tirsdag 30. juli 2013

Bokomtaler både for den late og dem som foretrekker pedaler!

Je trør! Ikke noen hemmelighet. Jeg har fått meg sykkel, og med sykkel følger det bøker må vite! Du visste kanskje ikke det? Da har du ikke en bokorm av en sykkelfantast som samboer! Her leses det  nemlig om det meste, og lykkeligst er han når han får gi fagbøker/temabøker i gave til meg som han helst ville ha kjøpt til seg selv. Noen som kjenner seg igjen? ;o)

Mastering Mountain Bike Skills - Brian Lopes
Jeg var noe skeptisk til å lese ei bok om å sykle. Jeg mener - jeg KAN jo tråkke, og balansen har ennå ikke forlatt meg. Tenkte likevel jeg måtte gi den en sjanse, og jammen var den ikke så verst når det kom til stykket. Boka er kanskje aller best egnet for dem som ennå ikke har valgt seg sykkel - Mountain Bike that is - for det er mange gode tips og råd om hvilken sykkel å vurdere ut fra ønsker og behov. Det var også en veldig grei oversikt og "oppskrift" på hvordan man finner rett størrelse sykkel til seg selv og hvordan denne bør settes opp med tanke på både høyde på sete og styre og avstand til pedaler. Joda, denne hadde absolutt noe for seg! Til tross for at min versjon av boka Mastering Mountain Bike Skills var en Kindle-utgave med både tegninger, bilder og skjema så var den veldig enkel å lese til og med på en Kindle Paperwhite size skjerm. Kan absolutt anbefales selv om siste halvpart av boka ble noe teknisk der den tok for seg hvordan sladde i svinger uten å skli helt ut, hvordan stupe ned høye fjellskrenter uten å gå på snørra og hvordan hoppe over stokker og stein ute i naturen. Jeg har planer om å beholde armer, bein og topplokk i nokså samme stand som nå og holder meg på asfalt, grus og skogsstier uten de store hindringene - enn sålenge...

Kilde: Egen e-bok
Forlag: Human Kinetics, solgt av Amazon
Språk: Engelsk
Sideantall papirbok: 264
Utgitt:  2010
ISBN: 9780736083713
Utfordring: GoodReads


Barneselskapet - Agatha Christie
Ingen sommer uten! Jeg har også lest Agatha Christie nå i juli. En av de kveldene i begynnelsen av måneden da været helst minnet om januar og sola så ut for å hoppe over vestlandet denne sommeren. Det er noe med Agatha Christie. Hun leverer i hver bok. Alle er ikke like gode selvfølgelig, men alle er gode likevel! Det gjenstår at jeg blir skuffet av Miss Marple eller den godeste Poirot, og Barneselskapet var intet unntak.

En tenåring som har vært vitne til et mord blir druknet i ei bøtte med epler og vann under et barneselskap på Halloween. Ingen har selvfølgelig sett noenting, og morderen må være en av de andre deltakerne i selskapet. Den druknede tenåringsjenta Joyce var imidlertid en stor løgner og skrytepave da hun levde, så ingen trodde vel egentlig på henne da hun fortalte at hun hadde vært vitne til et mord da hun var yngre. Pipen får en annen lyd  når det går opp for alle at Joyce nok virkelig har vært vitne til et mord og at morderen har vært redd for at detaljene skulle komme frem. Poirot blir tilkalt av en av kvinnene i selskapet for å nøste opp i saken, men først må han finne ut om han leter etter én eller to mordere...

Igjen et tidløst plott fra forfatterinnen, og det inneholder alle kjennetegnene på et standard Agatha Christie mysterium. Poirot jobber møysommelig og nøye og finner selvfølgelig ledetråder der det lokale politiet står i stampe. Igjen klarer jeg ikke å se løsningen på forhånd, selv om man i etterpåklokskapens lys selvfølgelig forstår sammenhengen. De aller fleste Agatha Christie bøkene er korte og konsise, likevel klarer hun å skape uforståelige plott som kan løses på den selvfølgeligste måte. Ikke rart at forfatteren har solgt svimlende 2 milliarder (!) eksemplarer av bøkene sine! Et ufattelig antall bøker, spør du meg!

Kilde: Egen bok
Forlag: Aschehoug
Språk: Norsk
Sideantall: 143
Utgitt: 2011
ISBN: 9788203216275
Utfordring: GoodReads


4 mil på hjul Fister og Randøy rundt

.

4 kommentarer:

  1. Denne Agatha boka er den eneste jeg har lest i 'moderne tid', hørte den på lydbok, på engelsk og slet litt med å henge med, men en ting som gjorde uuslettelig inntrykk på meg, skjønte jeg nå som jeg leste omtalen din, var uttrykket, - bobbing for apples - , altså å stikke hode opp i vannbøtta på jakt etter epler. Var i et barneselskap ikke lenge før jeg leste boka der de underholdt seg med samme aktivitet, lite visste jeg da for farlig dette er.

    (sykkelboka hopper jeg over -)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bobbing for apples ja.. Her på berget hadde/har de en litt annen versjon. Først skal man klare å ta en bit av et eple som ligger i ei bøtte fyllt med vann, SÅ skal man plukke opp en liten sjokoladebit som ligger gjemt i hvetemel - uten å bruke hendene... Hvem som var mor og stod på scenen i den skoleavslutningen? Ja du kan jo lure... Godt jeg ikke hadde lest denne boka først da :) Sykkelboka kan du trygt hoppe over med mindre du har planer om å bli mountain bike champion. Halvparten var god, resten var for selvmordskandidater (evt. 50 år gamle menn i panikkalder..)

      Slett
  2. Agatha Christie svikter aldri :) Jeg har lest de fleste av bøkene hennes (foreldrene mine har hele serien hennes), men det fine er at man kan lese dem igjen og igjen. Poirrot er uten tvil favoritten både i bøkene og på fjernsyn.

    Jeg har også tatt opp igjen syklingen i sommer etter flere års opphold (skylder på barna, ikke latheten). Formen er dårlig, rumpa øm, men det er deilig å komme seg ut! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er det ikke herlig å ha noen å skylde på ;) Det er deilig å komme seg ut, det er sant, og all ære til sambo som etter 13 år har klart å få meg ut på sykkelsetet. Ikke latskap eller ungene å skylde på her, jeg har bare ikke likt å sykle (trodde jeg) helt til jeg fikk meg skikkelig sykkel. Nå irriterer jeg meg hver dag det er for vått til å sykle. Jada - jeg ER godværssykler i all hovedsak. Ett sted går grensen :)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)