onsdag 28. november 2012

Bokomtale - "Korsbæreren" av Tom Kristensen

Da var andre lydboka på kun kort tid fortært. Føler meg utrolig effektiv, og husarbeidet går så det griner. Klarer ennå ikke sitte helt ned i ro og lytte, da dupper jeg, men så snart kroppen er i fart så fungerer lydboka desto bedre. Tur med bikkja, trim og lesing - et uslåelig Kinderegg! Sammen med e-boka kan jeg nå nesten dekke hele min våkne tid med bøker, hehe... Vel - tilbake til "Korsbæreren"!

David Nomura har bygget opp et suksessrikt hedgefund i San Francisco. Plutselig dukker den beryktede japanske mafiaen, yakuza, opp - og gir ham tre uker på å tilbakebetale en investering på 40 millioner dollar. Men Davids firma har ikke pengene. I Kredittbanken i Oslo jobber Davids tidligere kjæreste, Elvira Elton Eikenes. En av hennes største kunder, et oljeselskap, står nå i fare for å misligholde store lånebeløp, og Elviras sjef begynner å sette spørsmålstegn ved om hun klarer å håndtere jobben. Rykter om Elviras pillemisbruk gjør ikke situasjonen hennes noe bedre. David Nomura reiser til Oslo. Han ser bare én mulig løsning på hedgefundets pengeproblemer: Å utnytte sitt tidligere erotiske og opprivende forhold til Elvira Elton Eikenes. Men yakuzaen puster dem i nakken. Korsbæreren ankommer også Oslo, og han vil bruke både David Nomura og Elvira Elton Eikenes til å fullføre sin vanvittige blodhevn." Sakset fra Aschehoug.

Tom Kristensen
Bildekilde: NRK
Dette er den første boka jeg har lest av Tom Kristensen, mens det er forfatterens åttende i rekken. Jeg har allerede kjøpt den første boka han gav ut - "En Kule" - for her har jeg definitivt funnet meg en ny, norsk thriller-favoritt! I "Korsbæreren" snakker vi spenning og action så det holder fra finansmiljøene i San Francisco og Oslo. Med innslag fra den japanske yakuza'en kan det ikke bli annet enn interessant. Jeg kjenner ikke finansmiljøet, selv om jeg jo følger med på hva som skjer på nyhetssiden. Likevel har jeg ingen problemer med å tro på scenarioene som Kristensen koker sammen her. Fullstendig troverdig, med solid plot, godt oppbygde karakterer og spenning fra første kapittel griper fatt i meg og jeg lytter til boka hvert ledige øyeblikk jeg kan avse. Årsaken til troverdigheten ligger garantert i bakgrunnen til forfatteren. Tom Kristensen er utdannet siviløkonom og ingeniør, og har selv arbeidet innen bank, industri og finans. Han kjenner miljøet, han kjenner pulsen og tempoet og han har garantert kjent på nedsidene med å jobbe i slike settinger. Han kunne ikke skrevet en bok med så intens nerve uten.

I boka finner vi egentlig to historier. Hovedplottet ligger i David Nomura's utfordring overfor den japanske mafiaen og hvordan han snor seg for å kunne være istand til å tilbakebetale investeringen på 40 millioner. Parallelt får vi høre historien til Tony, den japanske mafiaens mann som blir sendt for å kreve pengene tilbake fra Nomura. En fortelling om en liten gutt som ser sin far bli drept av yakuzaen og som lover seg selv å bruke hele sitt liv hvis nødvendig på å komme så nær drapsmennene som mulig til at han kan få tatt livet av dem. Boka veksler mellom å bli fortalt i tredjeperson - historien om David og Elvira og pengene, og i førsteperson - livet til Tony sett med hans egne øyne. Av den grunn blir vi derfor best kjent med Tony, og forstår etterhvert hvordan en helt vanlig gutt kan ende opp i yakuzaens klør og hvorfor han velger slik han gjør i slutten av boka. Ikke en helt vanlig vri dette, å sette fokus på "skurken" i historien, men det gjør selve plottet desto mer spennende og interessant. Historien er intet mindre enn nervepirrende, og dersom du liker thrillere så ville jeg definitivt gått løs på denne! Jeg ser virkelig fram til å starte på "En Kule" imorgen, og håper at denne debutboka holder samme kvalitet som "Korsbæreren". Jeg gleder meg :o)


Kilde: egen lydbok (MP3)
Produsert av: Lydbokforlaget
Først utgitt: 04.09.2012
Spilletid: 09:11:40
Lest av: Ivar Nergaard
ISBN Lydfil: 9788242144003
Målform: Bokmål
Bokforlag: Aschehoug



Ikke lenge til nå :o)





.

8 kommentarer:

  1. Så praktisk med lydbøker, tror jeg må teste det snart! Tom Kristensen har jeg ikke lest, nå fikk jeg veldig lyst til å lese "Korsbæreren" - takk for lesetips :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan sterkt anbefale lydbok. Jeg har forsøkt flere ganger, men det har ikke fungert for meg. Før nå. Jeg kan ikke sitte stille med lydboka, men må lytte når jeg gjør noe annet. Tur med hunden, husarbeid, pendling på ferja. Fungerer som ei kule :-) Tom Kristensen var imponerende bra! Kan anbefales!

      Slett
  2. Jeg tenker at Kristensen sine bøker er ypperlig som lydbøker. Har lest de fleste bøkene hans, men det er kun Dypet jeg har hørt som lydbok. Han skriver veldig spennende. Min favoritt er Profitøren som har forgreininger til 2.verdenskrig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips! Jeg tror jeg kommer til å pløye de fleste bøkene fra Tom Kristensen. Korsbæreren traff meg fullstendig, og En Kule som jeg startet på før helga kommer garantert også til å fenge meg. Fungerte utrolig bra som lydbok! Profitøren er notert!

      Slett
  3. Lydbøker er perfekt! Jeg har det sånn at hvis jeg har gode lydbøker tilgjengelig er huset ryddig. Har jeg ikke ser huset ut som noe unevnelig. Sånn er det bare, og gode lydbøker gjør det meste morsomt. Jeg er sååå enig med deg i din anmeldelse av Korsbærerern. Men det vet du jo :-) Du har masse å glede deg til når det gjelder Kristensen sine bøker, han har aldri skuffet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå skinner huset her :o) Som pendler har jeg for tiden to hus å holde sånn noenlunde ryddig. I utgangspunktet litt "stress". Etter lydboka kom i hus så har jeg det slik som deg - kikker igrunnen etter husarbeid så jeg får en ekstra halvtime på øret :D Har kommet halvveis i "En Kule". Veldig bra!!! Og så liker jeg godt innleseren, Christoffer Staib. Win-win-win! :-)

      Slett
  4. Jeg har forsøkt meg på kombinasjonen lydbok+husarbeid, men da klarer jeg ikke å konsentrere meg. Plutselig er det vann som overdøver, eller at jeg fokuserer på noe helt annet. Eneste stedet jeg kan konsentrere meg om lydbøker, er i bilen (og så virker selvsagt ikke spilleren for tiden heller)...

    SvarSlett
    Svar
    1. Dersom det er en trøst så har jeg gjort spede forsøk i flere år før lydboka fungerte for meg. Enten så sovnet jeg, eller så datt jeg helt ut av historien. Jeg kan verken sitte i sofaen eller ligge i senga og lytte. Det blir for stille rundt meg. Har jeg plugger i ørene så kan jeg utrolig nok lytte både når jeg støvsuger og dersom radioen er på i bakgrunnen. Kanskje jeg rett og slett er blitt flink til å filtrere lyder etter å ha hatt småunger OG jobbet i kontorlandskap med støy?
      Jeg bruker hele tiden mobilen som avlyttingsdings, på den måten har jeg den alltid med meg. Må bare forsikre meg om at jeg ikke blir asosial av dette :D

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)