tirsdag 13. desember 2011

Bokomtale - "Ready Player One" av Ernest Cline

Dette var faktisk noe så sjeldent som en skikkelig kul bok! Nå er jeg overhode ikke en "gamer", og ungene overkjørte meg i 6-års alderen når det gjaldt PC-, dings- og nettbaserte spill - men denne boka var virkelig likevel noe for meg! Den ble spist, på 2 dager. Utrolig nok! Og den handler om - nettopp - et dataspill. Men et aldri så lite spesielt ett...

Litt om boka

"Ready Player One" finner sted i en ikke altfor fjern fremtid. Verden har forandret seg til et veldig mindre bra sted, men heldigvis for alle så finnes OASIS - en virtuelt virkelig verden som er et kolossalt stort online utopia. Her kan menneskene logge seg inn for å spille, gå på skolen, tjene penger og til og med møte andre mennesker - eller, i det minste andre menneskers avatar.

For hovedpersonen Wade Watts er Oasis ihvertfall mye bedre enn å fordrive tiden i hans til nå veldig fattige, kjedelige liv i en trailerpark hos hans eneste gjenlevende familiemedlem - en tante som ikke bryr seg om ham i det hele tatt.

Sammen med millioner av andre mennesker på kloden så drømmer Wade om å finne de tre "nøklene" som James Halliday, grunnleggeren av Oasis, har gjemt inni spillet. Halliday er nå død, men var når han levde god for milliarder. Den som finner alle tre nøklene vil arve hele hans formue. Utfordringen er å finne disse, gjemt i det kolossale spillet - ett eller annet sted. Halliday har ikke gjort det enkelt, og det finnes virkelige farer i denne virtuelle verdenen også. Er identiteten til de påloggede på Oasis så beskyttet som det påstås? Hvem vil finne nøklene og klare og åpne dørene? Og - er det virkelig en formue gjemt bak den siste utfordringen? Den som leser får en overraskelse! :-)

Min evaluering

Her kommer ingen spoilers, jeg vil ikke si hvordan det går - jeg kan igjen bare si at dette er en utrolig kul bok. Handlingen er pakket til taket med action, puslespill, nerdete romantikk og 80-talls nostalgi. Og spesielt 80-talls nostalgien treffer akkurat meg rett i sjela. Jeg jobbet i IBM fra 1984-92 og har virkelig fått med meg data'ens spede barndom (og hva jeg mener er data'ens gullalder :-) Denne super-ernergiske cyber-quest'en vil gi enhver datanerd følelsen av å være tvillingsjel med forfatteren Ernest Cline. Jeg føler meg SÅ hjemme! Dette var en nytelse av en bok å lese for "ei god, gammal datadame" - selv om jeg aldri har vært opptatt av dataspill som sådan.

Likevel - en must-read. Definitivt :-)

Min rating

av 5 !!!