torsdag 31. januar 2013

Jeg sprakk !!!

Med stil! Ingen skal komme her og beskylde meg for at jeg gjør ting halvgjort... En hel måned ut i lesemålsetningene for 2013 så har jeg innsett ihvertfall én ting: Det er ikke vanskelig - men derimot umulig- å lære gamle hunder og gjø!

Den enes død den andres brød osv... Antar at alle har fått med seg den trasige nyheten om at endetiden for Notabene-kjeden nå er skremmende nær. I den forbindelse så har Notabene i Stavanger 50% salg på hele butikken, samt noen enda bedre tilbud i tillegg. Jeg som hele livet har viet mine papirbokkjøp i Stavanger til gamle Gardum bokhandel (nå i Notabene-kjeden) kunne derfor ikke unngå og ta en titt inn dørene idag. To titter inn dørene, for å være ærlig. Resultatet var like oppløftende som nedslående. Oppløftende, fordi jeg klarte å karre med meg et fantastisk utvalg meget bra bøker til en særdeles bra pris. Nedslående, fordi jeg sprengte punkt 11 på lesemålslista mi med et BRAK.

Målsetningen om å kjøpe i gjennomsnitt kun 4 bøker pr. måned er herved skrinlagt, en gang for alle. Det var jo lov å være entusiastisk og optimistisk på egne vegne ved inngangen av året, men når resultatet første måneden er 33 - trettitre - nye bøker, ja da sier vel saken seg selv...

Jeg har på søndagsskolen lært i rimelig ung barndom at dersom man bekjenner sine synder så blir man tilgitt. Derfor...: Foruten de seks første bøkene i lista, som jeg hadde klart å begrense meg til i januar fram til idag - siste dagen i måneden- så kom følgende med meg hjem fra boksalget...

  1. Inferno - Dan Brown /ebok bestilt Amazon, levering mai... 
  2. Engel i Paris - Elin Husebø /papir
  3. Profitøren - Tom Kristensen /lydbok 
  4. Hvitvasking - Tom Kristensen /lydbok 
  5. Tysteren - Jan Erik Fjell 
  6. Storm i Juni - Iréne Némirowski, 1001-bok

    Rimelig flink sålangt - så kom Notabene salget...

  7. Kjærlighet ved første blikk - Ian McEwan
  8. Den uskyldige - Ian McEwan
  9. Solar - Ian McEwan
  10. The white road - John Connolly
  11. The Black Angel - John Connolly
  12. Flommens År - Margaret Atwood
  13. Martin Misunderstood - Karin Slaughter
  14. Hypothermia - Arnaldur Indridason
  15. Single & Single - John le Carré
  16. Robinson Crusoe - Daniel Defoe, 1001-bok
  17. Terrorjegerne - Tom Bakkeli
  18. Øya fra dagen før - Umberto Eco
  19. The Catcher in the Rye - J.D. Salinger, 1001-bok
  20. The Pearl - John Steinbeck
  21. Three Plays - Strindberg
  22. Gift - Alexander Kielland
  23. Charles Darwin - Thomas Hylland Eriksen
  24. Mørke midt på dagen - Arthur Koestler
  25. Herr Prokhartsjin - Fjordor Dostojevskij
  26. Hjerterått - Chelsea Cain
  27. To The Lighthouse - Virginia Woolf, 1001-bok
  28. Pygmalion - Bernard Shaw
  29. Store Forventlinger - Charles Dickens, 1001-bok
  30. Worth Dying For - Lee child
  31. Gone Tomorrow - Lee Child
  32. Much Ado About Nothing - Shakespeare
  33. Humor e Heile Vitsen - Per Inge Torkelsen

Kan jeg forsvare meg med at det var ganske så mange 1001-bøker samt flere forfattere fra 1001-lista i tillegg? Mulig... Jeg kan imidlertid slå fast følgende: Kjøpsbegrensningen for 2013 er herved opphevet!

HURRA!!!
:o)


Min kjære sønn i svevet - Whistler/Canada 2012


.

19 kommentarer:

  1. Må man så må man, slik er det...

    SvarSlett
  2. Hehe..ja å plage seg selv slik, det vil jeg ikke gjøre. Å kjøpe mindre er et mål fo meg, men det kan nok ikke tallfestes, det blir dømt til å mislykkes. Trodde Notabene berget likevel jeg? (tenker fort hvor nærmeste Notabene-butikk er...slag der og lkanskje?) Og så mammutsalget i mars da.....gitt. Tenker å holde meg unna, men tviler på at jeg greier det.. De fleste jge kjøpte de to siste årene har jeg ikke lest enda..

    Å kjøpe 1001-bøker er jo helt greit. Unnskyldte meg selv med det litt jeg også ang januar-oppsummeringen min.;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Notabene ble berget, men endel butikker legges allikevel ned dessverre.

      Slett
    2. Ja det er helt riktig - Notabene som kjede er (foreløpig) berget av DnB såvidt jeg vet, men det er 100 butikker. De resterende 29 blir lagt ned. At ikke en gammel institusjon som "gamle Gardum" ikke overlever i Stavanger er en tragedie. Svær og innholdsrik butikk i den aller beste gågata i byen, og kompetansen på de som jobber der er utrolig bra. Selv om jeg i all hovedsak leser ebøker nå så syns jeg det er trist, men bør kanskje skylde litt på meg selv - av samme grunn...
      Jeg tenker jeg får være fornøyd med 2013 om jeg ikke kjøper flere bøker enn jeg leser totalt. Det er kanskje et noe mer realistisk - og fornuftig - mål... :o)

      Slett
    3. Ok, da ble det med Notabene avklart.
      Enig med deg om å å ikke kjøpe mer enn man leser er et godt mål. (men litt vanskelig..hehe)

      Slett
  3. Det var jo utrolig mye bra du fikk fisket med deg! For en som jobber i bokhandel skulle jeg selvsagt sett at flere sprakk slik som deg!!! :D

    Derimot kjedelig at dere mister Notabene hos dere. Vi beholder dem her, og jeg er spesielt glad for det siden min mor jobber der...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo svært hyggelig at dere beholder Notabene da, både for din mor og alle andre! Når det gjelder slike gigantsprekker så er det rart, for jeg går aldri slik amok på Mammut-salg og andre salg. Det føltes som om jeg hadde behov for å ta med meg en del av min gamle "litteraturhistorie" (Gardum) hjem igår. Butikken som min mormor og jeg alltid koste oss i :o) I det moduset jeg var i igår så ser jeg at jeg nok må ha vært bokhandlerens store drøm, hehe... Utvalget var jeg veldig fornøyd med også. De rundt meg kranglet om de siste bestselgerne mens jeg godtet meg i eldre bøker jeg har siklet på lenge... Uff, jeg kjenner jeg er glad jeg skal til fjells i helgen, ellers tror jeg at jeg hadde tatt en liten tur til byen igjen.. ;o)

      Slett
  4. Svar
    1. Ja jeg er veldig fornøyd med utvalget! (tenker jeg tar meg en tur til jeg.. men nærmere stengedato, for da er det vel enda bedre salg - og lagrene i andre etasje er pakket ut :o)

      Slett
  5. Hoho! Du slår ikke meg, jeg kavet med meg over TYVE bøker fra et bruktboksalg i september. Sprekt bilde av sønnen din da i farta da! Ser hysterisk gøy ut også i Canada da!!!!!!

    Du får kooooooose deg med bøkene! :-) :-) og tenke som så: hva hender med de som ikke blir solgt? NORLI kater bøker de. Av de du har handlet så jeg ble kastet av Norli en dumpster i bakgården min og senere stjålet av meg: to romaner av Iréne Némirowski og Solar av Ian McEwan. Hvilke flere titler jeg ikke tok med meg i mørket fordi vi ikke fikk gravd oss dypere vil jeg ikke tenke på. Femten eller var det seksten? bøker ble det.


    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe... jeg hadde med meg tjuesju bøker hjem da :D Det skal ikke stikkes under en stol at de totalt kostet litt penger, men det er noe spesielt med bøker. Jeg bare MÅÅÅÅ HAAAA *ler*
      Ja jeg har tilsvarende bilde av datteren min. De var med til Canada ifjor og storkoste seg. Samboen og jeg drar tilbake om 2 uker, bare oss to, DET gleder jeg meg til. To gamle snowboard-bumser på tur med et annet vennepar. Det kan jo ikke bli annet enn suksess :D :D
      Men - KASTER bøker? Er dette bøker Norli har hatt på salg først da, som de ikke er blitt kvitt? Det er jo rene galskapen! Du gjorde rett i å finne et nytt hjem til noen av dem!!!

      Slett
    2. Ååå, du vant, fillern også, hehe. Ble noen hundre på meg også ja.. Ble så tungt å bære at jeg måtte gå to runder. Hihi.

      Ja, bøker de ikke har fått solgt ja. Pene og fine var de med mange prislapper på. Noen hadde bare en prislapp og aldri hadde vært på salg også (diktsamlingene).

      Masse god tur til dere da! Jeg drømte faktisk om Canada i går natt! Det var helt rart. Skylder på bildet ditt og at jeg befinner meg i bokverdenen nært opp til grensen og det er frysende kaldt. Underbevisstheten har visst snappet opp dette. I drømmen sto jeg opp og gikk jeg ut på en veranda og nedenfor trappetrinnene der det skulle vært en hage var det en innsjø som var godt fryst.. Og trippende kom en røøød rev og hilste på meg. Ja, det var den anekdoten. Hihi.

      Slett
  6. Crazywoman! og snowboardbums? og fallskjermhopper!
    Ekstremer ligger tydligvis for deg. Som motsats kan jeg anekdotere fra gårsdagens butikktur, der beistet på hjemveien plutselig begynner å bjeffe bak i bilen, samtidig mens han fiser. Vi råkjører til nærmeste busslomme (nb dette er på landet), jeg røsker hunden med meg ut, skrever over brøytekanten for å nå skogholtet og FORSVINNER. Mannen sa: vips var du der og vips var du borte. Han ble selvfølgelig livredd for: Du hopper jo ikke fra fortauskanter engang.
    Se - der har du motsatsen. (Det var forresten bare dyp snø, sank helt til hofta.)

    Det var mye fint på lista di da.
    Mistet nesten pusten da jeg så Arnaldur, trodde det var ny bok jeg hadde gått glipp av men innser nå at den bare er på engelsk, er det Vinterbyen montro?
    Og har du ikke lest Chelsea Cain før er det bare å glede seg. Midt i blinken for en ekstremelskere!

    SvarSlett
    Svar
    1. HAHA - ler så jeg griner - og ser deg for meg over brøytekanten. Priceless! Og forstår den plutselige panikken da beistet begynte å gasse :D Hadde jeg gjort det samme med hunden min så hadde han forsvunnet til bunns for never to return until spring... 15cm bein er ikke stort å skryte av i hoftehøyde med snø, haha... Kan tenke meg at du fikk sjokk! Ler enda her :o) Jeg vet jo hva jeg går til med åpne øyne til forskjell fra deg som kaster deg uti uten verken fallskjerm, sikkerhetsseler eller ryggbeskyttelse! Vet ikke helt hvem som er mest ekstrem... og tenker nå på treningsturene dine hittil i år med ei helse som hadde holdt den mest hardbarkede i seng...

      Fornøyd med lista ja! Den godeste Arnaldur-boka heter Hardskafi på islandsk og er ifølge wikipedia oversatt til Fjellet på norsk. Kanskje du er heldig og har gått glipp av en likevel? Jeg er blitt tipset om Chelsea Cain tidligere (av min gode venn tandem-fallskjermhopperen) uten at jeg har kommet så langt som å lese ei bok av henne. Nå har jeg sjansen, og gleder meg til det.

      Slett
  7. Skal Notabene i Stavanger legges ned? Det var nytt for meg. Eg var klar over at Notabene i Langgata på Sandnes var nedlagt, men ikkje Stavanger. Veit du kor lenge dei skal ha salg? Må kanskje innover ein tur;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Elida,
      Ja dessverre så selges alt ut hos Gardum/Notabene i Stavanger nå. De snakket om å ha åpent til uti mars, men som de sa i butikken - når det er tomt er det tomt, og da lukker vi dørene... Anbefaler deg å stikke innom rimelig kjapt, for det var flere enn meg med store bæreposer på torsdag. Mange gode bøker igjen i hyllene da jeg gikk, men man vet jo aldri nå til helgen.. Løp og kjøøp :o) Jeg er på hytta nå, men tar nok turen innover igjen på mandag. Bare for å sjekke ;o)

      Slett
  8. Når du først skal sprekke så bør det være med stil, ja! Du blir helt sikkert tilgitt, tross alt har du vært med på å hjelpe til med å få varene ut av butikken :)

    SvarSlett
  9. Ojj da.. Snakk om sprengt lesemål ja xD hehe
    Uff da.. Men se det på den positive side.. Du fikk med deg mye bra.. Til billig penger ;) Og får mange fine lesestunder ut av det :D hehe

    Skulle neppe gå glipp av det ;)
    Kos deg med bøkene :D

    Hadde sikkert gjort det samme xD

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)