søndag 14. juli 2013

Bokomtale - "The Twelve" av Justin Cronin

Jeg var noe skeptisk til bok 2 i Passage-serien til Cronin. Den første - The Passage - tok meg ikke direkte med storm, men første delen av boka var såpass bra at jeg gav The Twelve en sjanse. Og godt var det! Nok en murstein, men bevares som jeg synes Cronin har skrevet seg opp på andreboka! Jeg har imidlertid et stort problem. Hvordan gi en kort oppsummering av innholdet? Det er komplett umulig! Dette er andreboka i en planlagt trilogi, og om jeg syns førsteboka var komplisert nok så vil denne andreboka ikke gi mening i det hele tatt til noen som ikke har lest bok 1 i serien.

Etterhvert som den menneskeskapte apokalypsen utfolder seg så møter vi 3 personer som forsøker å navigere seg fram i kaoset blant de virusinfiserte "Virals". Lila, en lege og forventningsfull mor, som er så knust av volden som er rundt henne at hun skaper en mental verden for seg selv der alt er vakkert - Kittridge, kjent for verden som "Last Stand i Denver" fordi han kringkastet ødeleggelsene "Virals" forårsaket til tross for medieforbud fra det militæret - og April, en tenåring som kjemper for å lede sin egen bror gjennom det ødelagte landskapet mot et av de få sikre stedene hvor menneskeheten ennå holder stand. Disse tre personene lærer etterhvert at de ikke er blitt fullstendig forlatt og at det finnes håp til tross for at verden tilsynelatende ser ut for å gå under. Ett hundre år fram i tid sloss Amy og de andre gjenlevende menneskene ennå for menneskehetens frelse, uvitende om at reglene er endret. Fienden har utviklet seg og en mørk, ny ordre har oppstått med en visjon av fremtiden som er uendelig mer skremmende enn menneskets utryddelse. Dersom "De Tolv" skal falle så er det en av dem som må betale den ultimate prisen for å beseire dem, men "De Tolv" er tidligere dødsdømte fanger med voldelig bakgrunn, og med viruset fra det feilslåtte Project Noah er de mer eller mindre uovervinnelige hver for seg - for ikke å snakke om når alle tolv er samlet.

Justin Cronin
Bildekilde: vulture.com
Ja, dette virker rotete og lite forståelig. Komplisert, og kanskje ikke særlig fristende for dem som ikke liker apokalyptiske historier. Jeg skal selv ærlig innrømme at jeg var særdeles skeptisk. Enten så elsker man slike bøker, eller så liker man dem desto dårligere. Bok 1 i serien var fantastisk, ihvertfall de 200 første sidene. For et plott, for en oppbygning av forventning til det feilslåtte virusprosjektet og for en spenning og atmosfære! Men - de siste 700 sidene var ikke SÅ spennende, for å si det pent. The Twelve bærer veldig preg av å være andreboka i en trilogi, men der enkelte synes boka kun er 600 sider med fyll før sisteboka som forhåpentligvis kommer med konklusjonen på denne kompliserte apokalyptiske affæren, så syns jeg språket i hele denne boka holder samme høye kvalitet som de 200 første sidene i bok 1. Ja, The Twelve gir oss mange nye karakterer å forholde oss til, men det er karakterer med mening. Nei, vi får ikke vite så mye mer om The Virals, men vi får et mye bedre grep om hvordan virusspredningen faktisk har påvirket livet til menneskene på jorda. Personlig syns jeg sidesteget som denne boka egentlig er gir oss mer kjøtt på beina til selve historien bak. Hovedpersongalleriet er ikke glemt, vi følger fremdeles Amy, Peter, Alicia og gjengen samtidig som vi får både forhistorie og "nåtid" dekket på en mye mer forståelig og interessant måte. Jeg kan ikke skrive mer om innholdet i boka, for det blir spoiler på spoiler. Boka kan være noe forvirrende i så måte at det hoppes frem og tilbake i tid og det refereres stadig til bok 1, The Passage. Dette er en serie der man MÅ lese bok 1, ellers så er man lost før man har startet. Liker du apokalyptiske historier med et komplekst innhold, mange forskjellige karaktererer, hvor tidslinjen ikke nødvendigvis er like enkelt og følge og hvor man blir like forvirret som opplyst i annethvert kapittel - ja da er dette serien for deg. Verken The Passage eller The Twelve er en "easy read", bare så det er sagt. Men, om du går igang med serien så vil den etterhvert vise seg å være utrolig innholdsrik og spennende, OG det finnes en logikk bak galskapen - en rød tråd. Den er bare ikke så enkel å finne.. Liker du sci-fi forfatteren Peter F. Hamilton's bøker så liker du denne, men den krever sin kvinne :o)

Kilde: egen ebok
Forlag: Ballantine Books, kjøpt på Amazon
Utgitt: Oktober 2012
Språk: Engelsk
Sideantall papirbok: ca. 600
ISBN paperback: 978-0345528179
Utfordring: GoodReads


Elsker?


4 kommentarer:

  1. Denne ja, denne skal jeg lese snart. Må bare ha litt ork før jeg starter en slik murstein. Jeg likte jo bok nummer en bedre enn deg så nå har jeg store forventninger. Jeg er glad du sier det om en rød tråd fordi da jeg leste en omtale her en dag falt jeg litt av, men nå ble jeg litt beroliget.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja her må man ligge litt til lading først :) Den er noe tunglest denne også, men den er god - og lettere (for meg) enn The Passage. Jeg ser The Twelve får blandet kritikk på Amazon, men det var noe med denne som trigget meg og som fikk meg til å akseptere de mellomste 600 sidene i bok 1 litt bedre. Jeg ser idéen bak fortellerteknikken nå, om jeg kan kalle det det. Ingen tvil om at det er en spennende trilogi på gang! Nå er jeg spent på hvordan Cronin klarer å runde av og nøste opp det komplekse plottet han har "rotet seg oppi" :) Ser fram til å høre hva du synes!! Jeg kjenner denne historien vokser på meg, og det er virkelig bra!

      Slett
  2. Dette blir altfor mange sider for meg. Jeg kunne nok sikkert blitt hektet hadde noen lurt meg til å starte, men førebels er jeg standhaftig og holder meg unna. Dessuten leser jeg bare om sex og lugubre forhold for tiden.
    Forresten irriterer det meg ofte at midtbøkene er triologier er så fyllstoffaktige, da kunne de holdt seg til 2.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, dette er et prosjekt. Et schwært sådan. Ikke rart jeg har slitt litt med lesemotivasjonen i etterkant.. Men bra. Egentlig. Sånn etterhvert. Enig i at midtbøkene i trilogier kan være veldig fyllstoffaktige. Det er igrunnen denne også, men likevel med en mening. Sær trilogi spør du meg. Godt det ennå er et veldig godt år til sisteboka ser dagens lys. Trenger det... (Og så må jeg irritert innrømme at jeg burde ha lest bok 4 av Cain før 5 likevel, men det sier jeg aldri høyt!)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)