tirsdag 28. februar 2012

Bokanmeldelse - "Rebellion" av B.V. Larson"

Da har jeg lest meg gjennom tredje boka i "Star Force" serien til B.V. Larson. Det er noe så originalt som en humoristisk Sci-Fi serie, og dem har jeg ikke kommet over mange av i løpet av et langt liv. Det skal være sikkert!


Litt om boka

Kyle Riggs er ennå overhode for Star Force, en gruppe mer eller mindre frivillige som forsvarer jorda mot invasjon fra verdensrommet. For å bevare fred på jorda mot Macro'ene - en rase utelukkende bestående av intelligente maskiner - inngår Riggs en avtale med dem. Resultatet er at Star Force gruppa blir leiesoldater for Macro'ene. Etter endt oppdrag skal jorda "gå fri", og Star Force returnere til home base. Sådan går det imidlertid ikke! Istedenfor blir Riggs & Co sendt ut på nytt oppdrag mot en annen utenomjordisk rase - Centaurene - for å utslette disse.

"Rebellion" er vendepunktet i den store stjernekrigen mellom alle levende vesener og maskinene. Star Force er foreløpig på maskinenes side av tvingende nødvendighet, men hvor lenge varer dette? I denne tredje boka lærer Kyle Riggs akkurat hva slags type krig Jorden er kommet opp i, og nå går det på samvittigheten løs. Kan menneskene være med på å utrydde andre raser for å redde sin egen? Riggs og Star Force får her virkelig en utfordring å bryne seg på, og i tillegg har de en "brain box" som tar helt av og går sine egne ville veier i form av roboten Marvin...


Min evaluering

Jeg lo høyt flere ganger. Kanskje det er kun meg, men jeg syns Larson har en vittig helt i Kyle Riggs. Han er ikke en super-human som kan og klarer alt, men han vet å sno seg. Og han har noen virkelig gode idéer innimellom. Dette er faktisk noe så originalt som en småmorsom Sci-Fi. Storyen er kompleks nok, selv om Larson skriver på en enkel og til tider naiv måte. Her bygges det ikke store, detaljrike og maleriske verdener. Dette er mer hands-on krigføring, taktikk, humor, en liten dose kjærlighet, sarkasmer og usannsynligheter ispedd action scener og en sær robot som går sine egne veier.

Denne boka er som de to foregående i serien lettlest uten at den på noen måte er dårlig av den grunn. Larson skriver engasjerende, og selv om jeg personlig ikke er en stor fan av stjernekrig og krigstaktikk så blir ikke dette for mye av det gode. Det er en sci-fi serie for dem som synes Peter F. Hamilton & Co skriver for tungt og omstendelig detaljrikt. Dette er også serien for dem som ønsker å prøve seg på sjangeren, men som er redd for at den blir for teknisk. Det gjør den ikke! Alt i alt en god bok, og jeg synes B.V. Larson bare skriver bedre og bedre etterhvert som historien utvikler seg. Jeg har allerede begynt på bok 4 - "Conquest" - den foreløpig siste i serien...

Review (fra min engelske blogg) på de to første bøkene i serien:

1. Swarm
2. Extinction


Min rating

av 5


Format: Kindle Edition
File Size: 535 KB
Sold by: Amazon Digital Services
Language: English
ASIN: B005IQZ8UI



"Early one moooorning, just as the sun was riiiising..."
Whistler, Canada - en vinterferie er over




.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)