fredag 7. juni 2013

Bokomtale - "Dragen" av Tom Kristensen

Ny lydbok er lyttet til fra Tom Kristensen, den sjette av åtte kriminalromaner lagt til finansmiljøet i Norge. Det er noe med Kristensen og økokrim som gjør at de er veldig troverdige, til og med når handlingen hver gang legges til lille Norge. Da Kristensen debuterte med En Kule i 2001 var han administrerende direktør i et finansieringsselskap, og det har nok veldig mye å si for autentisiteten. Jeg nyter disse lydbøkene! Bare så synd at jeg har kun éi igjen...

Dragen følger Joachim Jacklin etter han har sluppet ut etter fire år i Ullersmo fengsel. Joachim er endelig fri! Men de venter på ham der ute. Han vet de vil følge med på hver eneste bevegelse han gjør – og de er livsfarlige. Samtidig som Joachim slippes fri, rømmer Dalila Taha fra Sudan til Oslo. Hun har i lang tid arbeidet for Arve Magne Fehren – en høyt aktet leder av World Aid for the People of Sudan. Dalila sitter på meget sensitiv informasjon om bistandskorrupsjon. I tillegg har hun opplysninger om at en sudansk krigsforbryter som massakrerte hennes familie oppholder seg i Oslo under falsk identitet. Alarmen går i kontorene til utviklingsminister Christer Holtedahl. Hans tanker kretser rundt én eneste ting: At Operasjon Drage aldri noensinne må bli avslørt! Men en gutt på femten år og en metallkoffert skal komme til å endre alt ... (Lydbokforlaget)

Tom Kristensen
Bildekilde:
Kongsberg Krimfestival
Dette er den andre boka jeg leser i år med fokus på misbruk av bistandspenger og bistandskorrupsjon. Jeg fryser litt på ryggen av dette, for jeg har - egentlig ganske så ubegrunnet - i flere år påpekt at jeg ikke tror alle bistandspengene som Norge sender avgårde faktisk havner der de skal - og, at pengene i verste fall havner de der de ihvertfall ikke skal! Jeg er ikke alene om disse tankene, og Dragen gir meg derfor en litt emmen smak i munnen. Jeg vil helst ikke tro at det som skisseres i denne så altfor troverdige kriminalromanen faktisk kunne ha blitt begått av norsk bistandspersonell, men det er nok å være altfor blåøyd. Transparency Internationals indeks på korrupsjon rangerer land etter hvor korrupte de er. 10 er helt ukorrupt, og 0 er så korrupt som det kan bli. Sudan scorer 1,6 på denne indeksen, så hvorfor skulle ikke nordmenn bli fristet til å håndtere bistandspenger og -prosjekter med løs hånd med et så lettvindt syn på korrupsjon som finnes i landet? Forstyrrende! Et enda mer forstyrrende element i boka er undertrykkelsen av sudanske kvinner og hvordan disse blir brukt og misbrukt i systemet. Dalila, som nennsomt og forsiktig har samlet bevis for bistandskorrupsjon og som nå befinner seg i Norge for å "droppe bomben", er også blitt misbrukt. Først av opprørsledere som voldtok både henne og søsteren samt drepte foreldrene, og så kommer bistands-nordmennene med Arve Magne Fehren på banen. The good guys? Her har virkelig Kristensen satt fingeren på en verkebyll, og det har han gjort på en veldig så interessant måte!

Ivar Nergaard
Bildekilde:
kopparleden.blogspot.com
Igjen er det favoritt-innleseren min Ivar Nergaard som leser Kristensens krim, og det er bare så bra! Han har en behagelig stemme, et tonefall som er fullstendig naturlig og han evner å gi de forskjellige karakterene i historien sin egen stemme-vri uten at det i det hele tatt høres affektert ut. Nyansene er små, men likevel akkurat nok til å oppfatte variasjon i kvinne-, manns- og barnestemmer. Jeg kan nemlig ikke fordra overdreven innlesing! Nergaard er også en av de få jeg har erfaring med sålangt som kan lese amerikanske ord og uttrykk uten at sjela mi vrenger seg. Enkelte innlesere er bare kriminelt dårlige på akkurat det punktet. Når én person skal lese ei hel bok på nærmere 500 sider så MÅ det være close to perfect! Nergaard har i alt lest inn 26 bøker for voksne og 12 barnebøker for Lydbokforlaget, og i 2012 ble han kåret til årets mest populære lydbokinnleser. Jeg forstår definitivt hvorfor! Han er nemlig closest there is to perfect (ifølge meg, ihvertfall :o)
Dragen anbefales!

Kilde: Egen lydbok.
Produsent: Lydbokforlaget
Innleser: Ivar Nergaard
Utgitt: 2008
Spilletid: 9t 53min
ISBN lydfil: 9788242138781
Utfordring: GoodReads, Krim



Fra Lusaka/Zambia - det nærmeste jeg har vært Sudan...

2 kommentarer:

  1. Eg har verken lest eller høyrt boka - enno, - så den vil eg ikkje uttala meg om. Men eg strekar gjerne under det du seier om innlesar Ivar Nergaard, - han er favoritten min og. Ei elles ordinær bok kan løftast til nye høgder med ein slik dyktig innlesar.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er nesten sånn at jeg sjekker hva Nergaard har lest inn først, og så velger jeg bok etterpå ;o) Fantastisk bra! Jeg hører nå Dødsriket av Kristensen, lest inn av Per Frisch. Han er også god, men det er en grunn til at Nergaard fikk innleserprisen...

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)