australske Nathan M. Farrugia. Han har veldig mye til felles med en annen favorittforfatter, også fra Australia - nemlig Matthew Reilly. Veldig bra action thriller!
  3. Ingen ny norsk forfatter på meg i juni, dessverre.
  4. Krimmålet mitt klarte jeg derimot å holde denne måneden. Max 2 krim, Ondskapens hjerte og Dødsriket! Ikke verst!
  5. Sci-fi... Hmm... Ja... Jeg holder på med The second foundation av Isaac Asimov ennå. Kvalifiserer neppe til minimum 1 bok pr. mnd... Skjerpings!
  6. 1 lydbok pr. mnd - der holder jeg imidlertid stø kurs. Dødsriket av Kristensen. Bra!
  7. Nye land på lista? Jepp! Australia har nå sneket seg med. Veldig bra!
  8. Off the shelf målsetningen på minimum 4 bøker eldre enn 2013 sliter jeg imidlertid med. Veldig! Kanskje juli blir bedre. 0 - null - off the shelf denne måneden. Joda...
  9. MEN - jeg har KUN kjøpt 2 bøker og fått 2 bøker i juni. DET er rekorden sin det!!! Jeg har mao. lest flere bøker enn det har kommet inn dørene! Jepp!
  10. GoodReads utfordringen med totalt 85 bøker i 2013 - her har jeg lest 53 stk og er 8 bøker foran skjema. Det kan likes :o)
Tallenes tale for juni er
  • 1 kvinne og 4 menn. Tilbake til normalen, gitt..
  • 3 engelske og 2 norske. Her også tilbake til den gamle normalen med flest engelske bøker.
  • Totalt 4 forskjellige land (USA, England, Australia, Norge)

Når første halvår kjapt skal summeres opp så finner jeg følgende:
  • 12 av 12 1001-bøker! I mål! Mangler imidlertid 2 stk lesesirkelbøker
  • 5 av 5 debutanter. I mål!
  • 10 av 10 nye norske forfattere. I mål!
  • Minimum 1 sci-fi bok pr.  mnd. Her må det leses sci-fi fremover skal jeg nå målet på minimum 12 for året. Mangler 10...
  • Maks 2 krim pr. mnd. Her har jeg sprengt målsetningen sålangt. Begrensning må til om jeg skal holde meg innenfor 24 for året. Allerede lest 15, og jeg bare VET at denne målsetningen ryker...
  • Minimum 4 off the shelf bøker. Har lest 9 av 48... Her er det utfordring som venter ja!!!
  • Utforske forfattere fra 10 forskjellige land (ekskl. Skandinavia, England, USA). Her er 6/10 i boks! Ligger godt an!
  • Fagbøker innenfor litteraturfaget - 2 stk. Ikke lest ei eneste. Skjerpings!!!
  • Totalen er jeg som sagt godt innenfor. 51 av 85


Til en forandring så har jeg mange bøker på gang samtidig akkurat nå. 5 stk for å være helt ærlig. Lydbok, 2 ebok på Kindle, papirbok og ebok på mobilen med Kindle app. Det er 3 flere enn normalt, og jeg kjenner det er ikke helt meg å drive på med så heavy mulititasking på lesefronten. Målet for juli er å komme ajour med bøkene, få lest ferdig nok en debutant jeg takket ja til å lese og omtale innen 3 juli (imorgen..sukk..) OG få plass til alle 10 bøkene som dumpet inn fra Juritzen forlag her igår. Holdt på å få sjokk. Trodde jeg skulle hente ei bok på posten, men kom istedenfor hjem med en gedigen sommerpakke med pocketbøker. Kjekt - men når skal jeg få lest alt sammen? Luksusproblem! Jeg vet ihvertfall at det blir en bokrik høst med 110 uleste bøker i hyllene... :o)

Fortsatt god sommer til dere alle! OG - jeg har meldt meg på bokbloggertreffet i september. Alt jeg husker! (..så trengs det ikke nevnes alt jeg glemmer..)


Mimrer tilbake til varmere dager...


.



19 kommentarer:

  1. The twelve skal jeg også lese, den dager jeg kommer meg dit i leselisten:-) Bra å høre at den var bedre, selv om jeg likte nok den første boka bedre enn deg. God sommer til deg - håper været blir bedre etter hvert, kjipt med regnfulle sommer. Dog det får meg til å huske da jeg var veldig ung og det regnet hele sommeren (kommer jo fra Vestlandet selv) og jeg slukte ei bok om dagen. Ikke så galt at det ikke er godt for noe:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha.. det har du rett i Karin! :) Jeg leser imidlertid like godt på terrassen i sola :D Nå er det faktisk blitt finvær her også, det var bare i morges det regnet og var grått. Uansett så HETER det sommer, og bare det hjelper på en vestlandsskrott ;) The Twelve kommer du definitivt til å like da! Jeg likte halve Passage (første delen), og den oppveide de resterende 60%... Selv om Twelve var nok en murstein så sklei den rett ned! :)

      Slett
  2. 5 bøker = mager måned????

    ???!??!??!?!!!!!??!??!

    *river meg i håret og fortviler enda mer*

    SvarSlett
    Svar
    1. I forhold til 10 forrige måned Ellikken - OG at jeg liksom har vært 9 dager i Houston hvorav 7 dager var ferie og bassengkant-dager.. Sånn ellers så er jo 5 bøker ikke så verst! Vil ikke så fortvilelse!!! Husk at jeg ikke jobber 100%, har voksne unger og har god lesetid i utgangspunktet... ;)

      Slett
    2. *kjenner etter*
      *kjenner skikkelig godt etter*

      Mæj, hjelper ikke, vræææææælet inni meg er slettes ikke til å stoppe fra å komme ut av munnen min!

      Slett
    3. Men kjære deg da Ellikken - og jeg refererer i fleng: "I juni fikk jeg min første NM-medalje og ble attpåtil tatt ut på det norske VM-laget." !!!???!?!?!??!!! DU HAR JO ET LIV - UTENFOR BØKENE!!! NM Medalje? Norsk VM lag? HÆH? Det bøyes inderlig dypt i støvet. 51 bøker er INTET in comparison! (leste nettopp om ei som leser 400 bøker i året - og jeg gidder ikke vræle engang...)
      Forstår at juni har vært tung og føler med deg. Godt da at du kommer deg på ferie om veldig kort tid og får lagt hverdagen hjemme for en stund. Kose deg masse med petangue, vin, meterbaguetter og bøker. Hørtes herlig ut. Min egentlige ferie begynner ikke før 26.august... Noe lenge til...

      Slett
    4. Veien blir til mens man går, vet du. Det aller, aller, aller beste er ofte det å glede seg til noe :)

      Hjertelig takk for reality check, NM og VM er ganske så stas når jeg tenker meg om :D Stas med ferie også, kjenner jeg sommerfuglelefantene i magen rett. Jeg gleder meg så fælt at jeg rent blir kvalm. God-kvalm. 2 timer og 19 minutter igjen, nå.

      God sommer, med eller uten ferie :)

      Slett
  3. Synes ikke 5 bøker er noe lite,det er litt mer enn en bok i uken det... Cain er jeg nysgjerrig på så de bøkene på sjekkes ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du ikke lest Cain så er du "in for a treat". Dersom du vil begynne å lese mer krim så bør du begynne med henne. Spooky, creepy krim! :o) HERLIG!

      Slett
  4. Kommer nettopp fra Karins kommentarfelt og finner nå ut at også du har lest 53 bøker iår. Skjønner ikke hva det har vært i kaffen min iår, eller kanskje jeg heller skulle spørre hva det er dere går på. What am I on. My bike. - sa Armstrong i hurtigdokumentaren jeg så igår. I en Nikereklame, i sin storhetstid. Og du sykkelcarbonella??
    Gleder meg at du har startet med Cain1, og har du bestemt deg for forfatter til august?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser at jeg har vært litt kjapp - 51 bøker i år, ikke 53.. Tellelittegrannefortderja :) Som jeg nevnte til Ellikken over her - husk at jeg jobber lite, har store unger, bokorm til samboer og ofte lange uker mer eller mindre alene når sambo er på salgsraid. Masse god lesetid der :) Og on er jeg også - on my bike. Fikk oss en jetlag-tur igår. Halvveis i svime, men god trim i kraftig tempo (kroppen var vel så komatøs at den ikke visste hva den gjorde..) Fyker ut dørene igjen nå. Må nytte oppholdsværet.. Cain1 i boks, de andre (2 og 5) på vent. Flink pike! OG, det er en stund siden jeg bestemte meg for Undset. Kjøpte biografien hennes i februar, så den står pent og venter. Slank og med stor skrift. Akkurat som en biografi skal være ;)

      Slett
  5. Halve året gått? Må vel sjekke status jeg også da.. Lage meg et innlegg som du med kombi-juni. Enig med deg ang heavy multitasking- det kan man bli sliten av. Mange bøker på en gang så blir det ikke greie på noe.. maks tre.. og de må være forskjellige. Nå startet jeg på en lydbok i bilen i går, og så har jeg vel tre utenom- to romaner og en novellesamling.. mer enn nok det. Da vil jeg bare bli ferdig me dem..
    Og vi ses på bokbloggertreffet Det blir kutl!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - bokbloggertreffet gleder jeg meg til! Og nå kan jeg betale også... Mistet lommeboka på ferja og måtte sperre alle kort... Den dukket opp 3 dager senere - MED og kort 4000,- i kontanter. Det finnes ennå ærlige sjeler! SÅ - bokbloggertreffbetaling next :o) See you there!

      Slett
  6. Som du leser! og jeg har også lest fem bøker i juni, og for meg er det topprekord ;) Dødsriket av Tom Kristensen ligger oppe, mullig jeg burde se nærmere på den ... Du har mange lister, men det ser ut til at du holder stand! Bra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dødsriket av Kristensen er bra, men ikke den beste jeg har hørt/lest. Korsbæreren ligger fremdeles på topp :o) Og ja, jeg har mange lister - men juli blir ikke rare påfyllet for dem. Jeg er imidlertid "påskrudd" igjen, så det kan jo kun bli bedre! 5 bøker på en måned er faktisk ikke så verst normalt sett. Jeg har bare aldri vært helt lesenormal (ref. bibliotekaren da jeg var 6,5 år: "Her har du 15 bøker. Du vet du bare kan låne dem 1 mnd? Og forresten - hvor er din mor?" Jeg tok bussen alene til Stavanger, tilbrakte 2 timer på biblioteket 1 gang pr. mnd og leste alltid alle bøkene mine ferdig - lenge før tiden. Hvorfor være normal når man kan være lykkelig gal :D :D

      Slett
  7. Superflott oppsummering, og kjempegøy at du har lagt igjen link hos meg : Ja, Jussi har stjålet hjertet mitt, og Stieg har stjålet sjela mi, så Jo Nesbø må nok nøye seg med tredjefiolin :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha.. der er vi enige på de to første. Nesbø derimot... Jeg sliter ENNÅ med Politi... uff... tør nesten ikke nevne det. Jeg bare MÅ skjerpe meg... Månedsblogghoppet ditt er flott! Liker dem :o)

      Slett
  8. God oppsummering, gøy å lese:) Ikke verst med fem bøker!:) Ondskapens hjerte er jeg så glad nå at jeg har fått tak i på en digispiller, gleder meg veldig til å høre på den, særlig etter din anbefaling:) Ønsker deg en herlig Juli måned!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Flott juli til deg også Isabella! :o) Jeg DIGGER Cain og drøyer både henne og Jussi littegranne. Har flere bøker av begge liggende til trange tider. Jeg tror det faktisk er nå (lesegnist ikke på topp, for å si det pent) så jeg bør kanskje plukke frem favorittene for å få gang på lesingen igjen. Nå er jeg imidlertid på nett igjen. Det er da noe. HERLIG MED SOMMER!!! :D

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)