mandag 25. juni 2012

Sex-trilogi knaller til med ny salgsrekort

Erika Leonard
Foto: VG nett
""Det er kanskje ikke mange som vet hvem Erika Leonard er, men nevnes E.L.James i samme setning er det kanskje flere som vil nikke anerkjennende. Time Magazine har kåret forfatteren til en av årets mest innflytelsesrike personer.

Forfatter E. L. James tar unna rekord etter rekord. Utgivelsen av trilogien «Fifty Shades of Grey» på pocketbok har ikke gått upåaktet hen. James er den første forfatteren som har solgt 100.000 pocketbøker på en uke. Det er ikke første rekord, kan The Guardian melde.

Bok nummer én i trilogien, som nå er utgitt på pocketbok, solgte over 205.000 eksemplarer den første uken. James slo dermed den forrige rekorden på 141.000 solgte bøker på en uke. Og det fortsetter: Etter kun to måneder har den første boken solgt 765.000 bøker. Til sammenligning brukte Dan Browns Da Vinci-koden seks måneder på den samme bragden, fortsetter den britiske avisen.


Over 17 millioner bøker

Bransjeeksperter anslår at boken på slutten av uken kan være solgt i over én million eksemplarer. Da er ikke salget av e-bøker tatt med. Også her spår man solide salgstall.

- Det er kanskje tidenes mestselgende erotiske roman, uttaler Philip Stone, som er ansvarlig for salgslistene i bransjemagasinet The Bookseller til The Guardian.

I alt har trilogien solgt over 2,7 millioner bøker i Storbritannia. Tilsvarende tall for USA og Canada er tilsammen 15 millioner bøker.


Midtlivskrise

Det er en britisk kvinne som står bak pseudonymet E. L. James, og Erika Leonard er av Time Magazine i 2012 kåret til «The 100 Most Influential People in the World».

I den første boken forfører Christian Grey, 27 år og milliardær, den unge studenten Anastasia Steele.

- Dette er min midtlivskrise, har forfatteren tidligere uttalt.""

Ovennevnte er sakset fra VG Nett.


En interessant liten detalj

Jeg hadde aldri hørt om dama før, og måtte selvfølgelig - som jeg alltid gjør med nye, ukjente forfattere - slå opp i Amazon's arkiver for å finne litt mer ut om dama og bøkene.  Det som jeg fant veldig spesielt var at det var like mange lesere som hadde gitt trilogien en ren 5'er som det var lesere som hadde gitt trilogien fullstendig slakt! Det ser ut for at denne enten elsker eller hater man.

Er det noen av dere der ute som har lest trilogien - eller, ei av bøkene? Det hadde vært veldig  interessant og høre hva dere synes, gitt at dette tydeligvis er større enn det meste akkurat nå. Og hvem kjøper bøkene? Faktisk gifte kvinner over 30... ;-)

Mer om trilogien her:





.

14 kommentarer:

  1. Var å handlet bøker idag med "åpen" lommebok (herlig). Så akkurat denne boken stå i de fleste bokhandlene jeg var innom. Litt nysgjerrig ble jeg jo men fant ut at vil jeg ha en bok med mye erotikk er det bare å kjøpe en "Superstjernebok" som er mye billigere. Husker jeg leste mange av dem som ung.

    SvarSlett
    Svar
    1. "Åpen lommebok" på bokshopping er det beste som finnes ;-) Jeg har ikke lest superstjerne-bøkene, så jeg kan ikke akkurat uttale meg om forskjellen. Syns bare det var så utrolig at disse bøkene har solgt så utrolig bra...

      Slett
  2. Bøkene har skapt furore i USA, og i enkelte deler av USA har bibliotek bestemt at de ikke vil kjøpe inn bøkene. Jeg har lest de for å ha bakgrunn for egne meninger som det så fint heter ;-), og jeg synes det er helt grei underholdningslitteratur. På linje med feks de fleste chick-litt-bøker. Noe endimensjonale karakterer, og et noe stereotypt mann/kvinneforhold + en klype spekulativt tema, men, jeg har lest verre møl enn dette. Og lar meg ikke forarge. Men en tanke mer grundig (og mer forarget)analyse finner du her: http://jegleser.blogspot.no/2012/04/eljames-fifty-shades-of-grey.html

    Elin

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for linken Elin. Interessant lesing. Tror jeg står over hele trilogien. Jeg er overhode ikke prippen, men hvorfor lese møl når det finnes så utrolig mye god litteratur på vent. Det som forbauser meg litt er at sex er så salgbart. Fremdeles. Når "Uten en tråd" ble utgitt av Jens Bjørneboe i 1966 for så å bli forbudt i Norge etter en rettssak så kan jeg forstå at folk ble nysgjerrige. Men idag, med sex tilgjengelig på annethvert nettsted, så forstår jeg ikke hvordan en slik trilogi kan bli en så stor suksess? Syns dialogen rundt trilogien er mye mer interessant enn trilogien høres ut som i seg selv :)

      Slett
  3. Jeg har lest både omtaler og andre artikler om bøkene og forfatteren. Jeg har vel landet på den konklusjonen at jeg allerede har lest Twilight og at jeg ikke behøver en voksen erotiske utgave av historien..

    Har du lest denne, Marianne? The curious case of 50 Shades of Grey.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg hadde ikke. Men har nå. Det lukter penger all the way to the bank! Mange takk for linken! Jeg skal ihvertfall ikke putte mine penger i dette prosjektet. Nå har jeg heller ikke lest Twilight... Not my cup of tea, som min kjære datter (15) pleier å svare når det er noe hun ikke liker :) 50 Shades of Grey skal forbi ulest, om så bare på trass...

      Slett
    2. Det er litt sånn jeg tenker også. Noen ganger er det helt greit å oppføre seg som en 4-åring ;)

      Slett
  4. Jeg tror denne typen litteratur egner seg utmerket for Kindle / e-brett. Selv om man markesfører den som en slags "stueren" erotika er ikke dette en bok jeg kan tenke meg å flashe åpenlyst på 411-bussen til Helsfyr, for å si det sånn:) Har ikke lest bøkene, men dersom, hvis, såfremtifall, da blir det på Kindelen!

    Men for et salg, da dere!http://www.thebookseller.com/news/el-james-hits-one-million-mark-kindle-uk.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Kindle egner seg ypperlig til smuglesing ;) En av de tingene som forøvrig plager meg mest med lesebrett. "Coveret" er alltid det samme :)

      Slett
  5. Bøkene er uansett superpopulære....vi selger mer av dem (har gjort, men nå er det utsolgt) enn av "hunger games" :-) Men kanskje ikke de bøkene jeg vil kaste meg først over.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tydeligvis at det her er en del "frustrerte fruer" som får utløp for noe - med tanke på hvilket publikum bøkene blir kjøpt av :) Jeg ser klart at såkalt "pikant sex" selger. Utrolig hvordan disse bøkene er blitt hypet opp. Jeg får sånn "Knausgård-følelse" av dette. Jo verre hype, desto mindre sjanse for at jeg i det hele tatt gidder å involvere meg i bøkene. Jeg har sikkert gått glipp av noen perler gjennom årenes løp - og sikker like ofte spart meg for kjedsommelige timer lesing :)
      Godt vi alle er forskjellige og at det er bøker for enhver smak!

      Slett
  6. Jeg har lest to av tre nå. Den første irriterte meg halvveis inn. Føltes nedverdigende og idiotisk. Ikke fordi han er Dominant og ønsker et S&M forhold, men fordi hun ikke har noen personlighet. Litt som i twilight. Det er greit at man blir hodestups forelska i en mann, men det får da være grenser. Undrer hvor mange kvinner som EGENTLIG kjenner seg igjen i Ana karakteren?

    Bok to er hakket bedre personlighetsmessig, men akk så kjedelig generelt sett. Følte bare at når jeg hadde begynt på 1nern, fikk jeg like gjerne fortsette.

    Skal sies jeg er "voksen" og har lest både twilight #1 og #2, samt alle tre hunger games. Hunger games hadde i det minste en relativt sterk kvinnelig karakter.

    (Jente 27)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan, jeg har ikke lest Twilight (men sett filmene sålangt). Har imidlertid lest Hunger Games og likte den serien. Det fine med bøker er at det som irriterer noen, trigger andre. Jeg liker bøker som skaper dialog, og det gjør definitivt denne serien. Noe som gjør at den kanskje bør ha sin plass i hyllene? Hvem vet :-)

      Slett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)