torsdag 9. mai 2013

Bokomtale - "Sandmannen" av Lars Kepler

Det skal ikke stikkes under en stol at jeg er noe over gjennomsnittet glad i psykologiske thrillere og intens krim. Jeg kan rett og slett parkere meg selv i senga og lese til morgengry bare historien er rå nok. Jeg har nettopp lest to slike. På rappen. Og OM jeg storkoste meg!

Den første av disse to bøkene - Sandmannen av Lars Kepler - hadde jeg ikke de helt store forventningene til. Jeg leste Ildvitnet av Kepler for et par år siden og syns den var grei nok. Ikke dårlig, bare ok. Så fikk jeg Sandmannen tilsendt fra forlaget. Duverden! Dette var definitivt noe annet. 484 sider med nesen klistret i boka. Det blei natta si det...

En kald vinternatt i Stockholm blir en ung mann funnet gående på en jernbanebro. Han kan ikke gjøre rede for seg, han har legionærsyken og ikke minst er han sterkt nedkjølt. På sykehuset oppdages det at mannen ble erklært død for sju år siden. Han var et av seriemorderen Walter Jureks siste ofre før Jurek ble arrestert av kriminaletterforsker Joona Linna. Jurek ble dømt til psykiatrisk behandling og total isolasjon og der har han sittet siden. Innesperret. Hvor har da den unge mannen befunnet seg i alle disse årene? Og hvor er hans søster som også forsvant samme dag?

Etterhvert som den unge mannen får hukommelsen tilbake så kan han fortelle en uhyggelig historie, om innesperring i en betongcelle, mating gjennom en luke i veggen, en søster som fremdeles er i live og en rekke andre mennesker som de delte celle med helt i starten. Denne uventede utviklingen av den gamle saken gjør at den må gjenopptas. Og det haster. Noen må vinne seriemorderens tillit, og politikvinnen Saga Bauer - med rå fysikk og psyke - viser seg å være det perfekte valget. Men kan hun gjøre det som må gjøres for å få den intelligente seriemorderen Jurek's tillit? Kan hun sperres inne på psykiatrisk avdeling undercover og være troverdig nok? Og sist, men ikke minst - har hun virkelig sterk nok psyke til å holde ut med de andre fangene på denne lukkede avdelingen? Dette er nemlig intet hvilehjem, men sikkerhetstjenestens isolat for ekstra farlige forbrytere...

Lars Kepler
Bildekilde: bokogsamfunn.no
Sandmannen er en intens og intelligent skrevet psykologisk thriller. Her er intet tatt for gitt, og historien er troverdig kompleks. Duoen bak Kepler-psevdonymet har virkelig gjort research her for å kunne klare å skape en så rå psykisk ekkel historie. Sett i lys av nok en bortføringssak i USA i disse dager hvor 3 kvinner er blitt kidnappet, innelåst og misbrukt i 10 år før de nå nylig slapp løs så er historien også skremmende aktuell. Det finnes faktisk slike kryp av noen menn der ute som har et så forskrudd syn på liv som Walter Jurek. Skrivestilen som Kepler har lagt seg på i denne romanen er også noe forskjellig fra tidligere. Her er det hyppige sceneskifter, og med bokas 484 sider så har den faktisk godt over 180 kapittel. I utgangspunktet trodde jeg dette villle være veldig forstyrrende og oppstykkende for historien, men det viser seg etterhvert at en slik oppdeling faktisk trengs for å skifte scene raskt nok. Her skjer det nemlig flere ting parallelt i nåtid koplet mot historier fra fortiden som danner bakgrunnen for både psykopaten Walter Jureks liv samt bakgrunnshistorien til politietterforskeren vår Joona Linna og hans tidligere befatning med nettopp Walter Jurek. Jurek og Joona goes a long way, og privatlivet til Joona har direkte vært intenst tilkoplet Jureks forskrudde verden, og det med et tragisk utfall som jeg ikke vil komme inn på her. Les heller boka. Jeg kan anbefale den på det sterkeste! Det er den beste krimboka jeg har lest på lang tid med tanke på kompleksitet, troverdighet, creepyness og generelt ubehag- akkurat slik jeg liker det!


Kilde: Leseeksemplar fra forlaget
Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2013
Sideantall: 484
Språk: Norsk
ISBN: 9788202382131
Utfordring: GoodReads




13 kommentarer:

  1. SÅ glad for at du likte den! Ubehagelig uhyggelig fra start til slutt. Tror det er den beste krimmen jeg har lest i år, og definitivt Keplers beste.

    Nå er jeg veldig spent på neste bok...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er jeg også, for det er liten tvil om at denne får en oppfølger! Snakker meg om creepy fra start til slutt, og så på grensen til det troverdige at jeg fikk skikkelig uhyggefølelse da jeg leste om disse tre kvinnene som nå var blitt sluppet ut av fangenskap etter 10 år. Sandmannen er definitivt den beste av Kepler sålangt. Sjeldent god!

      Slett
  2. Jeg tør ikke å lese omtalen din før jeg selv er ferdig. Måtte holde meg hard i går kveld så jeg ikke ble liggende for å lese den ferdig i natt. Skrekkelig spennende. Skal lese resten nå i kveld, har vel ca 150-200 s igjen, Men de går jo rasende fort unna..:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Og, btw: St.Tropez. Jeg var i Frankrike i fjor sommer, også på rivieranen, blant annet i den lille Port Rimaud (?) hvor en del av reisefølget tok båten fra til St.Tropez. Vakkert der nede- men italienere og grekere , og også spanjoler, er mye hyggeligere å kommunisere med og forholde seg til enn franskmenn.. Ja.

      Slett
    2. Da er vi VELDIG enige når det gjelder våre sør-Europeere. Jeg fatter ikke hva det er med disse franskmennene...? Port Grimaud har jeg vært flere ganger. En kort svipp fra svigerfar. Nydelig lite sted, alltid proppfullt med turister, men av en grunn. Nå besøker vi ham alltid utenfor turistsesongen. Er blitt lei av å stå, gå og kjøre i kø når man kun skal til butikken for litt mat... Oktober-Mars, that's it. Vil svigers se oss ellers får de jammen komme til Norge ;-) Og Sandmannen ja - NYT! Den var rasende god!!! :D

      Slett
    3. JA, Marianne! Det er sjelden jeg orker å lese noe når jeg er så trøtt som jeg var i kveld, men jeg måtte bare lese to the bitter end.. Jeg hoppet over en del ord på slutten fordi det var så rasende spennende--
      og ja , her skjønner jeg virkelig suksessen! Fantastisk krim! Hva skal man lese etter dette som ikke bare blir tamt og flaut??

      Og med de korte kapitlene ble det mange mindre sider totalt, så det gikk jo veldig fort å lese egentlig.

      Ga denne 6 på bokelskere jeg nå!

      (Heldig du som har en svigerfar å besøke på den herlige franske riviera.:))

      Slett
  3. God omtale, som eg er veldig enig i. Sandmannen er grøssande bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ikke sant! Jeg tror ikke jeg har vært borti noen ennå som har lest, men ikke likt boka! Sjelden vare!

      Slett
  4. Knallbra bokomtale! Husbonden har også nettopp lest denne boken og er over seg av begeistring. Skal lese den jeg også, må bare få med meg de andre bøkene i serien først :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Blås i de andre bøkene i serien, Anette! Les denne først! Jeg har kun lest førsteboka - Ildvitnet - før jeg gikk løs på Sandmannen. Ildvitnet var grei nok, men ingenting i forhold til denne. Min holdning? Kronologi er oppskrytt! (..men ikke si det til Line og Ingalill, da vil de få anfall, hehe..)

      Slett
    2. Enig! Inegn problem å lese denne uten å ha ha lest de andre først. Jeg har bare lest Hypnotisøren Joona Linna er såpass anonym, ingen viktig greie å huske /vite alt om han fra tidligere bøker..

      Slett
  5. Bra omtale :) Boka er kjempespennende og helt klart den beste i serien. Jeg klarte ikke legge den fra meg, og gleder meg veldig til fortsettelsen. Og som du sier, det er ganske skummelt å tenke på at det faktisk finnes sånne gærninger der ute som holder folk fanget. De siste årene har jo den ene saken etter den andre kommet fram angående folk i fangenskap.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja akkurat det er ganske så vemmelig! Skal sende 17 årige datteren min på studietur til Spania første halvår 2014. Nesten så det er litt skummelt....

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)