søndag 10. juli 2011

Lesemaraton, og...

JEG FULLFØRTE !!! :-)

Her er hvordan det gikk - time for time utover natta...


10:00
Jeg er lynklar for lesemaraton og har liste over bøkene jeg vil lese. Cappucino og vafler ferdigstekt til frokost, som startes og inntas på sengen kl. 10:00 sharp!
Oi... Jeg vil jo ikke lese Suzanne Collins likevel... Lesemaraton starter derfor med et innfall - George R.R. Martin og "A Game of Thrones" - første boka i serien A Song of Fire and Ice. En murstein på 800++ sider...

11:00
Kommet meg ut av senga og i klærne. Kosekroken i soffen er klar, med laptop på bordet og vann i glasset. Boka er utroooolig godt skrevet! For et språk! Jeg er sjeleglad jeg leser engelsk, for dette nyter jeg virkelig! Glad jeg endret startbok på impuls!

12:00
Jeg ser det kommer til å være bra å ha selskap i 24 timer! Lesemaraton-bloggen er på laptop'en og jeg tar mini-utfordringene. Veldig kjekt med avbrekk innimellom, selv om jeg er laaaangt borte i boka.

13:00
Jeg bevilger meg 5 minutter for å vekke ungdommene her i huset. SOVEDYR!!! "Mamma me har jo feri..." Det er jo sant, og idag passer det meg utmerket. 15 og 17,5 år og de klarer seg selv. Sambo'en er bortreist, så det eneste jeg kommer til å slite med er nok jenteturen til byen igår som sitter piiiiittelitt i kroppen. 

Og nå har jeg bestemt meg for å ha avbrekk etter 4 timer med mursteinen "A Game of Thrones". Det blir rett og slett Carolyn Keene's Frøken Detektiv møter "Trekanten". Tilbake til barndommens favoritt. Gleder meg faktisk! Og så må jeg passe meg for å lese meg lei i starten! Dette går strålende, enn sålenge :-)

14:00
Tid for pause i A Game of Thrones. Starter på Frøken Detektiv. Morsomt! Har ikke lest disse bøkene på 30 år! Legger meg på senga for å lese, med skyvedøra åpen til terrassen. Til forskjell fra andre steder i landet er her definitivt ikke sol... Det regner nokså jevnt og trutt. Koselig å lese barnebok-favoritt med regnet trommende på terrassen like ved! 

15:15
Ferdig med Frøken Detektiv. Lest til lyden av sprutregn på terrassen like utenfor. Ligge inne med åpne skyvedører og lese i regnet er faktisk riktig så koselig! Og møtet med Frk. Detektiv brakte fram mange gode minner fra barndommen. Et godt valg - både boka og å lese i døråpningen med det friske regnet utenfor. Jeg føler meg plutselig helt pigg!

16:25
Oi... Har glemt ut timesutfordringene! Litt vel oppslukt i "A Game of Thrones". Godt tegn! Kjenner jeg begynner å bli sulten og har innsett at jeg har glemt å spise lunch... Uten mat og drikke går det dårlig med denne heltinnen, jeg må finne meg noe fór... Og noe godt å drikke! Har ikke spist noe sukker ennå. Ikke noe digg i det hele tatt. Det skal jeg spare til "nåttå komme krybane, å mørknå skrompe inn"... hehe... E eg fra Stavanger, så e eg fra Stavanger :-)

18:15
Mat fra lokal Take-Away ble middagen idag. Leser man så leser man, og ungdommene her i huset var ikke akkurat uvillige til det tilbudet... Hun på 15 er nå vel plassert hos venninne til imorgen og eldstemann fikser transporten sin selv, da har jeg ikke noen andre plikter enn å lufte stakkars hunden en runde i hagen. Times-turen får vi drøye til imorgen - da blir det en halvtime, ihvertfall... max... Boka er super ennå! Motivasjonen på topp ennå!

21:30
Mangelen på oppdatering er påtagende, men jeg fant jeg fant! Laderen til laptop'en var sporløst forsvunnet, men død pc lærer lesemaraton-kvinne å finne!! Nå er jeg nyladet og nyklar. 

Har hatt pause nr 2 i "A Game of Thrones" og lest "Lakse-enka, nødskrik fra en tørrfrue" av Ingrid Bjørnov. Jeg lo så jeg grein. Skulle ønske jeg ikke hadde lest denne nå. Boka hadde gjort seg i 04:00 tiden i natt... Sjakktrekk med humor-bøker innimellom. Begynte å småduppe litt her tidligere, men denne fikk meg back on track :-)

23:30
Det går så det griner! Nettopp tyllet i meg en halv kurv med bringebær m/fløte og sukker. Trengte det nå, kjente jeg. Planen var smoothie, men dagen idag har vært å ta ting på sparket. Morsom mini-utfordring nå kl. 23:00. Putt ord fra side 25 i din egen bok inn i et kort avsnitt som mangler ord. Mitt bidrag ble som følger:

Da jeg gikk til utedassen møtte jeg fire fossiler og et tørket gjeddehode som viste meg et helt giftig bilde. Jeg kommer aldri til å glemme den dagen da du hadde på den livsfarlige genseren din eller dine kjæreste sko. Du var nok litt misunnelig på min fiskekasse, men alt i alt var den dagen helt utrolig eksplosiv. Fra Ingrid Bjørnov’s “Lakse-enka – nødskrik fra en tørrfrue”

01:00
Forbausende sprek enn sålenge... Har funnet min neste pausebok fra A Game of Thrones og den skal påbegynnes 02:00. Greit å ha noen delmål i tillegg til mursteinen jeg leser. Fantastisk god engelsk som er en fryd å lese! 

Jeg vant også forrige miniutfordring med historien over her. Det fortjener en skål med min Schweppes Russchian brus :-)

03:00
Da var jeg klar for en ny pause, og boka "Kua har fire hjørner" av Jean-Charles. Skal være en småmorsom bok med ord fra barnemunn og litt til. Eksempel fra boka:

"Kua har fire hjørner, med et ben i hvert hjørne som når helt til bakken. Kua har lange eselører. Under kua henger melken. Den er innrettet slik at man kan melke den. Før bondekona gjør det, vasker hun hendene, juret og spannet. For å unngå at bakteriene kommer inn, må man lukke fjøsdøra". Kan bli et interessant avbrekk dette ja!

05:30
*GJEEEEEESP* - pauseboka over tok sin tid, gitt... Jeg kjente jeg virkelig jobbet med meg selv, men sovnet ikke. Flyttet meg rundt i hele huset og leste, og endte opp med å lage varm sjokolade med krem til de siste sidene. Boka var morsom, men kunne ikke hamle opp med Ingrid Bjørov's tidligere på kvelden igår. Håper sjokolade-dosen får meg i sving igjen, dette er min grå time kjenner jeg... Tilbake til hovedboka skal jeg nå :-) 

08:00
"På Jæren me potla å læææææseeee..." (synges! – må nesten være herfra for å kjenne melodien)… Hvorfor være normal når man kan være lykkelig som gal… :D 


Joda, her er et liv, men nå går det så seint at jeg føler jeg leser i revers.. Varm sjokolade m/krem og masse sukker har holdt meg gående de siste par timene, men nå holder det hardt gitt.. 2 timer til…. vel, har jeg klar meg til nå så går vel det å... 


Har lest Stavanger Aftenblad fra igår nå nettopp. Lesing er lesing, og jeg måtte ha noe helt annet å hvilke øynene på ellers var jeg redd jeg ville sovne bort... Nå må eg ha kaffi !!!

08:30
*sukk* - kaffi... :-)

09:15
Etter 2 krus med svart kaffe så sterk at den burde ha vært spist med skje - eventuelt utvannet og inntatt intravenøst… - så er jeg plutselig hypervåken. Antar det går over med et smell, men nå skal jeg cruise siste timen mot mål. Det har gått lettere enn forventet, selv om timen mellom 5:30 og 6:30 var nokså slitsom og bratt.

Har hatt “A Game of Thrones” mursteinen av George R.R. Martin som den røde tråd gjennom hele lesemaratonet, og lest andre ting innimellom. Det har fungert supert! Fantasy kombinert med krim-(barne)/ungdomsbok og Ingrid Bjørnov-humor som motvekt var et genialt sjakktrekk. Jeg er igrunnen riiimelig fornøyd med meg selv - og KUN 45 MINUTTER IGJEN !!! :D

10:02

FERDIG! KOM OG TØRK! :D :D

Oppsummeringen min fra Lesemaraton-bloggen:
  1. Jeg har lest 4 bøker og 1 avis siste døgnet
  2. Jeg har vært med fra start til mål kun avbrutt av “nødvendige ærend” og tur til take-away’en for middag. Vil tippe litt i underkant av 23 timer lesing, for noe "gikk vekk" i oppdatering av blogg og mini-utfordringer også.
  3. Lesemaraton-favoritten min – “A Game of Thrones” som er starten på en fantasy-serie av George R.R. Martin – var den røde tråden gjennom hele døgnet. Fantastisk bra murstein av en bok.
  4. Jeg vant en av mini-utfordringene vi hadde utover i lesemaratonet og kan vente meg Jo Nesbø's "Gjenferd" i posten!
  5. Lesemaraton var gøy, utfordrende og litt galskap. Passet meg utmerket…
  6. Nå blir det dusj, frokost og vekking av eldstemann. Jeg skal på søndagsbesøk idag så det å legge seg nå er nok ikke et sjakktrekk. Kjøre på, og ta en tidlig kveld – med en bok, hehe… – blir nok planen for resten av dagen.
 
Takk for meg og stor takk til de ansvarlige for et supert tiltak !!! :D


9 kommentarer:

  1. Gratulera med fullført lesemaraton. Eg måtte køye halv tre i natt, men 15 timer er ikkje så verst det heller:-)

    Eg vurdere å lese - eller eg skal lese - George R.R. Martin, men lurer på å lese Ken Follets mursteiner først. Kva syns du?

    SvarSlett
  2. Gratulerer så mye! Jeg kunne dessverre ikke delta, men håper det kommer flere muligheter. For dette virket morsomt :-)

    SvarSlett
  3. @Elida,
    15 timer er tross alt FEMTENTIMER!!! Det er jo kjempebra!:D Har lest mye av Ken Follett tidligere, han skriver veldig godt. Jeg er imidlertid enda mer glad i Fantasy, og GRRM skriver utrolig nydelig engelsk, så da må jeg nesten si GRRMartin hvis jeg skulle velge. Jeg fortsetter ihvertfall med "Song of Ice and Fire" serien etter lesemaratonet og den første boka!

    @Siljeblomst,
    Det var utrolig morsomt! Og med mini-utfordringer og energi-innsprøytninger via bloggen som ble brukt hver time, så føler man at man er i et fellesskap selv om man sitter alene og leser. Bli med neste gang! :)

    SvarSlett
  4. Gratulerer med seieren! Jeg er så glad for at det var fem som fullførte, og for at det var mange som var våken til en hver tid i løpet av døgnet. Man var aldri alene. Veldig gøy å lese om hele opplevelsen din - jeg skal få skrevet et innlegg senere i dag jeg også.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  5. Så fin oppsummering, ga meg faktisk og nesten lyst til å lese game of thrones, (men bare nesten-). Imponerende sprekt å holde ut hele døgnet!

    SvarSlett
  6. @labben,
    Takk for det - det var skikkelig gøy :D Følte meg overhode ikke alene utover natta nei. Det var aktivitet hele tiden, og da var det mye enklere å holde motet oppe. En ting er å være våken så lenge, en helt annen ting er å lese mer eller mindre uavbrutt..

    @Ingalill,
    Prøv deg på A Game of Thrones! Det er en murstein, ja - men den er så utrolig godt skrevet at den overhode ikke virker tung. Skal lese meg et par Sci-Fi noveller først, men så skal jeg fortsette på serien. Den er på totalt 4 bøker, og jeg gleder meg stort :D

    SvarSlett
  7. Jeg er imponert over alle som holdt ut i 24 timer (selv sov jeg fra elleve til tre - A- menneske som jeg er). Enda mer imponert er jeg over at du leste ut A Game of Thrones. Den står på leselisten min også, vi har den på Kindlen, men jeg har bare ikke fått lest den. Planen min er derimot å lese den og bok nummer to før serien starter opp på igjen. Det fine er jo at det kommer fortsatt ut bøker, jeg tror bok fem kommer i morgen (samboeren min har allerede forhåndsbestilt den til Kindlen sin).

    SvarSlett
  8. Det høyrest utruleg morsomt ut! Eg føler verkeleg eg har gått glipp av noko her.

    SvarSlett
  9. Det er bare å hive seg på neste gang, Bai. Det er litt av en utfordring :-)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)