torsdag 16. august 2012

Bokomtale - "The Delta Solution" av Patrik Robinson

Dette er første boka jeg leser av forfatteren. Det kommer til å ta litt tid før jeg leser neste... I utgangspunktet liker jeg veldig godt action/thrillere. Jeg er som flua rundt hestelorten når det kommer til fart, spenning og litt intrikate og gjerne ikke helt realistiske plot. Denne gav meg lite, dessverre.


Først litt om boka

En gjeng ressurssterke pirater opererer utenfor Somalia's kyststrekning med stor suksess. De har hovedsete i Haradheere og kaprer skip etter skip for løsepenger, i all hovedsak oljetankere og andre fraktskip. Suksessen er så stor at Haradheere har sin egen børs med ettersigende over $78 millioner i cash stablet i byhvelvet. Dette forbanner Pentagon mer og mer, spesielt siden USA i utgangspunktet ikke forhandler med pirater.

Helten Mark Bedford, engasjert av SEAL, blir bedt om å etablere gruppen Delta for å ta seg av problemet. Målsetningen er å tilintetgjøre piratene som opererer i Det Indiske Hav en gang for alle.


Min evaluering

Patrick Robinson
Jeg har brukt 2 uker på denne boka. Det sier vel det meste. Det har vært to utrooolig lange uker! Ikke har jeg hatt det spesielt travelt heller. Hvor enn så mye jeg ville så klarte jeg ikke å drive meg selv kjappere gjennom boka. Den er langsom. Fryktelig langsom. Og detaljert. Over-detaljert til det pinefulle. 80% av boka brukes som bakgrunnsfyll. Her følger vi piratene i suksessfullt angrep etter suksesfullt angrep. SEAL gruppen bygges opp parallelt "på si". Det er ikke måte på hvor mange ganger vi får referert hva piratene spiser eller alt hva SEAL-gutta pakker med seg i sekkene sine og hva som er nødvendig utstyr til slike operasjoner. Omatt og omattatt...

Bakgrunnen og oppbygningen av den store (?) konfrontasjonen var så møysommelig at når først de to grupperingene - piratene og SEAL gruppa - møttes så var det hele over raskere enn jeg fikk sagt "løsepenger". Ingen motstand fra piratene, alt gikk på skinner for SEAL, long live the heros from USA, the SEALS are the best - f#%k the rest. Det var rett før jeg forventet Kindle'n kjørte igang "The Laaand of the Freeeee"...

Dette var ikke noe for meg! Til og med SEAL angrepet på det kaprede piratskipet var kjedelig. Der jeg forventet spenning og action skjedde det ingenting uforventet. Ikke noe som gav historien kant eller interessant vri. Vel er helten Scarecrow til Matthew Reilly over the top and then some, jeg skal innrømme det, men plottene Reilly disker opp med er så utrolig mye mer spennende og forseggjorte enn dette her. Nei - jeg tror det går lang tid før jeg plukker opp Patrick Robinson igjen!


Min rating

Jeg skulle så gjerne, men denne får kun

pluss av 5



Kan ikke dy meg - deler av refrenget i denne sveiv konstant i hodet mitt da jeg leste boka
:-)





Kilde: egen ebok
File Size: 678 KB
Print Length: 338 pages
Page Numbers Source ISBN: 1593156472
Publisher: Vanguard Press; 1 edition (May 3, 2011)
Sold by: Amazon Digital Services, Inc.
Language: English



Vann! - Ja det regner idag :-)


.

2 kommentarer:

  1. Hehe, lo av ref på sangen:) fint at du er så ærlig mht bøkene, synes jeg!
    Tusen takk for din stemme! Tusen takk!!
    Ønsker deg en fin kveld og god helg
    Klem Tonje

    SvarSlett
    Svar
    1. Ærlighet varer lengst! :-)
      Lykke til i konkurransen! Krysser fingrene for deg.

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)