onsdag 24. april 2013

Bokomtale - "Herr Prokhartsjin og andre fortellinger" av Fjodor Dostojevskij

Dette er mitt første møte med den godeste Fjodor Dostojevskij, og jeg har bevisst valgt et knippe korte noveller som jeg fant samlet i denne boka. Jeg har nemlig planer om å lese Forbrytelser og Straff en vakker dag, men det gjør jeg ikke uforberedt. I denne boken er syv av Dostojevskijs noveller samlet. Den første historien, En annens hustru og Ektemannen under sengen var opprinnelig utgitt som to separate noveller, men ble senere slått sammen til én av forfatteren selv. De andre novellene er Jul og bryllup, Polsunkov, Herr Prokhartsjin, Roman i ni brev og En ærlig tyv.

Jeg skal være ærlig nok til å innrømme at ingen av dem fenget meg noe særs. Det kan selvfølgelig være oversettelsen eller det faktum at alle disse novellene ble skrevet i forfatterens ungdom, før han havnet i straffekoloni i Sibir. Samtlige verk fra Dostojevskij i denne perioden sees nemlig på som ungdomsverk, selv om debuten hans Fattige folk fikk en flott mottakelse. Forbrytelser og Straff sammen med bla.  Idioten - to av forfatterens mest kjente verk - kom nemlig ut over 20 år etter hans første utgivelse. I mellomtiden hadde Dostojevskij både blitt dømt til døden (og benådet i siste øyeblikk, med bind foran øynene foran eksekusjonspeletongen) og vært 10 år i straffeleir i Sibir med alle samfunnets verste utskudd. Dette har garantert hatt stor betydning for Dostojevskij's videre forfatterskap.

Herr Prokhartsjin og andre fortellinger presenterer oss for et knippe forhutlede personer fra storbyen St. Petersburg. Samtlige av novellene handler om mellommenneskelige forhold, sjalusi og kjærlighet. Sett med nåtidens øyne er novellene nokså absurde og grenser veldig til det banale. Det sies at denne samlingen noveller utforsker mange av de tilbakevendene temaene i Dostojevskij's lengre verk og av den grunn tjener som en fin introduksjon til disse.

Utdraget nedenfor er fra de sammenslåtte novellene En annens hustru og Ektemannen under sengen. To beilere møtes på gangen utenfor leiligheten til den gifte, men dog så famøse Glafira Petrovna. Begge beilerne er forelsket i henne. Den ene er gift og "gammel", den andre ugift og yngre. Disse to havner etterhvert under ektesengen til Glafira (!) med ektemannen hennes sittende uvitende i en stol på samme soverommet. Deler av dialogen under sengen går hviskende som følger:
Fjodor Dostojevskij som ung
Bildekilde: wikipedia.org
"-Min herre, for Guds skyld, flytt litt på Dem! hvisket den ulykkelige Ivan Andreevitsj.
-Hvorhen mener De? Det finnes ikke plass!
...
-Min herre! De glemmer Dem, De vet visst ikke, hvem De taler med!
-Med en herre som ligger under denne sengen...
-Nå, jeg er havnet her ved et tilfelle... en feiltagelse, men hvis jeg ikke tar feil, er De her på grunn av mangel på moral.
-Det er nettopp på dette tidspunktet De tar feil."
Absurd? Definitivt. Enda mer sprøtt blir det når disse to klarer å ta kverken på Glafira's hund mens de ligger der på gulvet, skjult for hennes ektemann i stolen... Dostojevskij skal imidlertid ha, at han gir oss et sinnrikt bilde av karakterenes indre tanker i disse underfundige situasjonene som oppstår. Persongalleriet er veldig distinkt og det er nesten som man kan føle den psykologiske forskjellen mellom dem - som for eksempel disse to beilerne over her som har havnet ved siden av hverandre under en seng.

Distinkte personligheter er forøvrig gjennomgående i samtlige av novellene i samlingen, og det er dette - som til tross for absurditetene og naivismen jeg opplever - virkelig gjør novellene lesbare. Det er noe her som trigger meg. Jeg kan ikke si at jeg kommer til å kaste meg over Forbrytelser og Straff med det første, men jeg er ikke helt avskremt heller. Det var, når jeg får tenkt meg om, faktisk ikke en så verst introduksjon til Dostojevskij's forfatterskap.


Kilde: egen bok
Forlag: Solum
Utgitt: 2005
ISBN: 9788256014675
Antall sider: 159
Utfordring: GoodReads




.

13 kommentarer:

  1. Dostoyevsky har heller ikke overbevist meg helt enda. Av de store russerne tror jeg Tolstoy, Bulgakov og Pushkin er mine favoritter, men jeg har fremdeles så mange bøker til gode at jeg ikke kan utrope en endelig favoritt. Forbrytelse og Straff var en god bok og jeg har store forhåpninger til Brødrene Karamazov. Jeg gir meg med andre ord ikke med Dostoyevsky med det første. Det blir spennende å se hva du synes hvis du forsøker deg på flere av bøkene hans.

    Jeg har forresten ikke lest russerne i norsk oversettelse og skriver derfor navnene deres slik jeg er vant til å se dem, selv om jeg vet at det blir feil på norsk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er rimelig fersk på russerfronten, selv om jeg leste Anna Karenina allerede på 80-tallet. Årsaken var nok mer at jeg glemte å avbestille boka i bokklubben enn at jeg hadde et brennende ønske om å lese den. Jeg tror imidlertid jeg er mer mottakelig for tyngre litteratur nå når jeg er blitt noe eldre og ser ikke bort fra at Forbrytelse og Straff havner i bokhylla. Litteratur som dette må jeg ha på norsk, ellers så tror jeg ikke jeg engang hadde orket å pløye meg gjennom novellene. Så få hinder i veien som mulig når jeg skal prøve meg i tyngre farvann :o)

      Slett
    2. Jeg synes det er mye tyngre å lese Dostoyevsky enn f.eks. Tolstoy og Bulgakov. Ikke alle de gamle russerne er like tungleste, så jeg anbefaler å prøve noen av de andre. Jeg vet ikke hva som finnes i norsk oversettelse av Bulgakov, men han anbefaler jeg ihvertfall, da hans bøker er velskrevne og morsomme.

      Slett
    3. Sjekket wiki på Bulgakov, og det ser ut som det meste han har skrevet er oversatt til norsk. Dersom du skulle anbefale en bok, hvilken av dem ville det være?

      http://no.wikipedia.org/wiki/Mikhail_Bulgakov

      Slett
    4. Jeg har foreløpig kun lest to, Mesteren og Margarita og A Country Doctor's Notebook. Sistnevnte er min favoritt og den er i tillegg både tynn og relativt lettlest, men humoren er omtrent så mørk som den kan bli. Mesteren og Margarita er også genial, men kanskje litt mer krevende og hakket mindre god (sikkert mange som er uenig med meg på det siste punktet). Jeg har flere av hans bøker, en av dem på norsk (Fatale Egg). Tror jeg må finne frem en av dem snart.

      Slett
    5. Takk for tips! Da skal jeg ha øynene åpne på loppis og bruktmarkeder for disse :o)

      Slett
    6. Og - der fant jeg Mesteren og Margarita til 15,- på bruktbokhandelen "min". Jeg får se når jeg får lurt den inn i lesehaugen, men nå er den ihvertfall i hus. Helt tilfeldig ;o)

      Slett
  2. Jeg leste Forbrytelse og straff for ørten år siden. Husker språket var tungt, men likevel slik at jeg hadde lyst til å lese mer så jeg kjøpte Idioten. Den har blitt stående i hyllen da, og der står den godt! Men nå er det jo Krig og fred senere i år - da får Dostojevskij en ny sjanse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Eller Tolstoj ;o) Det var nemlig det jeg tenkte da jeg bestemte meg for å starte lett med noveller av den godeste Fjodor. Jeg klarer ikke BÅDE Forbrytelse og Straff OG Krig og Fred på ett år... så novellene ble det enkle valget - sålangt ihvertfall.

      Slett
    2. Hehe, eller Tolstoj! Herligalondon - sånn kan det gå! Men da kan jeg jo ufortrødent starte på Idioten ;)

      Slett
    3. ...sa maen når han kom te Sandnes! :D Fort gjort, og det er jeg den første til å innrømme... Kom plutselig på at jeg ikke hadde neste lesesirkelbok i hende, OG mangler bokomtalen på Northanger Abbey. Må visst legge meg i selen her! Få med deg Idioten du, så kan jeg lese omtalen og skryte på meg etterpå at jeg "kan" litt om boka. Alltid en fornøyelse å lese omtalene dine :o)

      Slett
    4. Ja, det går fort i svingene enkelte ganger! Idioten skal jeg lese, men aner ikke når jeg får tid. Tenkte på å lese den i sommer, men noe sier meg at det ikke forbindes med strandlektyre.

      Slett
    5. Ikke akkurat den jeg heller ville hatt som det naturlige sommervalget ;) Det går i 1001-bøker hos meg her nå. Været gjør at jeg kan krype ned i nye forfattere. Ikke mye som frister til lett terrasselektyre i solsteken... Syns synd på dem som har konfirmanter for tiden. Det kan bli noen interessante familiebilder... ute... hehe

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)