onsdag 31. juli 2013

Ebok-utlån fra biblioteket alive and kicking!!


Jeg kan heldigvis konstatere at ebok-utlån nå etterhvert er kommet i siget. Stavanger bibliotek og Ryfylkebiblioteket kan begge melde om stigende antall bøker som blir utlånt, og 70% av ebøkene blir utlånt utenom normal åpningstid for de fysiske bibliotekene! Det drypper stadig nye titler inn på utlånslista. Mengden er ikke til å skryte av ennå - MEN, ebøkene er definitivt på vei inn i folks bevissthet!

De fleste ebøkene til utlån er nye norske bøker, hvor de fleste kommer fra Kulturrådet sin innkjøpsordning for ny norsk skjønnlitteratur. Av sjangere finnes foreløpig noveller, romaner, dikt og krim.

Av forlag som er representert så er det stor bredde, med blant andre
  • Cappelen Damm
  • Oktober
  • Tiden
  • Kagge
  • Gyldendal
  • Aschehoug
  • Pelikanen

Antallet tilgjengelige titler for utlån er like oppunder 200. Ikke et skremmende stort utvalg, men likevel et utvalg! Det kan kun bli bedre :o)

Flere av bøkene som ligger tilgjengelig er 2012s litteraturprisvinnere. P2-lytternes romanpris fikk Pedro Carmona-Alzarez for Og været skiftet og det ble sommer og så videre. Syngja av Lars Amund Vaage vant Brageprisen og nynorsk litteraturpris. Ungdommens kritikerpris ble vunnet av Eivind Hofstad Evjemo med Det siste du skal se er et ansikt av kjærlighet. Rivertonprisen gikk til Jørn Lier Horst for den spennende kriminalromanen Jakthundene. Kritikerprisen gikk til Leve posthornet! av favoritten min Vigdis Hjorth. Alle disse finner man i ebok-utvalget.


Biblioteker i Norge hvor jeg foreløpig vet man kan låne ebøker

Deichmanske bibliotek
Bibliotekene i Trondheim
Bibliotekene i Bergen
Biblioteket Sølvberget i Stavanger kulturhus
Ryfylkebiblioteket

Jeg vet også at Drammensbiblioteket låner ut ebøker, men ifølge en bloggleser så har de ikke fått inn nye titler det siste året, og jeg lurer da på om Drammensbiblioteket kan være med i samme ordningen som ovennevnte bibliotek? Jeg er noe usikker der.

Jeg vil oppfordre alle med lesebrett og nettbrett å få seg tilgang til ebøkene som lånes ut hos de nevnte bibliotekene. Jo flere vi er som låner nå i prøveordningen som foreløpig varer ut 2014 desto større sjanse har vi for at dette blir et permanent og like godt tilbud som utlån av den tradisjonelle papirboka.


Avdeling for Sci-Fi... kanskje snart historie?

.

25 kommentarer:

  1. Oi, så spennende! Dette må jeg titte nærmere på :)

    SvarSlett
  2. Så bra! Siden jeg skal ut å reise noen måneder i høst, kan ebøker være en god ide, og jeg kan vel sikkert fjernlåne fra Trondheimsbiblioteket mitt???
    Kanskje jeg må kjøpe meg iPad også, eller kanskje jeg klarer meg med min MacBookAir som skal anskaffes snart.:) Hva tror du som leser på brett??

    SvarSlett
    Svar
    1. pstt.alive and kicking- nå begynte den melodien med Simple Minds å surre i hodet- en av mine alltimes favoritter.:)

      Slett
    2. Må visst ha iPad eller iPhone leste jeg nå- iPhone har jeg , men det blir jo altfor knøbelt å lese på den da..

      Slett
    3. Du kan garantert fjernlåne fra Trondheimsbiblioteket, men du må forsikre deg om at du har bruker-id og passord på plass i tillegg til det vanlige lånekortet ditt. Jeg måtte fysisk inn på Ryfylkebiblioteket avd. Strand for å "bli godkjent" og registrert som ebok-låner. Etterpå kan jeg logge meg på fra hvor som helst og låne bøker!
      Om Trondheimsbiblioteket har samme løsning som Ryfylkebiblioteket vet jeg ikke. Jeg har ingen bruker-id der så jeg kan ikke sjekke. Derfor vet jeg ikke hvilke "dingser" du kan lese bøkene på. Jeg vet det finnes app'er for både Android telefoner og Ipad's i tillegg til rene EPUB bokfiler, så du må bare sjekke lokalt hos deg. Personlig syns jeg ingen "dings" slår lesebrettet dersom man ikke skal lese på papir :)

      Slett
    4. Med litt "triks i Ludo" kan du også lese ebøkene på hvilket som helst lesebrett du måtte ønske, men det krever litt kreativ PC-jobbing først :-)

      Slett
    5. Trikse, tja,,,får spørre min It-sønn, men har er PC-idiot, og jeg Macèr, så da spørs det... Jeg skal stikke innom biblioteket i Trondheim når jeg skal oppover, så får jeg høre med dem hva som trengs. Så at det sto på siden deres at ebøkene kun kan leses via den appen som kun kan brukes på iPad og iPhone + en ting til, på Apple, og andre på Android..

      Slett
    6. "Nå kan du låne e-bøker fra biblioteket til din Android-enhet, Apple iPad eller iPhone." (ifølge trondheim-biblioteket)

      Slett
    7. Ok, da er det noe annerledes enn det jeg har tilgang til på Ryfylkebiblioteket. Ser ut for at e-bøkene for utlån er de samme, men den tekniske løsningen forskjellig.

      Slett
  3. Har du peiling på om man må ha postadresse i Stavanger for å kunne låne e-bøker der?

    Du er virkelig en e-bok guru!
    Er så takknemlig for denne bloggen din :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Karete,
      Alle kan få lånekort på Stavanger bibliotek ser det ut for! Jeg sjekket websiden til Sølvberget og der står det svart på hvitt. Du trenger kun legitimasjon, og det står ingenting om at du må ha postadresse i Stavanger. Ser ut for at vi har en særordning her inne på bondelandet (sannsynligvis pga at Ryfylkebiblioteket var med i den opprinnelige testgruppa som startet dengang i slutten av 2011 eller så, og der må det ha vært en annen teknisk løsning - verden har visst gått videre ;) Er man over 12 år kan man få ordinært lånekort på Stavanger Bibliotek med PIN-kode som gir tilgang til bibliotekets e-tjenester.
      Guru og guru - jeg er nok bare litt (?) over gjennomsnittet interessert ;)

      Slett
  4. Nå spør jeg sikkert utrolig dumt... men låne en e-bok, hvordan går det til? Høres jo flott ut, men jeg skjønner visst ikke helt, jeg... Men jeg har iPad og har faktisk lest min første e-bok: Tirsdagsdamene. Et sted må man jo begynne! Takker for alle råd og innspill du har lagt ut her! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Liv Hege,
      Dersom man får seg bruker-id og passord så kan man logge seg inn på bibliotekets e-tjeneste (hos de bibliotekene som tilbyr dette) og låne e-bøker sånn ca på samme måte som man kjøper e-bøker hos eks. Digitalbok. Man logger seg på (med f.eks. iPad'en) og laster ned eboka. Det finnes en biblioteks-app som gjør det mulig for deg å bruke iPad'e som ebok-leser. Når det er gått 1 mnd så vil boka forsvinne av seg selv fra iPad'en din = lånetiden er utløpt. Jeg tror man kan forlenge lånetiden også med 1 mnd på ebøker dersom man går inn og forlenger denne før utløpstiden. På den måten kan man låne e-bøker gratis på biblioteket på samme måte som man låner papirbøker gratis på biblioteket. Dette er imidlertid en prøveordning ut 2014. Jeg har vært med på en lokal prøveordning med Ryfylkebiblioteket (sammenslåing av 5-6 mindre biblioteker i Ryfylke) og vi har en litt annerledes teknisk løsning enn eks. biblioteket i Stavanger. Biblioteket ditt kan garantert hjelpe deg med å få dette til om du bringer iPad'en til dem og ber om hjelp :)

      Slett
    2. Tusen takk for omfattende og flott svar!
      Ha en fortsatt fin helg! (her har det tordnet som fyttify..)
      :-)

      Slett
    3. Bare hyggelig :)
      Her har det også vært fest fra oven de siste par dagene. Snakker meg om Tor med Hammeren... Tor med slegga, spør du meg...

      Slett
  5. Hmmm...jeg må sjekke ut dette jeg også, nå som jeg begynner å bli en habil ebok-leser jeg også,det hadde jeg ikke trodd. Når det gjelder den "Guernsey boken..." så har de den på Tanum Nettbokhandel til kun kr 49,- for innbundet, jeg får ingenting av dem for å si dette altså, bare meg som er snill å gir beskjed hvor det er tilbud.

    SvarSlett
    Svar
    1. Flott Beathe, tilbud notert :)
      Bor du i nærheten av noen av de store bibliotekene så sjekk dette ut. Jeg håper at når prøveprosjektet går ut så vil bibliotekene se at det a) ikke er fare med utlån av ebøker og b) at interessen er stor nok til at de fortsetter med ordningen. Det fungerer helt flott. Jeg har allerede testet uten problemer. Og det fine? Låne bøker hjemmefra godstolen når regner pøser og vinden uler. Jeg må ta ferje til biblioteket om jeg skal på ett av skikkelig størrelse. Da blir utlån av ebøker priceless for min del :)

      Slett
  6. Deichmann har kun nedlasting til mobil-app. De har ikke til PC. Det hadde vært kjekt for da kunne man få den over til Kindle.

    Går det an å låne bøker til Android tlf/brett og overføre filen til pc på et vis og få den konvertert til Kindle? Hadde vært kjekt å kunne lese lånebøker fra Deichmann på Kindle slik man kan med bøker fra Drammensbibliotektet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Morten,
      Siden jeg ikke har mobil-app... Hvilket format kommer eboka ned til Android'en på? Vet jeg det så kan jeg kanskje svare deg om det er mulig å konvertere.

      Slett
    2. Problemet er at den ikke finnes (jeg finner den ikke) som en fil. Den leses kun via App-en. Hadde håpet av man kunne finne filen og overføre den til PC (og så til Kindle) men det ser ikke slik ut.
      Da blir det ikke noe Ebok-lån fra Dechmann fra min side - dessverre.

      Slett
  7. Antall bibliotek med e-bok utlån øker stadig. Nå har vi som bor i Drøbak også et tilbud. Dessverre er tilbudet forbeholdt de som har Android- og iPAD enheter. Windows har de, forhåpentligvis midlertidig, hoppet glatt over, så de som har Windows basert PC eller ditto nettbrett, må dessverre vente.

    SvarSlett
    Svar
    1. Flott å høre at ebøker fra bibliotekene brer om seg! Valget med Android og iPad enheter forstår jeg imidlertid. Dessverre. Det enklere å sette teknisk lås på filene som blir lest på app i Android og iPad verden... La oss nå håpe at den paranoide holdningen gir seg og at det kan komme fullverdige, "normale" PC løsninger for Windows også! Det går rette veien, men saaaakte :o)

      Slett
    2. Endelig er Drammensbiblioteket med utlån av ebøker igjen, men for en skuffelse :( Bare på pc og nettbrett????????? Dette er det altså Kulturrådet gir støtte til. Har de ikke hørt om lesebrett? Det er jo bare en helt annen opplevelse. Huff, blir bare så utrolig skuffet.

      Slett
    3. Så veldig enig Inger! Det strander på teknologi enn sålenge - dessverre. Programvaren som benyttes kan ikke installeres på lesebrett som kjører andre interne operativsystem :-(

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)