fredag 12. juli 2013

Bokomtale - "Every Day" av David Levithan

Min første - og garantert eneste - bok som er lest på Kindle for Android! Måtte jo prøve for å ha det gjort :o) Valget falt på denne boka som var både lettlest, fort gjort, krevde mindre enn én hel hjernecelle og som går over i historien som: Boka med et spennende utgangsplott, men som falt til jorden med et brak...

Velkommen til A's verden - en verden hvor han/hun våkner opp hver morgen i den fysiske kroppen til noen - hvemsomhelst - forskjellig, det være seg gutt eller jente! A er det man på godt norsk kaller en "bodyjumper". Det har han vært hele sitt liv, og når vi møter A så er han ca 16 år gammel. Hvilken utfordring! Og det var dette jeg tente på da jeg leste blurb'en "bakpå" eboka (om nå det er mulig å lese bakpå ei ebok..). Dette var et nytt konsept, noe spennende annerledes i ei ungdomsbok. Perfekt for et Kindle-for-Android-i-Houston-på-shopping-og-businesstur prosjekt. Og godt startet det, det skal forfatteren ha! A har i flere år akseptert situasjonen, for hva ellers skal han gjøre? Han har null kontroll, og uansett hvordan han snur og vender på dagen sin i en ny kropp så er det kroppen, livet til kroppen, som styrer hverdagen. Venner han får varer kun ett døgn. Foreldrene han opplever har han kun ett døgn. Og så er det på'an igjen. A kan våkne opp som jente eller gutt, frisk eller handicappet, vegetarianer eller narkoman. Livet er rett og slett et lykkehjul hvor slettes ikke alt han opplever er lykke. Men sånn går nu daga'n. Helt til A våkner opp som gutten Justin, og livet blir ikke helt det samme. A forelsker seg nemlig i Justin's kjæreste Rhiannon, og så starter komplikasjonene. So far so good! Men, lykken med Rhiannon varer selvfølgelig bare ett døgn..

David Levithan
Bildekilde: articles.chicagotribune.com
Dagen etter våkner selvfølgelig A opp i en annen kropp. Som gutt igjen, men i en by 3 timer med bil fra der hvor Rhiannon bor. Det eneste som står i hodet hans er å se Rhiannon igjen. Men hvordan forklare at han ser annerledes ut enn dagen før? Hvordan forklare at A okkuperte Rhiannon's kjæreste Justin's kropp for et døgn uten å skremme henne bort? Resten av boka handler om A som gjennom flere kropper og situasjoner man er i stand til å telle hele tiden søker tilbake til Rhiannon for å forsøke å få forholdet dere til å fungere. Innblandet i historien kommer en katolsk prest (eller er han også besatt?) og en av guttene som "eier" en av kroppene som A okkuperte for et døgn gjennom livet. Det er imidlertid det hele. Hver avsnitt starter nemlig med A som våkner opp i en ny kropp og utfordringene det er å komme seg til Rhiannon. Jeg trodde et lite øyeblikk i starten der at dette var begynnelsen på et fantastisk plott med spennende twists and turns, men dengang ei. Dagene går. Hver morgen i ny seng. Men historien går ikke videre. Det blir aldri spennende. Ja, vi har et kjærlighetsforhold på gang her. Og ja, det er en moral: Kjærligheten kan komme i alle former og fasonger, og er nødvendigvis A4 kjærligheten sterkere eller bedre enn kjærligheten mellom to personer av samme kjønn eller to personer hvorav den ene skifter kropp hver dag og er 2 forskjellige kjønn? Jeg så fram til at den a-moralske presten skulle tråkke til med noe spennende, eller at gutten som VET han har blitt okkupert ville stelle i stand noe faenskap. Men neida. Dagene går, og slutten på boka er bare pinlig dårlig - uten at jeg trenger å spoile den, om noen ennå ønsker å lese boka.

Every Day var et Kindle for Android prosjekt. Prosjektet var bra! Prosjektlokasjonen Houston var bra - mye sol og varme. Ikke boka. Den kan med fordel unngås...


Kilde: egen ebok
Forlag: Knopf Books for Young Readers
Utgitt: 2012
Språk: Engelsk
Sideantall papirbok: 336
ISBN: 9780307931887
Utfordring: GoodReads


Fantastisk lodge i Namibia-ørkenen. Vil tilbakeeeeee....


14 kommentarer:

  1. Hm, lurer på om ikke jeg har denne på leselisten - i så fall skal den ikke akkurat prioriteres, men det blir interessant å se om jeg er enig med deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hadde jo vært morsomt om du leste boka dersom du har den. Det kan jo tenkes at det var Android prosjektet som skapte trøbbel her.. (men jeg tror egentlig ikke det..). Kanskje boka fenger målgruppen bedre enn meg? Det tror jeg. Det er jo et fascinerende liv som skildres her, et liv som hver dag starter med samme sjelen, tankesettet og hukommelsen, men som hver 24 time opererer ut fra en ny kropp. Tenke seg å være 16 og få være fysisk både gutt og jente..? Joda, besnærende plott - i utgangspunktet.

      Slett
  2. Eg trur eg fekk denne frå forlaget, men kor den har blitt av har eg ikkje peiling på. Det virker ikkje som det var eit stort tap;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje du har gitt den bort til en tenåring? ;o) Jeg tror nemlig den passer bedre for den yngre garde enn meg. Historien ble for repetitiv. Det er grenser for hvor mange kropper A skal okkupere og leve, igjen og igjen og... for til slutt IKKE å komme i mål, på ett vis, om jeg kan si det slik. Underlig bok, med grei nok moral, men den gikk for meg for mye i sirkler uten å komme noe sted. Tror ikke dette er det største tapet du har gått på nei :)

      Slett
  3. Jeg leste denne i fjor, og hadde skyhøye forventninger etter å ha lest kjempemange positive omtaler både her og på engelsk språklige blogger. Jeg ble så skuffet, for jeg klarte ikke se hva som var så fantastisk med den - dessverre. Godt at det ikke bare er meg ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nemlig! Jeg var også veldig positivt innstilt til denne, og så falt den dessverre helt gjennom for min del også. Da er vi ihvertfall to ;-)

      Slett
  4. Jeg ahr også lest mange fantastiske omtaler om denne boka, uten at den har fristet meg likevel! Så takk til deg som bekrefter at det stemmer at jeg rett og slett ikke skal lese boka ;)
    Ha en fortsatt glad dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Er det ikke godt at man slipper å lese alle bøker :-) Flotters lørdag til deg også Pia!

      Slett
  5. Denne har jeg lest mye bra om- men det kan jo bli vel mye pes å følge en som skifter kropp hvert døgn... så ja tja. Ikke den jeg vl prioritere tenker jeg, og absolutt ikke etter å ha lest din omtale.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå er det så mange som har lest gode omtaler om denne boka at jeg lurer fælt på om det kun er meg - og Silje - som reagerer... Synd dersom jeg sabler ned ei bok som er allment likt? Det er imidlertid ikke første, og garantert ikke siste, gang jeg er negativ til en oppskrytt bok.. Kan jo bare være ærlig :)

      Slett
  6. Hørt masse bra om denne boka.. Men må innrømme den ikke står øverst på lista akkuratt nå.. Men skal nok lese den snart jeg får tid.. Fikk også leseeksemplar av denne en gang :)

    Hørtes litt forvirrende ut å ha en ny kropp hver dag xD

    Btw.. den lodgen i Namibia så utrolig godt ut.. Dit vil jeg også :P

    SvarSlett
    Svar
    1. Fantastisk lodge! Bodde der i 3 døgn da vi var på rundtur i Namibia. Sov på taket den ene natta med en milliard stjerner som tak. Helt utrolig :o)

      Slett
  7. Skjønner ikke at jeg gikk glipp av denne omtalen da jeg var innom tidligere idag - bare senga var jo verd turen. Herregud har du virkelig ligget i den der, håper du holdt deg våken hele natta. Litt skuffet over at du slaktet boka for konseptet hørtes spennede ut - litt sånn Groundhogday meets the Host, men jeg tar ditt ord for det og holder meg langt unna.
    Kindle på Android bruker jeg kun til bokshopping, så mye lettere enn selv kindelen - som igjen kun brukes til lesing. Til leseformål troner den fremdeles på toppen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, beste (og eneste) senga jeg har sovet i i Namibia ørkenen! Hadde kjæledyr disse menneskene som drev lodgen. Bla. selvlysende skorpioner...NEI, jeg ville IKKE se slangeutvalget. Djiiizes! Når det gjelder konseptet for boka så var det nettopp derfor jeg plukket den opp. At det skal kunne være mulig å drepe en så god idé er utrolig! Har faktisk ikke kjøpt bøker på Kindle for Android. Der sa du noe vesentlig! THX! Kjøper aldri bøker direkte fra Kindle, der er bare pinefullt. Men Android'en ja! Godt det er noen som tenker! Hah! Nå pakkes det, skal på jentetur til Oslo i 3 dager med min datter. Bare kos, shopping, god mat og sightseeing. Gleder meg! Så kan jeg jo surfe på Amazon med Kindle for Android på kveldene. Mohaha.. :)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)