søndag 3. juli 2011

Bokomtale - "En helt annen historie" av Håkan Nesser

Boka er den andre av totalt 5 bøker om politbetjent Gunnar Barbarotti, og den første boka jeg har lest av den svenske forfatteren Håkan Nesser. Det blir ikke den siste! Jeg tror jeg har funnet meg en ny krimforfatter som kan komme til å fortjene en plass blant favorittene mine! 

Jeg er ikke alene om å like boka. Det viser seg at "En helt annen historie" fikk Svenska Deckarakademins pris for beste svenske kriminalroman i 2007. Jeg forstår hvorfor.

Litt om innholdet

Seks svenske turister treffer hverandre tilfeldigvis på sommerferie i Bretagne. De har leid hus ikke langt fra hverandre og finner ut at de trives sammen. De spiser sammen, bader og drar på turer sammen og flørter litt  på kryss og tvers av de opprinnelige par-sammensetningene.

Noen år senere får Gunnar Barbarotti som jobber i politietaten i Kymlinge et brev sendt privat i posten. Brevet er anonymt, og det forteller i korte ordelag at en navngitt person kommer til å bli myrdet. Etterhvert blir flere myrdet, og Barbarotti får hver gang informasjon i forkant av det kommende mordet.

Frustrasjonen er stor i Kymlinge politidistrikt. Ingen ser sammenhengen. Ikke før fire personer er drept ser man hvilken relasjon disse kan ha hatt til hverandre denne sommeren for flere år siden. Saken får massiv mediedekning, og politiet med Barbarotti i spissen, blir presset både på tid og resultater. Parallellt med utviklingen i mordgåten skjer også mye i Barbarotti's privatliv. Et humoristisk forhold til Bibelen og Gud hjelper ham gjennom både mordgåten og de personlige utfordringene. 

Boka er skrevet i Jeg-form, og det gjør seg her. Man føler virkelig at man kommer inn under huden på Barbarotti og klarer å følge tankegangen hans på de fleste plan. Slutten av boka er veldig overraskende, selv om man kanskje i etterpåklokskapens lys burde ha sett hvordan ting hang sammen. Morderen er intelligent og kreativ, noe som gjør at man rett og slett ikke har peiling på hvilken retning boka tar i neste avsnitt.

Dette er en noe annerledes krim-bok. Dette er virkelig En helt annen historie. Anbefales og gis en god 5'er fra meg!



 
Dagens bilde: En blomst gir nødvendigvis ingen sommer...


.

5 kommentarer:

  1. Hei ... takker for hyggelig hilsen på fotobloggen min. Jeg har faktisk akkurat lest ut boka "En helt annen historie", Syns den var veldig bra. Har også lest den første boka og tenkte som deg at jeg må lese flere bøkre av Nesser. Tenkte nok det var flere i serien, for nåtiden i boka var 2007. Gleder meg til den neste (som jeg skal kikke etter i bokhandelen neste gang jeg er på shopping).

    Irene

    SvarSlett
  2. Åh ja, Barbarotti-bøkene er helt fantastiske! Liker, liker!

    SvarSlett
  3. Flott å se at andre har oppdaget Nesser. Han er av mine favoritter. Hiv dere over de andre tre Barbarotti-bøkene. Serien om Van Veteren er også knallgode kriminalromaner. God fornøyelse :)

    SvarSlett
  4. Ja det skal jeg virkelig gjøre! Alltid kjekt å oppdage en "ny" forfatter :) Kanskje jeg skal anskaffe meg den første Barbarotti-boka til lesemaraton imorgen.. Må sjekke e-bok utvalget til Norli og Libris. Bokhyllene mine kneler, så nå går det i lesebrett...

    SvarSlett
  5. Ser jeg må lese mer av Håkan Nesser. Høres ut som en bra og spennende bok. Takk for tipse:)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)