onsdag 27. april 2011

Vurdering av lesebrett

Det stod egentlig mellom 2 "lesebrett" for mitt vedkommende. Enten en iPad eller en Kindle. Årsaken til at utvalget mitt begrenset seg til kun disse to var fordi jeg i mange år forut har mer eller mindre handlet alle mine paperbacks fra Amazon (co.uk). Jeg leser i all hovedsak engelske bøker, bortsett fra norske forfattere - de forsøker jeg å lese på norsk. Til iPad'en kan man få en Kindle App, og fristelsen var stor til å få en "alt-i-ett" dings.

Valget mitt falt likevel på en Kindle 3, kun med wi-fi. Hvorfor? Årsakene var mange, noen få av dem er:
  • Lesebrettet skal KUN erstatte boka. En iPad dekker ikke behovet for Lightroom Photo SW, så da må jeg ha med meg min bærbare på tur - uansett.
  • K3'en er fysisk lettere enn en iPad
  • E-inc teknologien som Kindle'n benytter er utrolig behagelig for øynene. Ingen bakgrunnsbelyst skjerm gjør at jeg slapper mye bedre av når jeg leser. Kindle'n kan også uten problemer leses ute i sola. Prøv det med et bakgrunnsbelyst lesebrett...
  • Batteritiden til K3 er uendeligmye bedre enn iPad! Og dette sistnevnte punktet er veldig viktig for meg, for jeg leser _mye_
  • Og ikke minst mengden av e-bøker Amazon tilbyr - mange hundre tusen - kun et tastetrykk unna, og med samme leverandøren jeg har benyttet i en årrekke.
  • 3G alternativet var ikke mye dyrere, men jeg kjenner meg godt nok til å vite at all søk etter og kjøp av bøker gjøres via PC'en min likevel, så behovet var ikke tilstede.
Min K3 ankom 1.april 2011. I løpet av en mnd har jeg lest ikke mindre enn 10 bøker! Suksess? Gjett... :-)))

.

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar

    Legg gjerne igjen noen ord før du går :-)